2023-09-11, 06:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
1 utslagen två skadade... från ryska källor.
Ska man vara petig så är ett utslaget fordon något som inte längre kan medverka i striden oavsett om det är skadat eller totalförstörd.

Jag vill påstå att du talar om 1 totalförstörd och 2 skadade CV90.

Det kommer väl inte från ryska källor? Ryska källor hävdar väl minst 40 totalförstörda CV90?
2023-09-11, 06:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
menar du tokmak så har de trippla försövrslinjer betydligt mer ordentliga än de som ukraina redan stött på, som de ännu inte penetrerat.

ukriana har avancerat 8 kilometer mot svatove (robotyne) efter tre månader, jag tror avståndet till tokmak är 5-6 mil eller var det till och med tio kanske... och snart börjar det regna.
Svatove och Robotyne är olika ställen på helt olika frontavsnitt. Om du inte vet nånting alls, varför sitter du här och häver ur dig dynga?
2023-09-11, 06:57
Medlem
handtralalas avatar
La denna i huvudtråden av misstag, men det är här inlägget här hemma (mod kan ta bort inlägget i andra tråden om de önskar):

Ukraina fortsätter att bredda brohuvudet vid Robotyne och tar ytterligare delar av den ryska försvarslinjen. Dessutom har man börjat sätt in stridsvagnar i räderna vilket tyder på att problemet med minfält ni har minskat betydligt. Intressant kommentar att man använder stridsvagnar delvis som ett sätt att röja personminor vilket såklart underlättar betydligt för infanteriets framryckning.

https://youtu.be/thgJd1qjcqQ?si=0u9Z3ylgGRzStA53

Och återigen, framstegen fortsätter trots att ryssen sätter in precis allt de har i denna sektor.
2023-09-11, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen

Jag upplever ärligt talat inte att Ryssland har större kapacitet för någon offensiv, så det är nog inte så mycket smart plan att avstå utan snarare att de saknar möjlighet att välja så.
Men visst kan man försöka tillskriva en plan i att Ryssland för en långsamt tynande tillvaro i Ukraina, för att det är något som gynnar dem, men jag finner det mer sannolikt att de ger vad de har och helt enkelt inte kan prestera annorlunda även om de ville. (Med undantag av att retirera från Ukraina, vilket är en möjlighet de alltid haft).

Tog bort mycket i ditt inlägg som blir för OT (som du vet sskriver många av er Nato-nissar en massa OT avsiktligt för att de neutrala - ryssvaänliga inlägg sedan skall kunna tas bort - jag vet inte om just du tillhör den kategorin) och dessutom ids jag inte.

Det här med att jag tror att Ryssland inte kommer göra egen offensiv efter det att ukrainas sk motoffensiv avstannat tror jag ukrainas/Nato krigsplanering också utgår ifrån. Däremot tror jag de sannerligen önska att de gör det - kör all in senare i höst och på det viset gör att Ukraina kan få militärt katastrofstöd.

Tycker verkligen det känns som Ukraina kör slut på sina meteriella och mänskliga resurser nu i anfallen. Drar fram allt de har och riskerar att stå mycket svaga när motoffensiven tynat ut. Anfallen nu mot första försvarslinjen riktning Tokmak känns lite som att sätta allt på ett kort och det är inget anfall som kan avbrytas med en front som är lättförsvarad utan något som slutar i succce eller katastrof.

Om ukrainarna kör slut på sina anfallsresurser i motoffensiven och sedan ryssarna går till offensivt och stort anfall kan ökat och större militärstöd från västerlandet motiveras. Så okloka tror jag inte Ryssland är även om en del Stor-Ryssar kommer kräva det.

Den där situationen tror jag kommer uppstå oavsett om Ryssland kan eller inte och jag tror både Ukrainska och Nato-generaler vet/räknar med det när de planerar "motoffensiven".
2023-09-11, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Tog bort mycket i ditt inlägg som blir för OT (som du vet sskriver många av er Nato-nissar en massa OT avsiktligt för att de neutrala - ryssvaänliga inlägg sedan skall kunna tas bort - jag vet inte om just du tillhör den kategorin) och dessutom ids jag inte.

