Citat:
Ursprungligen postat av
Gammalhiphopare
Jag håller med om att en trädgård är behändigt, särskilt när barnen är säg 2-5 ungefär.
Men de flesta lägenheter har gårdar där barnen kan leka. Ofta finns det betydligt fler barn att leka med än vad det gör i bättre bemedlade villaområden som nästan enbart befolkar av boomers eller ännu äldre.
Moderna större lägenheter har ofta stora balkonger där grunkor som pulkor och leksaker kan förvaras. Äldre lägenheter har ibland jätteföråd. Till det tillkommer ofta cykelrum m.m. som kan utnyttjas för förvaring.
Till detta tillkommer fördelar som minskad risk för inbrott, mindre tid att lägga på omsorg av hus och trädgård som istället kan ägnas åt familj eller karriär.
Den enda fördelen jag ser är att hus kan vara större än de största lägenheterna vilket säkert är bra om man har tre eller fler barn, samt att det under några korta sommarmånader under ett kort åldersspann är smidigt med egen trädgård.
Den typen av lägenheter du beskriver kanske är någon procent av beståndet. Resten är inte så.
Bara som exempel; När barnen är små är det en enkel sak att ta in dem via tvättstugan när de är leriga (80-90 procent av gångerna) att göra det i lägenhet och dessutom släpa upp 3-4 pulkor etc till balkongen är ett jävla meck.
När barnen är större kan de få helt annan privacy än i lgh. I mitt hus finns 2 sovrum på nedervåningen med egna ingångar. Vi föräldrar och barnen kan hålla till på olika våningar. Otroligt skönt när man är tonåring.
Man slipper allt tjafs med ljudnivåer. I min gamla lägenhet blev det tjafs om när man körde diskmaskin, tvättmaskin, musik, film etc.
Man slipper förhålla sig till en massa andra människor i en brf.
Man har en egen parkeringsplats på tomten kostnadsfritt. Har du elbil kan du ladda den nästan kostnadsfritt på nätterna.
Kan hålla på i evigheter och lista fördelarna med hus med barn.