Citat:
Ursprungligen postat av
BackToHegel
Det låter ju bra.
Men kopplingen mellan eventuellt intrång på ditt eget nät och försök att komma åt din mail? Åka ner till Tyskland för att besöka en VPN som en bot kanske använt?
Jag säger inte att du är sjuk på något sätt, men det känns lite förvirrat.
Det som gör mig så frustrerad är att det pågår dygnet runt på alla mina konton, och dessutom i flera år. Skulle det vara ett par intrångsförsök per månad, utspritt över tid hade jag precis som du skriver, också utgått från att det är någon bot som försökt logga in.
Det kan säkert röra sig om en bot nu också, men då det pågått i fem år eller så, samt att det berör samtliga mina konton börjar få mig att tro att det finns något mer personligt bakom.
En av mina funderingar är ju om detta drabbar alla, men de vänner jag frågar har inte alls råkat ut för samma sak. Nog för att de varit med om att deras konton varit utsatta för intrångsförsök, men inte i denna omfattning under så lång tid.
Att fysiskt hälsa på det aktuella företaget är mindre drastiskt än det låter. Jag har en del affärer i Tyskland, och är där lite nu och då. Även om han som hostar företagets VPN server inte vet någonting alls om detta så är han sannolikt förmögen att ta redan på vem som anslutit de aktuella tiderna.
Har dock inte beslutat mig för att faktiskt göra det än, men eftersom detta börjat störa mig mer och mer börjar det luta åt att jag är beredd att agera ganska resolut för att faktiskt få reda på vem/vilka som så gärna vill komma åt mina konton.
Ett enmansföretag som dessutom enbart verkar hosta en enda VPN server är en lättare måltavla en ett stort företag med verksamhet över hela världen. En anmälan till tyska polisen skulle kunna vara en annan möjlighet, men är ganska tveksam till att de kommer gör något överhuvudtaget.