2023-09-11, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Ok jag vill ha en lägenhet i Vasastan säger vi. Ge mig en länk?

Först får du definiera alla "bra" områden i tex hela Stockholm, sen får du Googla på privata hyresvärdar
Citera
2023-09-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Först får du definiera alla "bra" områden i tex hela Stockholm, sen får du Googla på privata hyresvärdar

Jag har provat flera gånger men hittar inget annan än lägenheter i andra hand.
Citera
2023-09-11, 11:33
Medlem
Citat:
Jag har provat flera gånger men hittar inget annan än lägenheter i andra hand.

https://bostadshub.se/hyresbostader/norrmalm-2rok-6man-10-925kr-man-58578?_gl=1*7ftx7h*_up*MQ..*_ga*MTEzNjE4MDExLjE2OT Q0MjQ2NjE.*_ga_0Y9 XGEGXLK*MTY5NDQyNDY2MC4xLjAuMTY5NDQyNDY2MC4wLjAuMA ..*_ga_K78E153DRB*MTY5NDQyNDY2MC4xLjAuMTY5NDQyNDY2 MC4wLjAuMA..
Citera
2023-09-11, 11:38
Medlem
Citat:
https://bostadshub.se/hyresbostader/norrmalm-2rok-6man-10-925kr-man-58578?_gl=1*7ftx7h*_up*MQ..*_ga*MTEzNjE4MDExLjE2OT Q0MjQ2NjE.*_ga_0Y9 XGEGXLK*MTY5NDQyNDY2MC4xLjAuMTY5NDQyNDY2MC4wLjAuMA ..*_ga_K78E153DRB*MTY5NDQyNDY2MC4xLjAuMTY5NDQyNDY2 MC4wLjAuMA..

Det där är en locksida som ska då dig att betala. Sen leder länken till lägenheter från den vanliga bostadskön
Citera
2023-09-11, 11:44
Medlem
Citat:
Det där är en locksida som ska då dig att betala. Sen leder länken till lägenheter från den vanliga bostadskön

Sorry, my bad
Citera
2023-09-11, 11:46
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Vad i rubriken "Norrmalm - 2rok - 6mån - 10.925kr/mån" får dig att tro att detta är något annat än en uthyrning i andrahand under 6 månader?
Citera
2023-09-11, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Vad i rubriken "Norrmalm - 2rok - 6mån - 10.925kr/mån" får dig att tro att detta är något annat än en uthyrning i andrahand under 6 månader?

Inget, nu får du i uppdrag att bevisa att det inte finns privata hyresvärdar med första handskontrakt i "bra" områden i stockholm
Citera
2023-09-11, 12:11
Medlem
Tror inte folk inser vad som väntar. Jag är anställd på ett bolag med mellan 2500-2800 anställda i Sverige. Idag gick det ut information om att alla resor, som inte är affärskritiska, måste upphöra omedelbart, ingen får anställa oavsett behov eller ersättningsrekeyrera för folk som självmant säger upp sig. Även den årliga bonusen har dragits in. Detta på ett bolag som omsätter 15 miljarder+ varje år. Vad väntar?

Räntan ska upp ännu mer och vanligt folk budar på objekt som om det inte finns någon morgondag. Svensken är väldigt kända för sin naivitet, titta bara på exempelvis invandrings- och miljöfrågan, där har många svängt om efter att man insett vad det lett till. Varför skulle det vara någon skillnad i många naiva svenskars synsätt bostadsmarknaden. Där media och experter (mäklare..) propagerat för en ständig uppåtgående prisutveckling, även om solen skulle vara på väg att slockna skulle mäklare hävda att priserna snart kommer nå ATH igen. Och svensken läser rubriker och går på skiten.
Senast redigerad av Pellejoens45 2023-09-11 kl. 12:14.
Citera
2023-09-11, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Jag håller med om att en trädgård är behändigt, särskilt när barnen är säg 2-5 ungefär.

