2023-09-07, 14:15
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Cloetta är just nu 17,88kr och högsta den nånsin varit är 38,2kr så i Maj 2017 så HELA 6 år sen, så baserat på gammal histora har du en vinst marginal på 20kr kan vi säga.

Dock är fråga hur lång tid kommer det ta för Cloetta gå tillbaks till 38,2kr om den NÅNSIN går tillbaks till den nivån?

Det är väldig konkurrens inom godsaker/sötsaker.

Utöver det så har dom gett YNKA 0,50-1kr i utdelning per aktie så om vi avrundar aktien uppåt och säger aktien är värd 20kr så kommer du få 5kr per år i utdelning vilket är väldigt lågt.

Men det finns många fler aktier som ger liknande eller mer utdelning och har större vinst marginal.

Tur jag gillar den då. Billig. Kul aktie att ha.
Citera
2023-09-07, 19:21
Medlem
scoremaxs avatar
Tja oavsett verkar Avanza ha fått spatt och spader idag.

Kursstegringar presenteras med röda och minusprocent och vice versa.
Hoppas dom får ordning på det.
Citera
2023-09-08, 13:42
Medlem
Black.Panthers avatar
Inköp av sats och zinzino b idag. Rött på det mesta. Få se om börsen någonsin vänder. Har mycket aktier men värdet ökar aldrig.
Citera
2023-09-11, 09:31
Medlem
Black.Panthers avatar
Idag gjorde jag min största förändring på portföljen sedan jag började med aktier.

Jag sålde alla mina innehav,

Cloetta
Husqvarna A-B
Norweigan air
Nordea
Sparebank
Swedbank
Danske bank
Humana
Zinzino b
Ssab
Björn Borg

Från försäljningen från bankaktierna köpte jag istället fler aktier i SEB

Från Björn Borg köpte jag fler aktier i hm

Av de andra så köpte jag istället aktier i industrivärden A

Och några få speqta aktier med.

Så har gått från 17 bolag ned till 6 st.

Känns ganska bra, lite synd på courtaget men ska lägga in lite pengar o köpa k något av de sex bolagen för att kompensera det.

Få se om jag säljer av intrum efter utdelningen i november.
Citera
2023-09-11, 09:37
Medlem
Black.Panthers avatar
Så köpte några till aktier i SEB för att kompensera för courtage förlusten.
Citera
2023-09-11, 18:30
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Få se om jag säljer av intrum efter utdelningen i november.
Var inte deras X-dag typ igår? I så fall kan du sälja skiten nu och ändå få utdelningen i november
Citera
2023-09-11, 20:37
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Var inte deras X-dag typ igår? I så fall kan du sälja skiten nu och ändå få utdelningen i november

Nä 31 oktober, få se om jag orkar köpa någon intrum aktie till med tanke på utdelningen.
Citera
2023-09-12, 11:07
Medlem
Black.Panthers avatar
Det går bajs idag. Speqta har gått ned över 6% och industrivärden har gått ned något med.

Hoppas det blir utdelning på speqta nästa år så jag kan få se värdeökningen.

Funderar på att öppna ett konto till med fonder typ avanza zero, för känns så deppigt när allt går ned.

Mest SEB som går bra.
Citera
2023-09-12, 14:48
Medlem
Citat:
Det går bajs idag. Speqta har gått ned över 6% och industrivärden har gått ned något med.

Hoppas det blir utdelning på speqta nästa år så jag kan få se värdeökningen.

Funderar på att öppna ett konto till med fonder typ avanza zero, för känns så deppigt när allt går ned.

Mest SEB som går bra.

Du verkar ha ADHD eller nåt, köper en massa aktier och sen säljer en massa och förlorar pengar på courtage. Sen ska du kompensera det med ännu mer köp och nu mår du bajs för du köpt en massa dåliga aktier.

