2023-09-10, 21:11
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboLinda
Rasbiologi ingår inte i kursplanen, åtminstone inte som teori. Har du ens läst den?

Kurslitteraturen bestod av två böcker skrivna av hübinette och då han tidigare gett uttryck för sin önskan att sverige ska gå under i blod och lidande och att den vita rasen är underlägsen på alla sätt och vis så antar jag att rasbiologi ingår i den också även om det är maskerat med resonemanget att man analyserar utifrån hur rasism historiskt har delat in människor osv. Men det hela är bara en charad för att hata på vita människor.
Citera
2023-09-10, 21:14
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Rasbiologi ingår inte i kursplanen, åtminstone inte som teori. Hr du ens läst den?
Jag har läst om rasbiologi och bedömer att den var mer vetenskaplig, utifrån de metoder man använde då än kritisk rasteori, som jag även läst om och även debatterat tidigare. Rasbiologin föll egentligen på att den inte hade tillgång till gener utan bara utgick från yttre attribut, på samma som kritisk rasteori gör. Så de är kraftigt besläktade på det sättet och delar förstås på ordet ras, skillnaden är väl indelningen. Rasbiologin hade betydlig finare indelning, medan vänsters rasbiologi bara delar in i två grupper, då vänsterns hjärnor och tankeförmåga är begränsade till det.

Vänsterns rasteori är inte bara rasbiologiska utan har även nazismens onda idéer inbyggda, så bara ondska.
Har du läst något alls? Man får inte det intrycket.
Citera
2023-09-10, 21:16
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
Kurslitteraturen bestod av två böcker skrivna av hübinette och då han tidigare gett uttryck för sin önskan att sverige ska gå under i blod och lidande och att den vita rasen är underlägsen på alla sätt och vis så antar jag att rasbiologi ingår i den också även om det är maskerat med resonemanget att man analyserar utifrån hur rasism historiskt har delat in människor osv. Men det hela är bara en charad för att hata på vita människor.
Då vet vi mer om dina antaganden. Men nu var det en annan person som gjorde påståendet att Karlstads universitet ger kurser i rasbiologi, och jag tror hen har bättre förutsättningar än du att förklara vad hen menade.
Senast redigerad av TurboLinda 2023-09-10 kl. 21:19.
Citera
2023-09-10, 21:17
Medlem
schmaoings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackjack
Känner inte till vad metoden heter, eller ens om den har ett namn? Men fy vad äcklig han är journalisten, man får rysningar, det där har han gjort många ggr förr! Man får nog back-trakka TV4:s nyhetsarkiv och slänga alla s.k. ”intervjuer” som den torpeden har blivit utsänd att genomföra i soptunnan, det är ”fulklippning” i åtanke redan vid intervju-tillfället. TV4 planerade ju redan för sjutton att materialet skulle fulklippas och det viktigaste att få med var TV4:s fråga och sedan väntade de bara ut att Christian skulle svara tillräckligt dåligt en enda gång.

Så fruktansvärt sjuk nyhets-journalistik TV4 nyheterna är. Det är häpnadsväckande, så otroligt löjeväckande. Vem är journalisten egentligen? Vilken vidrig äckel-människa som drar sån skam över sitt yrke. Maken till ohederlighet får man leta efter. Jag känner igen rösten och vill minnas att något alltid känns fel, de som svarar på frågor upplevs besvärade på olika sätt och nu förstår jag varför.

L*nnart H*ltman B*ye heter TV4-journalisten, en riktigt ful fisk vars ”nyheter” alltid är extremt vinklade.
Citera
2023-09-10, 21:18
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag har läst om rasbiologi och bedömer att den var mer vetenskaplig, utifrån de metoder man använde då än kritisk rasteori, som jag även läst om och även debatterat tidigare. Rasbiologin föll egentligen på att den inte hade tillgång till gener utan bara utgick från yttre attribut, på samma som kritisk rasteori gör. Så de är kraftigt besläktade på det sättet och delar förstås på ordet ras, skillnaden är väl indelningen. Rasbiologin hade betydlig finare indelning, medan vänsters rasbiologi bara delar in i två grupper, då vänsterns hjärnor och tankeförmåga är begränsade till det.

Vänsterns rasteori är inte bara rasbiologiska utan har även nazismens onda idéer inbyggda, så bara ondska.
Har du läst något alls? Man får inte det intrycket.
Du påstår alltså inte längre att Karlstads universitet ger kurser i rasbiologi?
Citera
2023-09-10, 21:27
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Du påstår alltså inte längre att Karlstads universitet ger kurser i rasbiologi?

Jag säger att den är rasbiologisk då rasbiologi ingår i själva kursen Hübinette höll (1) gång bara, tydligen. Mer orkade han visst inte med. Jag säger även att rasism och nazistiska idéer ingår i den och att den är Marxistisk och ideologisk och har inget med vetenskap att göra och att du pratar om saker du inte har en aning om.
Citera
2023-09-10, 21:41
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Vem skulle inte börja må psykiskt dåligt av att bli trakasserad av en nazist till elev som förpestar tillvaron för både Hübinette och medstudenterna?

Du hade också blivit sjuk om du behövt stå ut med följande genom ditt jobb:

""I somras ansökte Tobias Hübinette om kontaktförbud gentemot Christian Peterson. I över ett års tid hade Peterson då, enligt Hübinette, bombarderat honom med sms och telefonsamtal.

