HÖSTENS BÄSTA RYGGPASS!
I morse åkte jag till gymet för ett snack med ryggen. Jag tror att du som läser det här, vet
exakt vad jag menar med att jag kände på mig att det skulle bli ett bra pass eller snarare: Ett bäst-pass. Inte sant? Jag har i regel alltid bra pass men ibland har jag som en föraning; en tinnituston i ryggraden som nästan viskar "I dag Ivan, i dag kommer det hända grejer!"
Det gjorde det också.
Jag tog höst-PB's i samtliga fyra övningar.
Jag råkade också som "lura" mitt psyke och förutfattade meningar. Jag ska berätta.
Mitt PB i pulldowns med fria vikter är 160 kg. Jag är inte där. Inte än. Men jag är på väg. I dag stegade jag mig upp till 140 kg (förra passet: 130 kg). Vägen dit var lätt. Jag var stark. Men hoppet från 120 till 140 kg är och var...markant. Samtidigt som jag inte vill gödsla med styrkan genom att mellanlanda på 130 kg. Så jag vilade 2-3 minuter, tog sats och: Klämde en strikt, jävla 4'a på 140 kg!
Sen strippade jag maskinen på 20 kg och gjorde en fyra på 120 kilo. Bara det att jag inte gjorde. För jag hade bara tänkt att jag skulle ta bort 10 kilo på varje sida. I själva verket var det fortfarande 140 kg i viktskivor påhängda. Och jag gjorde en ny 4'a. I tron att det var 20 kilo lättare än det var. Hade jag vetat om att det var lika tungt, hade jag sannolikt inte fixat det. För mitt psyke hade berättat för mig att jag redan maxat ur mig min styrkepeak i just den här övningen.
Sen tog var det dags för T bar-rodd i maskin. Egentligen en sittande roddmaskin med fria vikter. Men vinkeln och rörelsebanan är exakt som när man kör T-bar. Vilket jag måste avstå eftersom jag behöver stöd mot bröstet för att avlasta ländryggen. Jag tittar snabbt i mobilen. I anteckningen från förra passet ser jag att jag som mest, hakade på 130 kilo. Så jag ökar på till 140 kilo i arbetssetet. Det är blytungt. Jag känner att jag just nu förflyttar snudd på det mesta jag i dagsläget mäktar med i 4 strikta repetitioner. Men - I did it!
Det var också det andra, omedvetna luredrejeriet riktat mot mitt psyke. Varför? Jo, för att 130 kg i förra passet var i en helt annan maskin. Som har en något lättare rörelsebana. Eller med andra ord: I den maskinen är det lite lättare att förflytta lite mer vikt. I just den här T bar-maskinen, där jag nu fixade fyra reps med 140 kilo, kämpade jag sist upp 120 kilo. Nu ökade jag alltså mitt PB med 20 kilo i ett nafs! Det hade jag garanterat inte gjort om mitt psyke hade fått bestämma.
Jag inser att jag återigen måste se Dorian Yates gryniga, svartvita film "Blood & Guts" från tidigt 90-tal. Det är en bra påminnelse om att jag definitivt kan träna hårdare. Att vi
alla kan göra det. Har du inte sett den? Ok, då SKA du göra det:
https://www.youtube.com/watch?v=3qN2cc8_gNw
Hur som helst, dagens första (43 stycken) spenderade minuter bestod i:
* Sittande T-bar-rodd i maskin med fria vikter: 4 x 4-6
* Pulldowns i maskin med fria vikter: 4 x 4-6
* Maskinrodd för övre rygg: 4 x 10
* Latsdrag med smalt grepp: 4 x 8-12
Jag kör hårt nu. Gör det du också. // Ivan