Kanske bättra om du bara fokuserar på fonder istället, är nog enklare för dig.
Citera
2023-09-12, 16:25
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Du verkar ha ADHD eller nåt, köper en massa aktier och sen säljer en massa och förlorar pengar på courtage. Sen ska du kompensera det med ännu mer köp och nu mår du bajs för du köpt en massa dåliga aktier.

Kanske bättra om du bara fokuserar på fonder istället, är nog enklare för dig.

Alla betalar väl courtage ?

Tycker min portfölj ser ok ut nu men hoppas att speqta vänder nästa år. Men kan nog ta ett år till innan det blir riktigt bra.

Jag har fonder på Folksam men funderar på att ha avanza zero i ett nytt konto o jämföra hur det går mellan mina aktier o fonden. Ser att det finns fonder som gått -20% i år.
Citera
2023-09-12, 17:11
Medlem
Citat:
Alla betalar väl courtage ?

Tycker min portfölj ser ok ut nu men hoppas att speqta vänder nästa år. Men kan nog ta ett år till innan det blir riktigt bra.

Jag har fonder på Folksam men funderar på att ha avanza zero i ett nytt konto o jämföra hur det går mellan mina aktier o fonden. Ser att det finns fonder som gått -20% i år.

Ja men du sa själv du har köpt 16 st aktie där du har behövt betala courtage 16 ggr, för 16 aktier där det är 99,9% chans att du har köpt skit aktier.

Sen köper du NYA skit aktier där du betalar courtage också.

Antar detta är Aktien du har köpt?

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/202888/speqta

Helt fucking värdelös aktie, gått -90% sen Aktie startade och utav dom senaste 5 åren så har dom gett utdelning bara 2 år, sen håller företaget på inom IT som har väldigt tuff konkurrens och dom håller på BARA i NORDEN så marknaden är liten.

Förstår inte hur du fick till dig att detta är en bra Aktie att äga.

Citat:
Jag sålde alla mina innehav,

Cloetta
Husqvarna A-B
Norweigan air
Nordea
Sparebank
Swedbank
Danske bank
Humana
Zinzino b
Ssab
Björn Borg

Cloetta dåligt.

Nordea, Swedbank är bra.

Inte kollat dom flesta andra, men kommer nog kolla på dom i framtiden.

Men som sagt du verkar inte ha nån koll alls på Aktier, så ta 1-2 timmar VARJE LÖRDAG OCH SÖNDAG för studera Aktier eller istället fokusera på Fonder som är säkrare för dig.
Citera
2023-09-12, 17:31
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ja men du sa själv du har köpt 16 st aktie där du har behövt betala courtage 16 ggr, för 16 aktier där det är 99,9% chans att du har köpt skit aktier.

Sen köper du NYA skit aktier där du betalar courtage också.

Antar detta är Aktien du har köpt?

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/202888/speqta

Helt fucking värdelös aktie, gått -90% sen Aktie startade och utav dom senaste 5 åren så har dom gett utdelning bara 2 år, sen håller företaget på inom IT som har väldigt tuff konkurrens och dom håller på BARA i NORDEN så marknaden är liten.

Förstår inte hur du fick till dig att detta är en bra Aktie att äga.

Cloetta dåligt.

Nordea, Swedbank är bra.

Inte kollat dom flesta andra, men kommer nog kolla på dom i framtiden.

Men som sagt du verkar inte ha nån koll alls på Aktier, så ta 1-2 timmar VARJE LÖRDAG OCH SÖNDAG för studera Aktier eller istället fokusera på Fonder som är säkrare för dig.

Tja, vi har ju redan diskuterat det där. De flesta av mina kvarvarade aktier går ok , t ex h&m är plus 20%.

Du kan ju berätta vilka aktier du själv köper så kan vi jämföra lite 🤪

Menar du speqta? De har ju kontor i uk o börjat sikta mot europeiska marknaden o har ökat sin omsättning ganska rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in