2023-09-11, 18:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Grandmannen kan vara GM. En man i blå jacka och keps som tittar efter nåt och senare står nära Palme. Det finns helt klart en möjlig koppling eftersom flera vittnen säger att GM har blå jacka. Den du anser är ett väldigt bra vittne säger klart och tydligt att GM hade blå jacka och keps. Fakta.

I så fall hade SE hade synfel så att SE ännu mindre sannolikt kan urskilja Palme vid de få sekunder han har chansen möta Palme. Du har dubbel måttstock. CA hade glasögon/linser. Fakta

Brodern motsäger att han var sängliggande i första förhör. Bevisat.

CA tyckte så illa om Palme att han inte ens kunde diskutera Palme. Bevisat.

Nej det finns inget i mördarens signalement som motsäger att CA anno 1986 var GM. GM var enligt GRK 175-190 cm. Klädesplagg som matchar mördaren ägde CA. Fakta.

Att GM gör sig av vapnet ganska snart efter mordet är bara din gissning. Fakta

Själv tror jag att GM blev barnsligt kränkt och ledsen av att han och hans likasinnade blev motsagda, när inte alla andra blev det. Så han hittade över till en annan sida och sköt vilt från höften utan att veta vad han gjorde. Barnsligt.

Det är inga fakta du kommer med. Du gissar, spekulerar och önsketänker på punkt efter punkt tyvärr.
Citera
2023-09-11, 18:20
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
För att klargöra en sak. Finns det verkligen uppgifter på att CA:s patroner kom från Götes ask? Var det inte så att klubben förskaffat flera askar?

Ja, vi har alltså bara Götes (klubbens materialförvaltare) ord på saken. Men enligt honom hade CA handlat ur den ena av de två askarna.

Sedan är det väl inte omöjligt att klubben köpt in ännu fler förpackningar, men detta var vad Göte kunde erbjuda i mitten av 1990-talet.
Citera
2023-09-12, 10:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Varför kör du konstant med dina försök till falska narrativ? Nu försöker du påstå att det är lika skadligt för SE att ett vapen hittas i Långtjärnen som det är skadligt för CA att man hittar hans vapen i Vedasjön (det ingår alltså i scenariot en koppling till just CA via serienummer på vapnet).

Hittas ett vapen i Långtjärnen så har det vapnet ingen koppling till SE, ingen koppling till palmemordet, ingen koppling till en snöig dag i mars 1986.

Vad jag förstått finns det väl inge t vittnesmål som säger att det gjordes ett hål i isen på Långtjärnen den snöiga dagen i mars 1986 och att något dumpades där. En bil ska ha varit fram, men vittnet är säker på bilmodellen och det matchar inte SE. Dessutom hade man sett att regnumret tillhörde någon i Tyresö, eller liknande. Inte Täby.

Och det är otroligt fult hur du antyder att GM SE ska ha dumpat vapnet i Långtjärnen och försöker förstärka detta genom att hitta på att det enda andra alternativet är att vittnet SE dumpat ett vapen i Långtjärnen... Observationen vid Långtjärnen stämmer inte in på SE. Hittas en random S&W i Långtjärnen så kan det ha dumpats där tex 1978 eller 2009. Sannolikheten att vapnet skulle ha med Palmemordet att göra vore extremt lite.

Hade man hittat ett vapen i Långtjärnen med SE:s serienummer på så hade det varit jämförbart med det som diskuterades. Men nu finns det inte en enda uppgift på att SE ägde en revolver.
Jag menar alltså snarare tvärtom, att det inte skulle spela någon större roll om en S&W 357 hittas i någon av de diskuterade sjöarna. Ta t.ex. fallet med Vedasjön, där skulle ju reaktionen på en upphittad revolver vara helt beroende av hur man tror att mordet har gått till. Tror man att det är CA som har skjutit Palme så tar man kanske en upphittad revolver i Vedasjön som ett indicium om CA:s inblandning i mordet. Medan den som inte tror att CA är inblandad troligen skulle förklara fyndet på annat sätt, t.ex. med att CA nog gjorde sig av med revolvern för att undvika risken för ett "false positive"-resultat vid en provskjutning (som skulle innebära en säker biljett in i finkan på livstid).