Peterson har begärt ut forskarens mejl och publicerat dem på Twitter, samt skrivit en rad inlägg i sociala medier om Hübinette med återkommande anspelningar på forskarens asiatiska ursprung – emojis med sushi, buddhisttempel och uttryck som ”sensei Hübinette”. Peterson besökte även Karlstads universitet i våras för att leta efter Hübinette och filma med drönare på universitetsområdet."

Citat:
Ja, och här ser man ju att det inte handlar om någon granskning. Hade det gjort det hade de han granskar beretts tillfälle att svara på hans frågor vid ett tillfälle de inte var upptagna med annat.

Christian Petersons främsta intresse är inte journalistik; han vill få den del av befolkningen som lever i skräck för drag queens att generera klick på hans kanal, och det skulle bli väldigt tråkig TV ifall de han angriper hade fått en chans att förbereda sig. Då hade ju tittaren nämligen fått höra deras sida av saken, och det skulle ge färre klick.

”Granskning” ser inte ut så här. Jag fattar att det finns folk som du, som inte känner igen trakasserier när ni ser det, men det är dags att ni inser att ni inte kan få det som ni vill genom att döpa om trakasserierna till ”granskning” i er jargong.

Tack för att ni finns och att ni två med saklighet belyser problemet kring den unge Herr Peterson.

Det är viktigt att folk just fokuserar på rätt saker.

Det gör ni och tack för det.
Citera
2023-09-10, 21:43
Medlem
Citat:
Rasbiologi ingår inte i kursplanen, åtminstone inte som teori. Har du ens läst den?

Är det inte rasbiologi att påstå att man kan dra slutsatser om vissa människors agerande och tankar enbart grundat på deras medfödda, d v s icke-påverkbara, hudfärg "vit"?

Har nu surfat runt lite på detta ämne och hittat det mest häpnadsväckande snömos man kan tänka sig. Vad sägs om en uppsats i vithetsteori angående kampen från tidigt 1900-tal mellan kaffe (svart) och mjölk (vit)? Uppsatsen var ett skämt av någon som läste kursen på skoj, på Stockholms universitet, och lallade ihop en uppsats han fick betyg B för. En skämtuppsats......

https://nyadagbladet.se/inrikes/skrev-skamtuppsats-om-rasistisk-mjolk-i-kaffet-hyllades-av-stockholms-universitet/

Här är ett citat från skämtuppsatsen (man kan bara gissa hur många tårar av skratt skribenten fick tampas med då denna pärla författades) författad av studenten Arvid Haag:

"Frågan man kan ställa sig är ifall det verkligen är en försoning mellan mjölk och kaffe som genomförts eller ifall tillsättande av mjölk i kaffet är ett sätt att ta ifrån kaffet sina unika egenskaper och i stället påtvinga den svarta drycken vita egenskaper. Mjölk i kaffet kan med kritiska glasögon ses som en dryckesmässig kolonisering. Det heta och starka kaffet svalnar och rundas av smakmässigt med hjälp av mjölken, som därigenom kontrollerar och domesticerar kaffet."

Man kan såklart inte utesluta att något litet korn av vettighet kan finnas i ämnet vithetsstudier även fast det inte direkt synes troligt. Det som dock verkar uppenbart är varför C.P ansåg att ämnet behövde tas upp till närmare beskådan. Trist om T.H brutit ihop av att bli ifrågasatt men på riktigt; hur kan han inte tro att det ska bli granskat om man undervisar om sådant här? På skattebetalarnas bekostnad.
Citera
2023-09-10, 21:45
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Jag säger att den är rasbiologisk då rasbiologi ingår i själva kursen Hübinette höll (1) gång bara, tydligen. Mer orkade han visst inte med. Jag säger även att rasism och nazistiska idéer ingår i den och att den är Marxistisk och ideologisk och har inget med vetenskap att göra och att du pratar om saker du inte har en aning om.

Vad är rasbiologiskt med denna kursen?

Den som topic handlar om?

Eller har du driftat iväg och bubblar om något som inte har med tråden att göra?

Ser fram emot en vettig förklaring.
Citera
2023-09-10, 21:45
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Jag förstår; din poäng bygger på osanning. Rasbiologi ingick inte i något av kursmomenten, vilket är uppenbart för alla som orkar läsa kursplanen.
Citera
2023-09-10, 21:46
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Är det inte rasbiologi att påstå att man kan dra slutsatser om vissa människors agerande och tankar enbart grundat på deras medfödda, d v s icke-påverkbara, hudfärg "vit"?
Vem gör dylika påståenden?
Citera
2023-09-10, 21:59
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag förstår; din poäng bygger på osanning. Rasbiologi ingick inte i något av kursmomenten, vilket är uppenbart för alla som orkar läsa kursplanen.
Det är inbyggt i teorin. Eftersom man delar upp människor efter gener och ger dem olika egenskaper utifrån generna, är den delen rasbiologisk. Det står inget om att man använder samma narrativ om ras som nazisterna heller eller att idéerna är marxistiska, ändå finns de där. Jag förklarade tidigare vad kritiskt rasteori gick ut på. Förstod du inte, trots att jag nog anser att det var väldigt enkelt förklarat? Det är bra om du frågar om du inte förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in