2023-09-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens

Jag har åkt på böter i Danmark och Tyskland, är väl en 4-5 år sedan nu, men detta slängde jag bara i det runda arkivet och ingenting mer hände.

Skulle det gå till Svenskt Inkasso så kan du hantera det i tid, innan det spårar ur och hamnar hos fogden, jag hade haft is i magen och slängt skiten...
Det enda som man vet att det var mer eller mindre riskfritt för 15 år sedan men att det blir lite hårdare för varje år. Om man klarade land X för 5 år sedan så är det inte säkert att man klarar land Y om ett halvår.
Citera
2023-09-11, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det enda som man vet att det var mer eller mindre riskfritt för 15 år sedan men att det blir lite hårdare för varje år. Om man klarade land X för 5 år sedan så är det inte säkert att man klarar land Y om ett halvår.

Du förlorar ingenting på att testa?

Kommer det påminnelser och det går till svenskt inkasso så är det inte mer än en hundring extra i avgifter, värt och testa...
Citera
2023-09-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallemedMos
Kört en hel del utomlands i sommar.

Och nu börjar alla böterna ramla in. Från Schweiz , Frankrike , Tyskland

Är uppe i 1400€

Om jag inte betalar in dessa går det till kronofogden i Sverige då? Vill inte ha gissningar utan riktiga svar
Finns en samlingstråd om detta i Juridik: (FB) Den stora tråden om parkeringsböter, trafikförseelser, m.m. utomlands / utrikes (/mod
Citera
2023-09-11, 21:08
Medlem
Juholks avatar
Brukar ducka första brevet. Andra brevet kommer med rek brev och då brukar jag pröjsa. Ca 50% skickar bara första brevet.
Böter följer med bilen. Sälj/byt om du är orolig.
Citera
2023-09-11, 22:14
Citat:
Ursprungligen postat av KallemedMos
Tur att jag bor i Sverige och går efter svenska lagar och inte tyska

Tysk lag gäller brott du begått i Tyskland.

Att du bor i Sverige spelar ingen roll för det är i Tyskland du kört för fort och fått böter.
Citera
2023-09-11, 22:28
Medlem
DonDiascos avatar
De danska fortkörningsböterna är störst anledning till oro eftersom en dom från Danmark kan verkställas direkt i Sverige. För övriga länder behöver fordringsägaren söka exekvatur hos en svensk tingsrätt, vilket är omständligt. Det är med andra ord mycket möjligt att de inte anser det värt besväret, men det är upp till dig TS om du vill chansa. Min gissning är att de slutar höra av sig om du inte betalar frivilligt.
Citera
2023-09-11, 23:15
Bannlyst
Beror lite på vilket land det är, vet att Frankrike "skiter" i det, tror detsamma gäller spaninen så testa att skita i det först sedan kan du betala i värsta fall
Citera
2023-09-11, 23:35
Medlem
I Italien så tar det 12- 18 månader innan man får ifrån Polisen,
Jag trodde det var skam då man skulle gå in på en hemsida som såg ut som 90-talets gif mani sida och betala med kreditkort.
Ringde Italienska ambasaden för att kolla om detta var riktigt och så var fallet.
Om jag inte betalade så kommer jag nekas inträde i landet var svaret ifrån dem.
Hade kört på en gågata av misstag som filmades, 400 EUR i böter.
Citera
2023-09-11, 23:47
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonDiasco
De danska fortkörningsböterna är störst anledning till oro eftersom en dom från Danmark kan verkställas direkt i Sverige.

När jag råkade bli fotad på 90 sträcka i Danmark förra sommaren så fick jag efter cirka 5 veckor ett telefonsamtal från svensk polis som ville hålla ett förhör med mig om saken... Kändes enklast att erkänna och inte ljuga... Så jag fick hem en bot efter några dagar, skickad från Danmark.
Har förstått att Danmark har ägaransvar... 🤔🤔
Medan Tyskland tycks ha föraransvar, precis som Sverige.

Tyska fortkörningsböter har jag aldrig "behövt" betala trots att ha blivit fotad en handfull gånger.
Men tydligen så kan det svenska körkortet dras in i Tyskland... Rent teoretiskt.
Samt att bilens regnummer kan bli flaggat...

Sist men inte minst så kan jag upplysa om att det kostar 9700 NOK att prata i handhållen mobil när man kör bil i Norge.
Been there, done that.
Senast redigerad av ormbiten 2023-09-11 kl. 23:50.
Citera
2023-09-12, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonDiasco
De danska fortkörningsböterna är störst anledning till oro eftersom en dom från Danmark kan verkställas direkt i Sverige. För övriga länder behöver fordringsägaren söka exekvatur hos en svensk tingsrätt, vilket är omständligt. Det är med andra ord mycket möjligt att de inte anser det värt besväret, men det är upp till dig TS om du vill chansa. Min gissning är att de slutar höra av sig om du inte betalar frivilligt.

Nä du! Kanske för länge sen.
Du har inte hängt med i utvecklingen. Typ alla EU länder samarbetar om sånt här numera.
Polismyndigheter/kommuner säljer sina botar till advokatfirmor som använder inkassobolag i förarens hemland (inom EU).

https://lawline.se/answers/behover-m...ett-annat-land
Citera
2023-09-12, 08:14
Medlem
Raschs avatar
Har fått böter ett par gånger i Tyskland och fått brev hem. Skitit i att ta någon action, inte hört nåt efter det. Märk väl att de tydligt skriver att man inte är skyldig att svara på det första brevet de skickar utan att de ”kommer höra av sig”, vilket de inte gör.
Citera
2023-09-12, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Vissa länder mäter medelhastighet mellan två olika kameror så tipset är att hålla korrekt hastighet hela tiden. Dessutom så mäter moderna polisbilar hastigheten 360 grader runt om så det räcker med att möta en polisbil eller att det står parkerade längs vägen. Långt ifrån alla polisbilar är målade.

Blixt används inte i alla kameror för få skulle det bli jobbigt när de mäter medelhastighet mellan olika kameror. Och när du möter en polisbil så kommer de inte heller att blixtra. Skulle därför tro att det är en förlegad teknik med kamerablixt.

Blixten behövs bara för att få en bra bild av föraren. Har man ägaransvar behlvs ju inte det och man kan strunta i blixt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in