Och samma i fallet med Långtjärnen, om en passande revolver skulle hittas där. Den som redan är inne på att det var SE som sköt Palme skulle väl bara rycka på axlarna, och tänka att då var det väl som polisen var inne på då, att det var där i Långtjärnen SE dumpade revolvern. Medan den som inte tror att SE har något med mordet att göra skulle tänka att den här revolvern inte heller har något med mordet att göra.

Lite annorlunda förhåller det sig kanske med de här uppgifterna om mannen/männen vid Hjälmaren som Gunnar Wall är inne på i artikeln, och skulle man hitta en revolver där i vassen så skulle åtminstone jag trilla av stolen. Att en S&W 357 skulle ha hamnat där av en ren slump låter ju inte särskilt troligt, så vid ett sådant revolverfynd skulle kanske många här behöva revidera sin uppfattning om Sydafrika-spåret.
Senast redigerad av Draifos 2023-09-12 kl. 11:09.
Citera
2023-09-12, 15:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag menar alltså snarare tvärtom, att det inte skulle spela någon större roll om en S&W 357 hittas i någon av de diskuterade sjöarna. Ta t.ex. fallet med Vedasjön, där skulle ju reaktionen på en upphittad revolver vara helt beroende av hur man tror att mordet har gått till. Tror man att det är CA som har skjutit Palme så tar man kanske en upphittad revolver i Vedasjön som ett indicium om CA:s inblandning i mordet. Medan den som inte tror att CA är inblandad troligen skulle förklara fyndet på annat sätt, t.ex. med att CA nog gjorde sig av med revolvern för att undvika risken för ett "false positive"-resultat vid en provskjutning (som skulle innebära en säker biljett in i finkan på livstid).

Och samma i fallet med Långtjärnen, om en passande revolver skulle hittas där. Den som redan är inne på att det var SE som sköt Palme skulle väl bara rycka på axlarna, och tänka att då var det väl som polisen var inne på då, att det var där i Långtjärnen SE dumpade revolvern. Medan den som inte tror att SE har något med mordet att göra skulle tänka att den här revolvern inte heller har något med mordet att göra.

Lite annorlunda förhåller det sig kanske med de här uppgifterna om mannen/männen vid Hjälmaren som Gunnar Wall är inne på i artikeln, och skulle man hitta en revolver där i vassen så skulle åtminstone jag trilla av stolen. Att en S&W 357 skulle ha hamnat där av en ren slump låter ju inte särskilt troligt, så vid ett sådant revolverfynd skulle kanske många här behöva revidera sin uppfattning om Sydafrika-spåret.

Du kommer aldrig kunna likställa äpplen och päron.

Hittar man CA:s vapen i Vedasjön (dvs ett vapen med rätt serienummer vilket var det som diskuterades) så vet man att det är CA:s vapen. Då vet man att han ljög om vapnet.

Och man kan också utesluta att han dumpat vapnet för att han var rädd för att bli felaktigt utpekad. För CA har redan använt den ursäkten för att han inte dök upp på provskjutningarna, därav vet man att hade sagt den ursäkten även om det försvunna vapnet - om det hade varit den verkliga anledningen. Istället erkänner han ett värre bort - försäljning till en brottsling.

Det hade alltså varit förödande för CA om man hittar hans vapen i Vedasjön.

Men hittar man en revolver i Långtjärnen så har man ett random vapen i en random sjö. Ingen koppling till palmemordet, ingen koppling till SE, det kan va vilken revolver som helst. Så det hade inte skadat SE för fem öre.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-09-12 kl. 16:08.
Citera
2023-09-12, 15:42
Medlem
Citat:
Du kommer aldrig kunna likställa äpplen och päron.

Hittar man CA:s vapen i Vedasjön (dvs ett vapen med rätt serienummer vilket var det som diskuterades) så vet man att det är CA:s vapen. Då vet man att han ljög om vapnet.

Och man kan också utesluta att han dumpat vapnet för att han var rädd för att bli felaktigt utpekad. För CA har redan använt den ursäkten för att han inte dök upp på provskjutningarna, därav vet man att hade sagt den ursäkten även om det försvunna vapnet - om det hade varit den verkliga anledningen. Istället erkänner han ett värre bort - försäljning till en brottsling.

Det hade också varit förödande för CA om man hittar hans vapen i Vedasjön.

