2023-09-10, 23:09
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboLinda
Jag vet inte varför du fortsätter så envetet med de här fantasierna. Det är antagligen ditt sätt att försöka distrahera från det faktum att du inte kan backa upp ditt påstående om att kursen ifråga skulle vara ovetenskaplig. Jag tror inte jag har mer att hämta från dig i denna fråga, och den drar dessutom iväg från topic.

Tycker du den här idiotin verkar vetenskaplig?

Citat:
Feministisk postkolonialism och kritiska rasstudier

Kursens syfte är att introducera feministiska postkoloniala teorier och kritiska rasstudier ur
ett genusperspektiv. Kursen ger en översikt över postkoloniala diskussioner inom
genusvetenskapen, deras utveckling och betydelse för genusvetenskap och feministisk
kunskapsproduktion. Under kursen lär sig studenten om inhemska epistemologier
(indigenous epistemologies), svart feminism och muslimsk feminism, liksom andra
marginaliserade röster inom genusvetenskapen. Syftet är att uppmuntra studentens
självständiga tänkande om relationen mellan nordisk kolonialism, nybyggarkolonialism
(settler colonialism), och rasifierat förtryck i relation till sociala kategorier såsom kön, ras,
etnicitet och religion. I kursen undersöks hur sådana maktdynamiker bidrar till att skapa
ojämlikhet både lokalt och globalt.
För att förstå dessa teoretiska spörsmål bättre diskuteras historiska fall liksom samtida
exempel av koloniala strukturer, institutionell rasism, islamofobi, invandring och
integrationsprocesser, förtryck av urinnevånare och minoriteters representation. Studenten
ges möjlighet att lära sig om relationen mellan ras, etnicitet och kön på en vardagsnivå och
fördjupa sina studier om feministisk postkolonialism och kritiska rasstudier.
Citera
2023-09-10, 23:14
Medlem
Citat:
Det beskrivs ganska utförligt i DN-intervjun med Hübinette. Peterson har ringt och sms-at honom i en omfattning som borde uppgå till ofredande, begärt ut hans mejl och publicerat dem på twitter och skrivit honom återkommande på sociala medier med ständig anspelning på Hübinettes etniska bakgrund. Han har även försökt filma med drönare på universitetsområdet. Ett år senare dyker han upp som student på en av Hübinettes distanskurser och lyckas inom loppet av den första föreläsningen få hälften av deltagarna att hoppa av.

Kanske finns det de där ute som tycker att det här är saker man ska behöva stå ut med som universitetsanställd. Jag undrar var de i så fall tycker att gränsen går.

Som jag skrev i mitt förra inlägg har CP ringt Hubinette två gånger och haft en (alltså 1 styck) SMS konversation med honom. Han har även varit i Karlstad personligen två gånger. Hubinette, som är psykiskt instabil, ansåg detta oerhört påfrestande men det är knappast att betrakta som ofredande, någon som åklagaren inte heller ansåg och därför la ner polisanmälan.
Citera
2023-09-10, 23:16
Medlem
Citat:
Som sagt, DN-artikeln. Det har jag varit mycket tydlig med från början.

Nej, du skrev tidigare enbart att trakasserierna var på sociala medier vill jag minnas, kan inte komma ihåg att du tidigare nämnde att det gällde första (och enda) lektionen. Känns som du hittar på lite nytt nu.

Frågan kvarstår hur och när informationen nådde de andra kursdeltagarna.
Citera
2023-09-10, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Jobbigt att vara stalkad av ett psykfall..

Ja, det måste ha varit jobbigt för alla de personer som Hübinette har stalkat genom åren.
Citera
2023-09-10, 23:45
Medlem
TeamAbruptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Du kanske missade att jag inledde med att bortse från orsaken till granskningen, den läger jag mig inte i.
Men när man blir trakasserad på sin arbetsplats är det vanligt att man blir sjuk.

På vilket sätt har han blivit trakasserad? Det är det ingen som kan svara på.
Citera
2023-09-11, 00:23
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Rasforskare.
Rasbiologiska institutet lades ner för länge sen.

Vore dock intressant om man började igen. Vad skulle de komma fram till?
Att den via rasen är överlägsen och alla andra är avundsjuka.
Citera
2023-09-11, 00:26
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Rasbiologiska institutet lades ner för länge sen.

Vore dock intressant om man började igen. Vad skulle de komma fram till?
Att den via rasen är överlägsen och alla andra är avundsjuka.
Varför lades Rasbiologiska institutet ned?
Citera
2023-09-11, 00:29
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Varför lades Rasbiologiska institutet ned?
För att det var rasistiskt.
Citera
2023-09-11, 00:47
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
För att det var rasistiskt.
Institutet må vara historia, men dess verksamhet fortsätter ännu i våra dagar. Nu har man annat fokus där det inte längre är av intresse att finna en högre stående ras genom ovetenskapliga metoder som skallmätning. Istället är man vetenskapsfokuserad och intresserar sig för genetik.