Hur är man Neutral och Ryssvänlig samtidigt?
2023-09-11, 08:20
Medlem
goseigens avatar
Citat:
menar du tokmak så har de trippla försövrslinjer betydligt mer ordentliga än de som ukraina redan stött på, som de ännu inte penetrerat.

ukriana har avancerat 8 kilometer mot svatove (robotyne) efter tre månader, jag tror avståndet till tokmak är 5-6 mil eller var det till och med tio kanske... och snart börjar det regna.

En sak som kanske inte alla vet är att det oftast regnar mindre i området under hösten. Kolla runt på städer som Zaporizjzja, Donetsk och Mariupol.

Jag frågade SMHI om det där och hen menade nog att leran kom sig mer av att det inte dunstar lika mycket, och att döda eller "sovande" växter inte binder lika mycket vatten. Förutom det var det den extra fina jordmånen.

Sedan är säkert infrastrukturen bättre idag än för 80 år sedan, med fler asfalterade vägar och gator; inte för att det är roligt att slåss i bebyggelse.
2023-09-11, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Hur är man Neutral och Ryssvänlig samtidigt?

Nej det kan man inte. Däremot bemöts de likadant och med samma metoder av krigshetsarna.

Det ärm ju egentligen ganska märkvärdigt bemötande att man räknas som Putin-troll för att man lägger in analyser av "motoffensiven" som är gjorda av högt uppsatta amerikanska militärer för att de vill trappa ned vapen och pengaleveranserna på grund av motoffensivens misslyckande.

Alla som ser det hopplösa med motoffensiven skall bort. Även om de är USA och Nato-vänner.

Lyssnade just på en intervju med Zelenski angående motoffensiven. Han framstår ju faktiskt som ett missbrukarvrak och lyssna på vad han "säger", sluddrar animaliska osammanhängande läten, om korruptionen. Intervjuaren tittar på honom medömkande som det tragiska vrak han och hans land är.

https://www.youtube.com/watch?v=gIlexTCdDa0&t=637s
2023-09-11, 08:47
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:

Det här med att jag tror att Ryssland inte kommer göra egen offensiv efter det att ukrainas sk motoffensiv avstannat tror jag ukrainas/Nato krigsplanering också utgår ifrån. Däremot tror jag de sannerligen önska att de gör det - kör all in senare i höst och på det viset gör att Ukraina kan få militärt katastrofstöd.

Tycker verkligen det känns som Ukraina kör slut på sina meteriella och mänskliga resurser nu i anfallen. Drar fram allt de har och riskerar att stå mycket svaga när motoffensiven tynat ut. Anfallen nu mot första försvarslinjen riktning Tokmak känns lite som att sätta allt på ett kort och det är inget anfall som kan avbrytas med en front som är lättförsvarad utan något som slutar i succce eller katastrof.

Om ukrainarna kör slut på sina anfallsresurser i motoffensiven och sedan ryssarna går till offensivt och stort anfall kan ökat och större militärstöd från västerlandet motiveras. Så okloka tror jag inte Ryssland är även om en del Stor-Ryssar kommer kräva det.

Den där situationen tror jag kommer uppstå oavsett om Ryssland kan eller inte och jag tror både Ukrainska och Nato-generaler vet/räknar med det när de planerar "motoffensiven".
Du lever antingen i ett drogrus, eller i en ren fantasivärld.
Västs stöd är inte beroende av vad bajsdvärgen gör härnäst. Senast igår gick Tyskland ut och berättade att man budgeterat för stöd till Ukraina fram till 2030-talet. Stöder för Ukraina är obevekligt och icke sinande, vad ni än försöker påstå att ni oroar er för era falska uralmongon.

Ryssen uppges ha 400' trupp i Ukraina nu läste jag. 300' av dessa skall vara koncentrerade kring Ukrainas motoffensiv - så det här med att "satsa allt på ett kort" får nog stå för poopin!
2023-09-11, 08:52
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det ärm ju egentligen ganska märkvärdigt bemötande att man räknas som Putin-troll för att man lägger in analyser av "motoffensiven" som är gjorda av högt uppsatta amerikanska militärer för att de vill trappa ned vapen och pengaleveranserna på grund av motoffensivens misslyckande.
Så att trappa ner vapenleveranserna och låta Ryssland gå till motangrepp är att vara neutral???

