2023-09-12, 08:24
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Om du vill köra för fört utan att betala böter är utanför EU tips för din nästa semester. Lycka till med rättegången
Är det därför norrbaggarna kör som skållade troll när de passerat riksgränsen?
Citera
2023-09-12, 08:30
Medlem
Kan ju säga att om man blir stoppad av polis i Tyskland för trafikbrott så gäller kontant betalning. Fick 25€ i böter för fortkörning med mc på autobahn. Tror jag fick rabatt då jag var trevlig och egentligen blev stoppad för en annan sak som dock visade sig okej. Har iofs även blivit fotad av kamera, men det ger ju inget på mc. Har även en p-bot på ett torg i München 1982. Den betalade jag inte och hörde aldrig av dem igen.
Citera
2023-09-12, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallemedMos
Tur att jag bor i Sverige och går efter svenska lagar och inte tyska

Du är verkligen inte den vassaste kniven i lådan.

Sådana som du bör inte köra för fort alls då ni ökar risken för olyckor när ni är långsam att förstå saker, efterblivna helt enkelt.
Citera
2023-09-12, 09:33
Medlem
Cybersluts avatar
Åkte på en trafikföreteelse i tyskland nyligen och kan meddela att de iaf nu för tiden tar körkortet fysiskt vilket ju är jävligt jobbigt.
Räknar kallt med att ev. få körkortet indraget här med då det verkar vara en möjlig utgång enl google.

Hann iaf snabbt förlustanmäla & skicka efter ett nytt såfort jag kom hem igen så att jag iallafall kan ha den fysiska lappen kvar när/om det blir indraget här i Svedala också
Citera
2023-09-12, 09:47
Medlem
Om det är ett EU-land är det bäst att betala, annars kanske du kan skita i det. Nackdelen är väl att du kan bli haffad nästan gång du besöker landet.

Det suger verkligen att andra länder ska ha inflytande över andra medborgare, men så är det. Sen har många länder (inklusive Sverige) extremt fåniga trafikregler och en absurd rädsla för högre hastigheter (alternativt är det en enkel inkomstkälla för myndigheterna).
Citera
2023-09-12, 10:12
Medlem
Citat:
Om du vill köra för fört utan att betala böter är utanför EU tips för din nästa semester. Lycka till med rättegången

Värt att notera är att Norge inte heller funkar, dom har avtal med Sverige. En polare till mig åkte på en 30k+ böter för något år sedan som dom jagade ifatt honom med.
Citera
2023-09-12, 10:44
Medlem
DonDiascos avatar
Citat:
Nä du! Kanske för länge sen.
Du har inte hängt med i utvecklingen. Typ alla EU länder samarbetar om sånt här numera.
Polismyndigheter/kommuner säljer sina botar till advokatfirmor som använder inkassobolag i förarens hemland (inom EU).

https://lawline.se/answers/behover-m...ett-annat-land

Jag vet inte vad det är du säger som motsäger det jag säger. Det händer att utländska böter blir föremål för indrivning i Sverige ja, men det förutsätter att den utländska fordringsägaren anlitar ett inkassoombud i Sverige. För detta tar inkassoombudet ganska bra betalt och det blir en kostnadsrisk om gäldenären visar sig sakna medel. Det är också ganska omständligt varför den utländska fordringsägaren ofta inte anser det värt besväret.

Det finns heller knappast många som är intresserade av att köpa utländska böter på någon tusenlapp för att driva in här. Att köpa och sälja fordringar är även det relativt omständligt. Att en advokatfirma, som normalt debiterar flera tusen per nedlagd timme, skulle köpa en utländsk fordran på några tusen för att sedan lägga tid på att driva in i Sverige är bara absurt. Det blir ett småmål där de inte kan ta betalt för nedlagd tid.
Citera
2023-09-12, 10:44
Citat:
Ursprungligen postat av punishr
Det suger verkligen att andra länder ska ha inflytande över andra medborgare.
Så du anser att somalier som kommer till Sverige ska få leva i anarki och holländare ska få röka marijuana när svenskar inte ska få göra det? Man borde ta seden dit man kommer även om inte alla gör det.
Citera
2023-09-12, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonDiasco
Jag vet inte vad det är du säger som motsäger det jag säger. Det händer att utländska böter blir föremål för indrivning i Sverige ja, men det förutsätter att den utländska fordringsägaren anlitar ett inkassoombud i Sverige. För detta tar inkassoombudet ganska bra betalt och det blir en kostnadsrisk om gäldenären visar sig sakna medel. Det är också ganska omständligt varför den utländska fordringsägaren ofta inte anser det värt besväret.

Det finns heller knappast många som är intresserade av att köpa utländska böter på någon tusenlapp för att driva in här. Att köpa och sälja fordringar är även det relativt omständligt. Att en advokatfirma, som normalt debiterar flera tusen per nedlagd timme, skulle köpa en utländsk fordran på några tusen för att sedan lägga tid på att driva in i Sverige är bara absurt. Det blir ett småmål där de inte kan ta betalt för nedlagd tid.

Jag vet att 90% av alla svenskar som kör för fort i Italien får boten såld till advokatfirma som har avtal med svenska inkassobolag iaf. Och ja det handlar bara om en tusenlapp eller två.
Vem bryr sig om den har medel eller inte? Kronofogden kommer om du vägrar och säljer din TV om de måste.
Citera
2023-09-12, 19:19
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonDiasco

Kan inte utländska myndigheter gå direkt via KFM? Eller måste de försöka använda sig av inkasso först? Känns som att det är värt att riskera inkassoavgifter om de inte kan gå till KFM direkt, om det finns en chans att de skiter i det.
Citera
2023-09-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Så du anser att somalier som kommer till Sverige ska få leva i anarki och holländare ska få röka marijuana när svenskar inte ska få göra det? Man borde ta seden dit man kommer även om inte alla gör det.

Så du menar att ditt land ska ge upp sitt beskydd av dig som medborgare och lämna ut dig till vilken bananrepublik som helst? Ska du få handen avhuggen om du gör fel i Saudiarabien om du råkar befinna dig där på jobb? Idiot.
Citera
2023-09-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishr
Så du menar att ditt land ska ge upp sitt beskydd av dig som medborgare och lämna ut dig till vilken bananrepublik som helst? Ska du få handen avhuggen om du gör fel i Saudiarabien om du råkar befinna dig där på jobb? Idiot.
Ja, det är landets lagar som styr vad man får göra och det är landets domstolar som beslutar om straffpåföljd.

Vanligtvis så brukar man inte avrätta utlänningar som har gjort fel utan det brukar sluta med långa fängelsestraff.

Exempelvis narkotikasmuggling till Filippinerna som ger livstids fängelse. Det är livstid på riktigt och i mycket dåligt miljö.
(FB) Svenska dömd till livstid på Filippinerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in