Att finna ut att avundsjuka på rent ärftlig grund skulle råda människor emellan är dock något som aldrig undersökts.
Citera
2023-09-11, 01:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Institutet må vara historia, men dess verksamhet fortsätter ännu i våra dagar. Nu har man annat fokus där det inte längre är av intresse att finna en högre stående ras genom ovetenskapliga metoder som skallmätning. Istället är man vetenskapsfokuserad och intresserar sig för genetik.

Att finna ut att avundsjuka på rent ärftlig grund skulle råda människor emellan är dock något som aldrig undersökts.
Det har forskats en hel del i om avundsjuka har en genetisk grund.
Citera
2023-09-11, 01:02
Medlem
Citat:
Jag förstår; din poäng bygger på osanning. Rasbiologi ingick inte i något av kursmomenten, vilket är uppenbart för alla som orkar läsa kursplanen.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är inbyggt i teorin. Eftersom man delar upp människor efter gener och ger dem olika egenskaper utifrån generna, är den delen rasbiologisk. Det står inget om att man använder samma narrativ om ras som nazisterna heller eller att idéerna är marxistiska, ändå finns de där. Jag förklarade tidigare vad kritiskt rasteori gick ut på. Förstod du inte, trots att jag nog anser att det var väldigt enkelt förklarat? Det är bra om du frågar om du inte förstår.

Tobias Hübinette har ju bara vänt på begreppen. Han försöker prata och och forska om en spegelvänd variant av rasbiologi. Hen undviker bara begreppet rasism utom när det gäller att anklaga andra för samma sak ?

I det avseendet så liknar Hübinette galningen och pansargeneralen Henrik Arnstad som också sysslar med ordlekar om demokrati, fascism, ras och kön.

Även Marxister och Maoister hade en slags socialdarwinistisk trend inom sig.
Både Lenin, Stalin och Mao sysslade med gigantiska folkomflyttningar troligen till ingen nytta, miljontals svalt ihjäl.
Eller att de dog i de kommunistiska arbetslägren.

Man kan undra varför Tobias Hübinette egentligen gnäller ?
Hübinette befinner sig alldeles riktigt mitt i Mångkulturens utopiska kaos just nu.
Den är ju här och nu och dit Lindberg & Arnstad & PK-MSM ville komma
Det var faktiskt hit han ville, eller hur ?

Eller hoppas Hübinette & Lindberg på en våldsam Tet-offensiv som kommer att ena hela jordklotet i en marxistisk kollektiv extas inklusive Palestina, Israel, Nord- och Syd-Korea ?
Citera
2023-09-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Om nån är rasist så är det Tobias Hübinette tvyärr.
Han har tydligen stora komplex över sitt eget ursprung.

Helt klart, men tänk om hen gör en rasprofil på sig själv ?
Och upptäcker att hen är helvit, men med en hel del fel på kromosomerna,
och hen är en Downie fast hen inte vet om det ?
Och kanske till och med en vit kines, och ingen sydkorean ?
Hur blir det då ?
Kommer Hübinette att göra avbön både i DN, SvD, Expressen och Aftonbladet, eller ?

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Om det handlar om trakasserier så kan skolan vidta åtgärder mot detta. Förmodligen så har inte den här killens aktivism/granskning överskridit gränsen till detta. Studenter uppmanas att tänka kritiskt på högskolan. Det går förmodligen inte att stänga av en elev på grundval att denne har framfört kritiska åsikter inom ramen för kursens innehåll.

Ja du har troligen rätt. Någon nämner sekretess men det finns ingen sekretess när det gäller allmänna kurser som kan sökas av behöriga sökande.

Däremot kan man fråga sig om sekretess skulle kunna behövas i vissa fall ?

Till exempel de djurrättsaktivister som i flera europeiska universitet kommit över studentmatriklar av de studenter som var inskrivna på kurser som innefattade djurförsök av olika slag.

Trots att många av dessa inte sysslade med praktiska djurförsök utan mera på till exempel cellodlingar, och digitaliserade biokemiska modeller så blev dessa hotade av djurrättsaktivisterna.
Minns inte vilka år detta gällde, och hur de hade burit sig åt för att få tag på dessa listor ?

Det verkade som att respektive MSM totalt struntade i att följa upp dessa aktivister och de fortsatta rättsliga processerna.

Kupper ska också ha genomförts mot flera läkemedelsbolag att få tag i anställningslistor över labbpersonal som hanterade djurförsök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in