Citat:
Ursprungligen postat av
Antonsana
att det tappar i värde förstår jag med, men en dator för 15k är la värd hälften den med efter två år isåfall.
Min tanke är att jag istället lägger en större summa pengar idag och slipper uppgradera senare då man endå kommer upp i dem summorna?
Spelen jag nämnde är dem jag försökt lira på min nuvarande tanken är att kunna spela andra spel när jag skaffat en ny dator.
Alla har ju olika ekonomiska situationer och intressen så att säga att det e lyxfällan varning e lite skum kommentar imo
Det finns en gräns för vad prylarna kostar och hur mycket de kan tappa. Desto dyrare, desto större pristapp. En 15,000 SEK dator kommer inte tappa hälften av sitt pris på väldigt många år. Däremot kommer en 25,000 SEK dator att tappa enormt de första åren. Det finns en gräns när de inte kan bli billigare. Samma gäller bilar. Köper du en ny bil för 500,000 SEK kommer den tappa rejält, ända ned till 160,000 SEK efter några år. Medan en bil för 50,000 SEK inte kommer gå ned mer än till 35-40,000 SEK.
Jag ville en gång i tiden ha det absolut senaste inom datorvärlden. Satsade på ett storköp där jag köpte det absolut bästa. Ett halvår senare kom nytt grafikkort och processor ut och grejerna tappade snabbt i värde. Det är ytterst få som behöver en dator för 20-25,000 SEK. Grafikkorten som kom ut 2018 (fem år sedan) fungerar utmärkt idag och kostar inte i närheten av vad de nya gör.
Gör ett storköp, men du kommer snabbt inse att det var en dålig affär och förhoppningsvis inse att nytt inte alltid är bättre. Du kommer inte kunna få ut något extra på de spelen, jämfört med en 15,000 SEK dator. Och rätt som det är kommer nya prylar ut och dina tappar direkt 40% över natten. Processor- och grafikkortsmarknaden är galen. Men spelen ändras inte så mycket. Finns väldigt få spel som
kräver de senaste grejerna idag.