Citat:
Alla som ser det hopplösa med motoffensiven skall bort. Även om de är USA och Nato-vänner.
Är motoffensiven hopplös? Skrev inte du nyss att de har framgångar vid Robotyne?

Citat:
Lyssnade just på en intervju med Zelenski angående motoffensiven. Han framstår ju faktiskt som ett missbrukarvrak och lyssna på vad han "säger", sluddrar animaliska osammanhängande läten, om korruptionen. Intervjuaren tittar på honom medömkande som det tragiska vrak han och hans land är.

Det är just sån här skit som är sån tragisk rysspropaganda. Du känner att han sluddrar och direkt drar du paralleller till att han missbrukar. Engelska är inte ens hans första språk.

All denna skit om hans finansiella affärer och kokain på skrivbordet är ren jävla propaganda från rysk sida. Du förstärker den med ovan "åsikt".

Förstår du att hans land har varit i krig förbannat länge och troligen är hans fru och barn och alla i hans närhet under ständig hot att lönnmördas av ryssvänliga och du tycker han är galen?
2023-09-11, 08:56
Medlem
Citat:
Nej det kan man inte. Däremot bemöts de likadant och med samma metoder av krigshetsarna.

Krigshetsarna är ju de Ryssvänliga vatniksen som inte vill ha fred då de anser att Ryssland gör rätt i att invadera Ukraina istället för att dra tillbaka sina trupper och lämna Ukraina.

Och du är förvånad att du blir kallad rysstroll när du använder Macgregor som källa? "Topp militär" innan han blev en Rysk spion kanske men idag så vet han noll och inget om vad som sker inom det militära och sitter bara och tjötar på efter manus från kreml.

Att Ukraina är ett vrak beror ju enbart på Ryssen.
Senast redigerad av Kratatch 2023-09-11 kl. 08:59.
2023-09-11, 09:10
Medlem
Kiev måste avsluta offensiven om några veckor när höstregnen börjar.
De har hittills inte kommit nånstans egentligen under offensiven utan mest av allt förlorat trupper och vapen.
Undrar hur de tänker blåsa av det hela? De har fått långdistansmissiler nu av Nato så det verkar som om de tänker satsa på att skicka missiler på Krim och civila mål inne i Ryssland istället.
Blir mer som vedergällning än motoffensiv.
Ryssarna lär i sin tur inte sitta på händerna så svaret blir nog blodigt.
2023-09-11, 09:16
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Kiev måste avsluta offensiven om några veckor när höstregnen börjar.
De har hittills inte kommit nånstans egentligen under offensiven utan mest av allt förlorat trupper och vapen.
Undrar hur de tänker blåsa av det hela? De har fått långdistansmissiler nu av Nato så det verkar som om de tänker satsa på att skicka missiler på Krim och civila mål inne i Ryssland istället.
Blir mer som vedergällning än motoffensiv.
Ryssarna lär i sin tur inte sitta på händerna så svaret blir nog blodigt.
Falsk ryktesspridning.
1: Varför måste Kyiv avsluta offensiven?
2: Sedan motoffensiven började så har Ukraina tagit mark på daglig basis. Rapporter gör gällande att det trots offensiv, sker flest förluster av manskap och vapen från ryska sidan.
3: De tänker inte blåsa av någonting.
4: Varför ljuger du om att de skulle attackera civila mål i Ryssland? Mig veteligen finns inte ett enda civilt nedslag dokumenterat, som inte rör sig om bråte som rasat ner från nedskjutna drönare.
5: Vedergällning vore fantastiskt, ibland är det synd att Ukraina har en moralisk kompass.
6: Ryssen har suttit på sina händer i minst ett halvår, eller vilka framsteg har du sett sedan dess?
7: Blodigt blir det. Ivan dör i drivor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in