Men de flesta lägenheter har gårdar där barnen kan leka. Ofta finns det betydligt fler barn att leka med än vad det gör i bättre bemedlade villaområden som nästan enbart befolkar av boomers eller ännu äldre.

Moderna större lägenheter har ofta stora balkonger där grunkor som pulkor och leksaker kan förvaras. Äldre lägenheter har ibland jätteföråd. Till det tillkommer ofta cykelrum m.m. som kan utnyttjas för förvaring.

Till detta tillkommer fördelar som minskad risk för inbrott, mindre tid att lägga på omsorg av hus och trädgård som istället kan ägnas åt familj eller karriär.

Den enda fördelen jag ser är att hus kan vara större än de största lägenheterna vilket säkert är bra om man har tre eller fler barn, samt att det under några korta sommarmånader under ett kort åldersspann är smidigt med egen trädgård.

Den typen av lägenheter du beskriver kanske är någon procent av beståndet. Resten är inte så.

Bara som exempel; När barnen är små är det en enkel sak att ta in dem via tvättstugan när de är leriga (80-90 procent av gångerna) att göra det i lägenhet och dessutom släpa upp 3-4 pulkor etc till balkongen är ett jävla meck.

När barnen är större kan de få helt annan privacy än i lgh. I mitt hus finns 2 sovrum på nedervåningen med egna ingångar. Vi föräldrar och barnen kan hålla till på olika våningar. Otroligt skönt när man är tonåring.

Man slipper allt tjafs med ljudnivåer. I min gamla lägenhet blev det tjafs om när man körde diskmaskin, tvättmaskin, musik, film etc.

Man slipper förhålla sig till en massa andra människor i en brf.

Man har en egen parkeringsplats på tomten kostnadsfritt. Har du elbil kan du ladda den nästan kostnadsfritt på nätterna.

Kan hålla på i evigheter och lista fördelarna med hus med barn.
Senast redigerad av DaKittler 2023-09-11 kl. 12:27.
Citera
2023-09-11, 12:31
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Den typen av lägenheter du beskriver kanske är någon procent av beståndet. Resten är inte så.

Bara som exempel; När barnen är små är det en enkel sak att ta in dem via tvättstugan när de är leriga (80-90 procent av gångerna) att göra det i lägenhet och dessutom släpa upp 3-4 pulkor etc till balkongen är ett jävla meck.

När barnen är större kan de få helt annan privacy än i lgh. I mitt hus finns 2 sovrum på nedervåningen med egna ingångar. Vi föräldrar och barnen kan hålla till på olika våningar. Otroligt skönt när man är tonåring.

Man slipper allt tjafs med ljudnivåer. I min gamla lägenhet blev det tjafs om när man körde diskmaskin, tvättmaskin, musik, film etc.

Kan hålla på i evigheter och lista fördelarna med hus med barn.

Som jag misstänkte så väljer du att jämföra äpplen med päron.

Ska man jämföra ett hus med en lägenhet så får man förstås jämföra en stor lägenhet med ett hus i samma i likvärdiga områden.

Är väl bara att ta av overaller i porten och lämna pulkan i cykel eller barnvagnsförrådet. Dessutom kommer ett städbolag och rensar upp efter dem så man slipper göra det själv.

Finns förstås även lägenheter med både dubbla ingångar och två våningar, även om jag kan tillstå att det inte är standard ens för större lägenheter.
Citera
2023-09-11, 12:39
Medlem
Citat:
Att 9-15 är rätt lagom är som sagt mer eller mindre konsensus bland barnspykologer.

https://www.motherhood.se/mammaliv/forskola-antal-timmar-om-dagen/8646536

https://www.vk.se/2011-04-17/inte-mer-an-fem-timmar-pa-dagis-for-de-sma-barnen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/problematiskt-med-langa-forskoledagar

Kan säkert gräva fram 10 länkar till.

Kan ni sluta deraila tråden.
Citera
2023-09-11, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Kan ni sluta deraila tråden.

Yes, sorry
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera