2023-09-12, 17:38
Medlem
gärningsmannens avatar
Det amerikanska representanthuset inleder en riksrättsutredning mot president Joe Biden.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/r...e-biden-inleds

Vad är det som händer i amerikansk politik?
Varför gör Republikanerna så här?
Hur påverkar detta nästa presidentval?
Citera
2023-09-12, 17:50
Medlem
Rättegång på rättegång mot Trump och nu riksrätt mot Biden?
Är detta bara en yttring av polariseringen.
Känns onödigt att lägga alla resurser på de här utredningarna och misstroendeförklaringarna. Man kan såklart ifrågasätta både Trumps och Bidens kompetenser, men det är ingen av dem som ännu gjort sig skyldig till något, iaf offentligt, som jag tycker rättfärdigar alla den pajkastning som skett (såvida det inte framkommer något nytt i denna korruptionsanmälan då)
Citera
2023-09-12, 17:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Rättegång på rättegång mot Trump och nu riksrätt mot Biden?
Är detta bara en yttring av polariseringen.
Känns onödigt att lägga alla resurser på de här utredningarna och misstroendeförklaringarna. Man kan såklart ifrågasätta både Trumps och Bidens kompetenser, men det är ingen av dem som ännu gjort sig skyldig till något, iaf offentligt, som jag tycker rättfärdigar alla den pajkastning som skett (såvida det inte framkommer något nytt i denna korruptionsanmälan då)
Man ställer sig frågande varför de startar en impeachment IGEN och med tanke på de berättade för alla att vi har inga bevis.(Men sure, de tyckte, antog och "åsikter" som inte berättade att så är det, utan de berättade för oss alla vi ljuger att vi har något om Joe.)

Men kanske denna gången och snacka om sänka ribban för impeachment
Citera
2023-09-12, 17:55
Medlem
Republikanerna gör allt för att hålla fokus borta från Trump och Biden kommer inte bli dömd i en riksrätt heller. Båda sidor verkar vara på dagisnivå.
Citera
2023-09-12, 18:12
Medlem
Grontarskonts avatar
Mmm låter väldigt mycket som nått hittepå åtal!
Citera
2023-09-12, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Att man inleder en rättsprocess mot Trump kan jag förstå med tanke på all korruption, men Biden?
Du har inte fått med dig Biden-Burisma-Viktor Shokin?

Finns mer än nog indicier mot Joe Biden gällande Shokins snabba möte med a-kassan för att starta en förundersökning.

Det är bevisat att Viktor Shokin förlorade jobbet.
Det är bevisat att Biden som VP hållit igen pengar till Ukraina.
Det är bevisat att Shokin hållit i utredningen mot Burisma.
Det är bevisat att Hunter Biden mottog miljonbelopp från Burisma.
Det är bevisat att åklagaren som tog över efter Shokin la ner utredningen mot Burisma.
Det är bevisat att Ukraina fick sina pengar efter Shokin fick kicken.

Finns även videointervjuer med Biden där han skryter med att han fick sparkat Shokin.

https://youtu.be/9YvIIjK5xKg?si=pEUNKCliU6LYyYPZ

Självklart är det intressant att nästa upp i vad som hänt här.
Citera
2023-09-12, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Det amerikanska representanthuset inleder en riksrättsutredning mot president Joe Biden.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/r...e-biden-inleds

Vad är det som händer i amerikansk politik?
Varför gör Republikanerna så här?
Hur påverkar detta nästa presidentval?

USA är mer polariserat än någonsin. Riksrättsutredningen är väl väl resultatet av en politisk kohandel inom republikanerna, högerflanken måste få sitt för att gå med på annat. Med tanke på att Trump eller Maga håller det republikanska partiet som gisslan ligger det väl nära till hands att tro detta beslut är ännu en del av smutskastningskampanjen mot Biden, istället för att prata politik är det så här republikanerna under Trump arbetar 2023.

Detta borde inte skada Biden direkt men risken är att det inte spelar någon vad utredningen kommer fram till, är Biden oskyldig kommer Maga ändå skapa sin alternativa sanning.
Citera
2023-09-12, 18:43
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Att man inleder en rättsprocess mot Trump kan jag förstå med tanke på all korruption, men Biden?

Är du lika efter som Joseph?
Har du sett en enda video med honom sista 2 åren?

Han är ju för fan allt annat än med i matchen! Sett otaliga videos med honom när han bara står och mumlar eller tappar bort sig. Det har gått från att vara lite småkul till att vara pinsamt.

Visst att han är en puppet som bara ska fronta, men det håller inte längre. USA behöver någon som är någorlunda vaken som president.

Red; Då har jag inte lyft upp all skit som han och hans son varit inblandade i. Det får någon annan göra. Det räcker gott att se ett par klipp med Joey så bör vem som helst tycka att han ska kliva åt sidan.
Citera
2023-09-12, 18:45
I själva verket handlar det om hans son Hunter Bidens förehavanden som jag förstått det. Each man to his own kan jag tycka. Jag är dock övertygad om att detta aldrig hade varit en grej om inte Biden blivit president för då hade ingen brytt sig.
Citera
2023-09-12, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Är du lika efter som Joseph?
Har du sett en enda video med honom sista 2 åren?

Han är ju för fan allt annat än med i matchen! Sett otaliga videos med honom när han bara står och mumlar eller tappar bort sig. Det har gått från att vara lite småkul till att vara pinsamt.

Visst att han är en puppet som bara ska fronta, men det håller inte längre. USA behöver någon som är någorlunda vaken som president.

Red; Då har jag inte lyft upp all skit som han och hans son varit inblandade i. Det får någon annan göra. Det räcker gott att se ett par klipp med Joey så bör vem som helst tycka att han ska kliva åt sidan.

Man kan absolut spekulera om Bidens hälsotillstånd, rent av kan det finnas skäl att på denna grund ifrågasätta hans lämplighet som president. Hans hälsotillstånd omfattas dock inte av den utredning som har inletts, varför det saknar betydelse för frågan och i förlängningen denna tråd.

Utredningen avser påstådd korruption, till synes med huvudfokus på sonens affärer i Ukraina. Något som republikanerna i MAGA-falangen har stormat om i flera år utan att kunna visa belägg för att Joe Biden varit involverad. Hade de startat en utredning för att fastställa hans kapacitet att agera som president utifrån hans hälsa hade det varit lättare att försvara. Det här känns på rak arm som en något lättvindig politisk process.
Citera
2023-09-12, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
I själva verket handlar det om hans son Hunter Bidens förehavanden som jag förstått det. Each man to his own kan jag tycka. Jag är dock övertygad om att detta aldrig hade varit en grej om inte Biden blivit president för då hade ingen brytt sig.

Republikaner i MAGA-falangen har ju under en längre tid påstått att presidenten varit involverad i sonens (påstådda) korruption. Dvs. att sonen tillskansat sig stora summor pengar genom att, med faderns godkännande, utnyttja faderns dåvarande position som vice president. Och skulle Biden ha nyttjat sitt ämbete för att berika sonen otillbörligt kan man naturligtvis ifrågasätta om han är lämplig för ämbetet som president.

Sett till att denna fråga har snurrat sedan i vart fall 2019 utan att en tillstymmelse av bevis, eller för den delen ens belägg, för att det skulle vara sant så är det dock svårt att ta utredningen på allvar.
Citera
2023-09-12, 18:54
Medlem
Helt klart har det kommit fram något som gör att dom sätter igång detta, och det är väl ingen nyhet att sonen har haft nå fuffens för sig.
Biden är nog snart borta nu med tanke på hans hälsa och nu detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in