Men hittar man en revolver i Långtjärnen så har man ett random vapen i en random sjö. Ingen koppling till palmemordet, ingen koppling till SE, det kan va vilken revolver som helst. Så det hade inte skadat SE för fem öre.

Så ligger det till.
Det säger sig egentligen självt att om CAs revolver hittas i exempelvis Vedasjön så innebär detta ett otvetydigt indicium för hans skuld,och allmänhet och media kommer också att uppfatta det som sådant.
Nu tror jag naturligtvis inte att revolvern någonsin kommer att kunna hittas.
Den rimliga spekulationen utifrån min horisont är att gärningsmannen gjorde sig av med den hetaste puffran i modern svensk kriminalhistoria ganska så snart efter dådet.
Under alla förhållanden så sköt aldrig Christer med sin Smith and Wesson revolver efter mordet på Olof Palme oss veterligen.
Man måste fråga sig varför?
Citera
2023-09-12, 16:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Så ligger det till.
Det säger sig egentligen självt att om CAs revolver hittas i exempelvis Vedasjön så innebär detta ett otvetydigt indicium för hans skuld,och allmänhet och media kommer också att uppfatta det som sådant.
Nu tror jag naturligtvis inte att revolvern någonsin kommer att kunna hittas.
Den rimliga spekulationen utifrån min horisont är att gärningsmannen gjorde sig av med den hetaste puffran i modern svensk kriminalhistoria ganska så snart efter dådet.
Under alla förhållanden så sköt aldrig Christer med sin Smith and Wesson revolver efter mordet på Olof Palme oss veterligen.
Man måste fråga sig varför?

Jag är inte övertygad att man automatiskt gör sig av med vapnet. Det är en mördare som begått brottet inför mängder av vittnen. Jag skulle personligen som GM va övertygad att om polisen hittar fram till mig, så åker jag dit, oavsett om jag har mordvapnet kvar eller inte.

Att ha vapnet kvar om det är registrerat på en själv kan vara en fördel som gör att närstående och bekanta inte reagerar på en försvunnen revolver. "Min skyttekompis hade en S&W, men den är borta nu". Men skjuta med den på banan går ju inte.

Var hade du gjort av vapnet om du var CA? Personligen hade jag nog gömt den nånstans i byggnaden jag bodde i första tiden, om jag inte bara haft den kvar i lägenheten. Hade inte vågat bära den med mig till bra dumpningsplats.
Citera
2023-09-13, 09:50
Medlem
Citat:
Jag är inte övertygad att man automatiskt gör sig av med vapnet. Det är en mördare som begått brottet inför mängder av vittnen. Jag skulle personligen som GM va övertygad att om polisen hittar fram till mig, så åker jag dit, oavsett om jag har mordvapnet kvar eller inte.

Att ha vapnet kvar om det är registrerat på en själv kan vara en fördel som gör att närstående och bekanta inte reagerar på en försvunnen revolver. "Min skyttekompis hade en S&W, men den är borta nu". Men skjuta med den på banan går ju inte.

Var hade du gjort av vapnet om du var CA? Personligen hade jag nog gömt den nånstans i byggnaden jag bodde i första tiden, om jag inte bara haft den kvar i lägenheten. Hade inte vågat bära den med mig till bra dumpningsplats.

Personligen så hade jag dumpat vapnet vid så tidigt lämpligt tillfälle som möjligt.
Personer är dock olika.
Oavsett om revolvern dumpats eller eventuellt behållits för att aldrig mera användas efter Februari 1986 är det konstigt,och ett avvikande beteende från tidigare norm.
Gjorde CA av med revolvern så måste den naturliga frågan bli varför.
Likadant om han behöll vapnet men aldrig mera sköt med det(KAs uppgift om att han sett revolvern åratal efter mordet på OP).

Det naturliga är ju att CA fortsatt att skjuta lite då och då med sin Smith and Wesson revolver även efter Februari månads utgång 1986.
Detta verkar inte ha skett.
Det blir naturligt att fråga sig varför.
Citera
2023-09-13, 21:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det räcker väl med att man hittar ett vapen med rätt kaliber och borrning i Vedasjön för att det skall vara rätt uppenbart att det är just CA som har dumpat det.

