2023-08-18, 14:07
  #2233
Avslutad
Från: Church of Satan's Policy on Politics (som även är min egen):

The Church of Satan's Policy on Politics

https://www.churchofsatan.com/policy-on-politics/

Citat:
The emotional drive to “change the world” is a common stage of early adult development typically beginning around age 16 and lasting until around age 24. Usually, individuals who become aware as to how the world actually functions—rather than being lost in a fantasy wherein they will be some sort of savior figure—come to realize that idealism (such as changing the world) is less important than the principle of getting what you want for yourself. That latter position should be an obvious development particularly for Satanists since we don’t hide our understanding that Satanists tend to be lone wolves and not herd animals. Because Satanism is intended to respect reality as it is (and not as anyone thinks it “should” be), it usually does not take long for a truly aware Satanist to set aside politics in favor of direct, personal efforts for selfish goals.

Overall, politics simply tends to be viewed by most Satanists as interesting, worthy of attention for upcoming changes, and even fun to play with when appropriate. However it is never a “cause” that we must live for. We, ourselves, our lives and love of life, are the only “causes” that we endorse without hesitation. Everything else is pretty much up for debate. Satanism itself is not a cause, rather it is a tool for advancing ourselves and those people and things which we deem to be of merit.

Mina egna tankar om hur världen fungerar återfinnes här: (FB) Hypotes: Covid är en övning i lydnad

Ett avslutande citat från Watchmen:

Citat:
"What happened to the American dream... It came true, You're looking at it"

/Comedian
Citera
2023-09-03, 20:40
  #2234
Avslutad
Satansplain går igenom Church of Satans inställning till HBTQ, vilken även är min egen (från ca 35:40):

https://youtu.be/cemDxx1qDzc?si=4fzcoaGHHFA0DJEq
Citera
2023-09-11, 21:34
  #2235
Medlem
GhostofPerditions avatar
*puh* har försökt läsa tråden några sidor bakåt, men det går helt enkelt inte pga evigt käbblande. Så ställer min fråga här nu med risk för att den redan avhandlats:

Jag fattar absolut att man dras till skuggsidan osv osv. Men att vilja förinta liv och vilja ha kaos och de uttalat negativa grejerna som förekommer i sataniska texter fattar jag inte… även satanister känner smärta och lidande - varför vill man uppnå det?

Som sagt, fattar det mörka och så men får inte ihop det mer extrema.

Tack för svar! 👹
Citera
2023-09-11, 21:59
  #2236
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofPerdition
*puh* har försökt läsa tråden några sidor bakåt, men det går helt enkelt inte pga evigt käbblande. Så ställer min fråga här nu med risk för att den redan avhandlats:

Jag fattar absolut att man dras till skuggsidan osv osv. Men att vilja förinta liv och vilja ha kaos och de uttalat negativa grejerna som förekommer i sataniska texter fattar jag inte… även satanister känner smärta och lidande - varför vill man uppnå det?

Som sagt, fattar det mörka och så men får inte ihop det mer extrema.

Tack för svar! 👹

Satanism handlar inte om att dras till någon skuggsida, förinta liv och vilja ha kaos. Satanism handlar tvärtom om att bejaka livet, och njuta av livet fullt ut - i full frihet (inom lagens råmärken).

Att du försökt läsa några sidor bakåt är ren lögn, jag har skrivit och delat material på denna sida - och du har uppenbarligen inte läst en enda rad av det.
Citera
2023-09-11, 22:04
  #2237
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Satanism handlar inte om att dras till någon skuggsida, förinta liv och vilja ha kaos. Satanism handlar tvärtom om att bejaka livet, och njuta av livet fullt ut - i full frihet (inom lagens råmärken).

Att du försökt läsa några sidor bakåt är ren lögn, jag har skrivit och delat material på denna sida - och du har uppenbarligen inte läst en enda rad av det.
Det låter ju som Jesus som är vägen Sanningen och Livet.

Följer du Jesus då? Kan man nånsin säga att du eller en "satanist" tror och lever för Jesus.

Hur kan man göra det som är fel med vilje. Det går väl inte. Så vi får lita på dig.

Alla vill ju leva i sanning. Jesus vill vi ska leva i sanning.

Så kan man säga du gör Guds vilja. Inte vet jag.
Citera
2023-09-11, 22:12
  #2238
Medlem
GhostofPerditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Satanism handlar inte om att dras till någon skuggsida, förinta liv och vilja ha kaos. Satanism handlar tvärtom om att bejaka livet, och njuta av livet fullt ut - i full frihet (inom lagens råmärken).

Att du försökt läsa några sidor bakåt är ren lögn, jag har skrivit och delat material på denna sida - och du har uppenbarligen inte läst en enda rad av det.

Ingen lögn! För långa inlägg och tjafs, orkade inte.

Men tacksam att du svarar nu.

Ingen skuggsida alls? Inte bejaka kaos och störta liv? Trodde det - men det kanske finns grader i helvetet (pun intended) även inom satanismen.
Citera
2023-09-12, 01:06
  #2239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Det låter ju som Jesus som är vägen Sanningen och Livet.

Följer du Jesus då? Kan man nånsin säga att du eller en "satanist" tror och lever för Jesus.

Hur kan man göra det som är fel med vilje. Det går väl inte. Så vi får lita på dig.

Alla vill ju leva i sanning. Jesus vill vi ska leva i sanning.

Så kan man säga du gör Guds vilja. Inte vet jag.

