Citat:
Ursprungligen postat av
Fcuko
Under flera år har i princip samtliga mina olika konton både till e-post och sociala medier utsatts för intrångsförsök. Kollar jag loggarna för exempelvis Google och Microsoft hotmail är det över 20 intrångsförsök bara de senaste dagarna. Samtliga är misslyckade.
Varje intrångsförsök sker via VPN, men med olika VPN-leverantörer. Både stora- och mindre leverantörer.
För några dagar sedan fick jag ett 10-tal samtal under loppet av ett par timmar från någon automatiserad inloggningstjänst från Microsoft som bad mig bekräfta att jag försökte logga in genom att trycka en siffra.
Gjorde självklart inte detta utan kollade upp numret och det var ett legitimt Microsoft nummer. Valde att blocka numret och även ändra lösenord till mitt Microsoftkonto.
Använder alltid genererade lösenord på 20+ tecken och aldrig samma lösenord till två tjänster.
Jag förstår att det är ganska lite som går att göra åt detta. Det enda jag gjort förutom att kolla upp vilka leverantörer som äger IP-adresserna är att formulera ett mejl till varje leverantörs ABUSE-avdelning och begärt att de skyndsamt vidtar åtgärder för att detta ska upphöra, vilket självklart inte kommer leda någonstans så länge det är en VPN-leverantör som äger adressen.
Det faktum att det pågått i så stor omfattning, och under så många år gör mig väldigt misstänksam. Jag är ingen foliehatt, men varför ägnar någon så mycket tid åt att försöka komma åt samtliga mina konton?
Förstår att många av dessa attacker sker väldigt automatiserat, men det som gör mig misstänksam är följande:
När jag skapar en ny e-postadress som jag sedan publicerar öppet i exempelvis sociala medier som kontaktinformation, eller dylikt tar det inte lång tid innan även den blir utsatt för intrångsförsök. När jag skapar en adress som jag inte publicerar blir den inte det.
Även om program idag söker igenom internet efter publicerade adresser och kontonamn har jag svårt att tro att personer får utstå samma mängd intrångsförsök som jag fått på samtliga sina konton.
Någon som kan försöka bringa lite klarhet i detta?
Det som gör det intressant är att även om du byter mail och lösenord försöker de logga in igen. Det tyder på att de har lokal tillgång till ditt nätverk, datorer, telefoner osv kan vara utsatta. Jag skulle grundligt kolla igenom alla mina enheter och nätverk.
Antivirus täcker inte i fall som dessa då de ofta är krypterade bakdörrar som inte upptäckts eller ligger det på kernel nivå med rootkits osv. Men de ger även bästa möjlighet att få ut mer information.
EDIT: boota upp live linux dist eller liknande datorn, telefon osv sen kör du wireshark utan tillgång till internet för att se vilken information som skickas. Med störst sannolikhet är det bara ett malware som så fort du trycket in något som lösenord skickar vidare informationen. Så troligtvis behöver du inte t ex bry dig i routrar och sånt lika mkt.
Jag har själv gjort detta för att upptäcka krypterade trojaner, malware m.m. Sen skickar du vidare informationen till virustotal. När du sedan vet vad det är så vet du hur du ska kunna gå till motattack. Har gjort det själv och hjälpt andra med liknande problem flera gånger.
Kan också vara så att en granne hackat ditt närverk och sniffar din lösenord osv men det finner jag högst osannolikt. Men det finns en chans. Eller är det någon familjemedlem..