Citat:
Men hittar man en revolver i Långtjärnen så har man ett random vapen i en random sjö. Ingen koppling till palmemordet, ingen koppling till SE, det kan va vilken revolver som helst.
Håller inte riktigt med dig här. Gud spelar inte tärning.
Senast redigerad av Draifos 2023-09-13 kl. 21:48.
Citera
2023-09-14, 15:18
Medlem
Christer Andersson är intressant. Samtidigt ingen man ska dra alltför höga växlar på vad gäller att han skulle vara gärningsman. Varför ska utredarna ha släppt honom? Finns så klart anledningar till det.

Men att han skulle ha sålt vapnet illegalt, det finns en del som talar emot det.

Hade han sålt vapnet legalt hade han bara fått någon tusing i stället för 5000, menar han. Nu var det här ett tag sedan men även på den tiden fick man för en begagnad Magnum 357 flera tusen även om man sålde den legalt. Magnum 357 är också ett eftertraktat och lättsålt vapen även om man säljer det legalt.

Sedan, om vapnet sålts illegalt, varför har det inte dykt upp hos polisen eller att den eller de som sitter på vapnet kontaktat media? Finns ju en hacka att tjäna här för den eller de som eventuellt har vapnet.
Citera
2023-09-14, 17:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det räcker väl med att man hittar ett vapen med rätt kaliber och borrning i Vedasjön för att det skall vara rätt uppenbart att det är just CA som har dumpat det.

Håller inte riktigt med dig här. Gud spelar inte tärning.

Ok. Vad är kopplingen mellan ett vapen i Långtjärnen och palmemordet?

Vad är kopplingen mellan ett vapen i Långtjärnen och 1986?
Citera
2023-09-18, 22:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ok. Vad är kopplingen mellan ett vapen i Långtjärnen och palmemordet?

Vad är kopplingen mellan ett vapen i Långtjärnen och 1986?
Nu är du nog ganska off topic, men det mest intressanta här är kanske att vittnet själv inte alls gjorde några sådana kopplingar. Jag uppfattar det som att det var en journalist i Dalarna som många år senare "lade pussel" och därefter tipsade polisen. Har tyvärr inte möjlighet att läsa Expressens betalartikel:
"Här, vid sjön Långtjärnen i Dalarna, utreddes en misstänkt vapendumpning kopplad till Skandiamannen. Stig Engströms exfru och vittnen har förhörts om en händelse vid sjön kort efter Palmemordet, kan Expressen avslöja.– De har varit här och ställt frågor, säger en boende i området om Palmegruppens utredning.."
https://www.pressen.se/11511893.html
Citera
2023-09-19, 14:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Lite om kulor och bly.

År 2011 görs ju en jämförande analys mellan OP-kulorna och kulor från en ask som funnits på CAs skytteklubb. Det finns t o m uppgifter om att CA köpt 10 st kulor ur just den asken, om jag förstår rätt. Dessa kulor matchar inte OP-kulorna, de kommer inte från samma blysmälta. ( IVA 20884-1 - 20894-05 )
Vad tänker ni om det, hur stark kontraindikator utgör detta för CA som GM? Hade det varit en match mellan kulorna hade det ju varit väldigt brännande, nu blir det i stället så att det måste ha funnits ytterligare en ask i så fall? Jag har inte koll på hur vanligt det är att kulor i samma ask kommer från olika smältningar - händer det aldrig?

En annan tanke, om revolvern hittas, det har ju varit tal om provskjutning som kanske är omöjligt osv. Men kan man inte tänka sig att det kan finnas fler likadana kulor kvar i trumman, särskilt om den blev dumpad i närtid efter mordet? Blyet i dessa ev kulor borde vara fullt möjligt att analysera även efter mycket lång tid. Jag har inte sett denna förhoppning uttryckas någon annanstans men vad tror ni om det? Alltså för att kunna veta att man har rätt vapen.

En sak som kan konstateras är att den kula från den andra asken som fanns på klubben från 1983/84 någongång och som testades ligger närmare mordkulorna än två olika kulor härrörande från en och samma patronask som finns i PU-materialet gör. Att testa samtliga kulor i ask 2 från skytteklubben är en i MOP sällsynt enkel, självklar och konkret åtgärd som borde vidtas.

Det där med olika smältor som är tydligt distinkta och särskiljbara från varandra tycker jag tyvärr har visat sig att man kan glömma. Samma sak gäller det här att 1979, i sig, skulle vara ett jättetroligt tillverkningsår. Men andra halvan av sjuttiotalet verkar inte osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in