Det finns flera tolkningar av Jesus. En tolkning inom de "gnostiska" tradtionerna är att han är en budbärare från den sanna guden (det vill säga inte den kristna guden)

Citat:
Ursprungligen postat av GhostofPerdition
Ingen lögn! För långa inlägg och tjafs, orkade inte.

Men tacksam att du svarar nu.

Ingen skuggsida alls? Inte bejaka kaos och störta liv? Trodde det - men det kanske finns grader i helvetet (pun intended) även inom satanismen.

Kaos har mer än en tolkning, det kan också användas för att beskriva tillståndet innan skapelsen. Men det handlar mer om olika tolkningar och perspektiv. Folk som tillhör church of satan tenderar att påstå att deras ateistiska tolkning är den mest korrekta och den ursprungliga.
Citera
2023-09-12, 06:33
  #2240
Medlem
GhostofPerditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I



Kaos har mer än en tolkning, det kan också användas för att beskriva tillståndet innan skapelsen. Men det handlar mer om olika tolkningar och perspektiv. Folk som tillhör church of satan tenderar att påstå att deras ateistiska tolkning är den mest korrekta och den ursprungliga.

Intressant. Betyder det att man tror att den kristna guden finns? Eftersom man då tror på skapelseberättelsen och tiden innan den i kaos menar jag.

Kan man dela in satanismen i några huvudsakliga perspektiv? Vilka?

En till fråga. Har du lyssnat på låttexterna på skivan Reinkaos av Dissection? Jag vet att den är skriven utifrån principer från Temple of the Black Light och deras texter. Vore intressant att höra dina tankar om texten.
__________________
Senast redigerad av GhostofPerdition 2023-09-12 kl. 07:02.
Citera
2023-09-12, 15:45
  #2241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofPerdition
Intressant. Betyder det att man tror att den kristna guden finns? Eftersom man då tror på skapelseberättelsen och tiden innan den i kaos menar jag.

Kan man dela in satanismen i några huvudsakliga perspektiv? Vilka?

En till fråga. Har du lyssnat på låttexterna på skivan Reinkaos av Dissection? Jag vet att den är skriven utifrån principer från Temple of the Black Light och deras texter. Vore intressant att höra dina tankar om texten.

Ja till en viss del. Man tror på den kristna guden men har ett lite annat perspektiv som är inspirerad av gnostiska tradtioner. Sedan använder man även icke-kristna former för lite annat. Det går alltså inte att göra en 1 till 1 koppling utan man måste förstå saker ur ett sammanhang och det är inte alltid det är uppenbart. Eller för att förenkla det, man använder religioner och traditioner som kärl som man sedan fyller med det som är relevant. Ett exempel är ju lucifer-satan.

Ja ateistiska och teistiska är väl grunden. Sedan finns det ytterligare uppdelningar. ONA har inte samma perspektiv som 218 osv.

Ja, Reinkaos texterna är författade av författaren till Liber Azerate. Jag tillhör inte ToTBL/MLO utan utövar inom en annan tradition som är besläktad men vissa saker resonerar tydligt

(FB) Tråden om Kaos-Gnosticism även om ts inte var helt korrekt.
Citera
2023-09-12, 16:19
  #2242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Satanism handlar inte om att dras till någon skuggsida, förinta liv och vilja ha kaos. Satanism handlar tvärtom om att bejaka livet, och njuta av livet fullt ut - i full frihet (inom lagens råmärken).

Att du försökt läsa några sidor bakåt är ren lögn, jag har skrivit och delat material på denna sida - och du har uppenbarligen inte läst en enda rad av det.

Och här kommer vi återigen till skillnader i våra perspektiv men jag tycker det är roligt att du påpekar att det ska vara inom lagens råmärken eftersom lagen är definierad av moral och de värderingar som samhället påpackar oss. Framförallt om man betänker inspirationen i form av Ragnar redbeards opus.
Om man ska ge CoS några poäng så är det att man inte i grunden är lika politiskt korrekta som ST.
Citera
2023-09-12, 16:31
  #2243
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Och här kommer vi återigen till skillnader i våra perspektiv men jag tycker det är roligt att du påpekar att det ska vara inom lagens råmärken eftersom lagen är definierad av moral och de värderingar som samhället påpackar oss. Framförallt om man betänker inspirationen i form av Ragnar redbeards opus.
Om man ska ge CoS några poäng så är det att man inte i grunden är lika politiskt korrekta som ST.

CoS regelverk stipulerar laglydnad och det är logiskt, CoS hade haft betydligt svårare att operera som organisation utanför lagens råmärken. Och varför skulle man vilja det? Vad finns det att vinna på det?

ST har mitt totala förakt.
Citera
2023-09-12, 16:57
  #2244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
CoS regelverk stipulerar laglydnad och det är logiskt, CoS hade haft betydligt svårare att operera som organisation utanför lagens råmärken. Och varför skulle man vilja det? Vad finns det att vinna på det?

ST har mitt totala förakt.

Det man skulle vinna är en större ärlighet och djupare frihet men jag förstår helt klart varför man väljer att göra så även om jag tycker det är konstigt och en av grunderna till varför CoS inte hade fungerat för mig eftersom man genom att följa lagarna ställer sig på den rådande ordningens sida istället och påvisar en tydlig skillnad mellan den satanism du följer och den jag följer.

Vad gäller ST så kan vi nog konstatera att där har vi definitivt samma uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in