Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Tog bort mycket i ditt inlägg som blir för OT (som du vet sskriver många av er Nato-nissar en massa OT avsiktligt för att de neutrala - ryssvaänliga inlägg sedan skall kunna tas bort - jag vet inte om just du tillhör den kategorin) och dessutom ids jag inte.
Ett ganska udda förfarande om det förekommer, man ska naturligtvis inte om man tror på det fria ordet försöka censurera meningsmotståndare. I den mån sådant förekommer brukar det dock vara fall när motståndarsidan utgör ett reellt hot att påverka opinion, och min uppfattning är dessvärre inte att neutrala/ryssvänliga håller sådan kvalite att det skulle vara nödvändigt.
Kvalite kan ju i mycket vara subjektivt, men en bra indikator kan vara att jämföra någons posthistorik och se hur väl det åldrats, den genomsnittliga träffsäkerheten på pro-ryssars förutsägelser är dessvärre låg.
Sedan är det intressant huruvida du ser dig tillhöra "neutral" eller "ryssvänlig" kategori?
För egen del kan jag utan omsvep säga att jag inte är "neutral" utan är känslomässigt investerad i Ukrainas framgångar och Rysslands motgångar, det ändrar inte att man kan försöka vara saklig i frågan, men neutral är jag definitivt inte.
Citat:
Det här med att jag tror att Ryssland inte kommer göra egen offensiv efter det att ukrainas sk motoffensiv avstannat tror jag ukrainas/Nato krigsplanering också utgår ifrån. Däremot tror jag de sannerligen önska att de gör det - kör all in senare i höst och på det viset gör att Ukraina kan få militärt katastrofstöd.
Det är ju intressant spekulation, en annan spekulation som många pro-ryssar drar fram är att Rysslands motstånd är anledning att strypa stödet då det inte anses värt resurserna som läggs där.
Det finns väl två incitament här ifall Ryssland skulle få stora framgångar, ena att öka på resurserna rejält för det verkligen "behövs", andra att se att det inte är värt mer och under hot om indraget stöd uppmuntra fredsamtal istället.
Personligen tror jag det senare är starkare incitament när det gäller "icke existentiell nödvändiga" operationer i andra länder, jämfört där det handlar om existentiellt självförsvar.
Den stora Tet-offensiven i Vietnam-kriget visade ju på att Viet Cong hade väldigt mycket mer offensiv förmåga än man trott, och vid det laget var man så j-a trötta på kriget att reaktionen inte blev att slänga in väldigt mycket mer resurser, utan börja avveckla det istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
plastdunkk
ok, tack för att du kollade... avtåndet i sig var inte de viktiga, men tack iallafall... så 6-8 månader till då för ukraina att nå dit, utan att räkna med de ytterligare försvarslinjerna som de måste passera. alternativt att ryska styrkorna klappar ihop totalt, vilket inget tyder på.
Av ren nyfikenhet undrar jag vad du bygger uppskattningen av 6-8 månader på?
Jag förmodar att du inte gjort något så banalt som en extrapolering från hur lång tid det tog att komma nuvarande sträcka, då det rimligtvis går väldigt långsamt om man ska minröja samtidigt som man utsätts för artilleri och andra attacker.
Tiden tills relativt nyligen spenderades ju i den kraftigt minerade fortifieringszonen där ryssarna lagt majoriteten av sitt försvarskrut (minst 60% om jag inte minns fel), så jag är faktiskt väldigt nyfiken på vad kalkylen 6-8 månader PLUS tiden att gå igenom ytterligare försvarslinjer bygger på?
Citat:
Ursprungligen postat av
tr0llelito
Jag älskar hur du väljer att bemöta NOLL av SJU punkter.
Jag älskar hur du ljuger om att jag sprider falska rykten utan att hänvisa till något jag sagt som falskt.
Jag älskar framförallt
hur ni ryssar har betalda prenumerationer på västlig media 
Det är ju helt fantastiskt. Nästan dagligen länkar ni till premiuminnehåll i västmedia (som ni ju avskyr så mkt)

Jisses...
Nu kanske man inte ska vara sådan, men frågan är om betalda prenumerationer av västmedia inte olikt tjänstebil ingår som förmån i startpaketet för att kunna dammsuga efter artiklar till Rysslands sak?
På tal om bilar skall dock den rabiat anti-västliga ryska duman så gott som uteslutande köra västerländska bilar, så denna inkonsekvens är nog väldigt konsekvent ryskt.