2023-09-10, 10:38
Medlem
Som rubriken lyder så har jag kommit fram till slutsatsen att en ny dator behövs lirar främst cs2 men vill lira rdr2, god of war på högre grafik och förhoppningsvis gta 6 när det släpps även sugen på en del andra titlar som min nuvarande dator ej orkar med.
Har plockat ihop denhär datorn

https://komponentkoll.se/bygg/aLDWT

Ska jag ändra något? Får jag mer prestanda för pengarna på viss delar?

Ser helst ett 4070ti kort men e öppen för det mesta (hört mycket gott om amd gpu)

Budget är på 20-24k
Senast redigerad av Antonsana 2023-09-10 kl. 10:48.
Citera
2023-09-10, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antonsana
Som rubriken lyder så har jag kommit fram till slutsatsen att en ny dator behövs lirar främst cs2 men vill lira rdr2, god of war på högre grafik och förhoppningsvis gta 6 när det släpps även sugen på en del andra titlar som min nuvarande dator ej orkar med.
Har plockat ihop denhär datorn

https://komponentkoll.se/bygg/aLDWT

Ska jag ändra något? Får jag mer prestanda för pengarna på viss delar?

Ser helst ett 4070ti kort men e öppen för det mesta (hört mycket gott om amd gpu)

Budget är på 20-24k
Data är det som ligger på datorn. Bra grafikkort och skapligt med primärminne på datorn är tricket.
Citera
2023-09-10, 10:41
Medlem
Homoaktivists avatar
Du ska alltså köpa data för 24 lax?

Eller ska du köpa en dator för 24 lax?
Citera
2023-09-10, 10:44
Medlem
1. Det heter dator.

2. En dator för ca. 15,000 SEK klarar av samtliga spel du nämnde på "high graphics".

Allt för många spenderar på tok för mycket på datorer. Varför köpa en Ferrari om du bara ska åka två minuter bort? Underskatta inte dagens teknologi. Du får mycket värde för pengarna idag. Det är inte 2015 längre.

Köp komponenterna på NetOnNet som medlem så har du 90 dagars öppet köp. Känns det segt, byt ut en komponent i taget tills du hittat rätt.
Citera
2023-09-10, 10:45
Medlem
Dator ska jag självklart köpa, my bad!
Citera
2023-09-10, 11:02
Medlem
Skippa Intel och gå på AMD
https://www.inet.se/kundvagn/visa/1k0bAavk65I-EadFox6pyU8Iqdk/forslag
Citera
2023-09-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holzman
1. Det heter dator.

2. En dator för ca. 15,000 SEK klarar av samtliga spel du nämnde på "high graphics".

Allt för många spenderar på tok för mycket på datorer. Varför köpa en Ferrari om du bara ska åka två minuter bort? Underskatta inte dagens teknologi. Du får mycket värde för pengarna idag. Det är inte 2015 längre.

Köp komponenterna på NetOnNet som medlem så har du 90 dagars öppet köp. Känns det segt, byt ut en komponent i taget tills du hittat rätt.

Varför köpa en SAAB V4 idag, när nästa gen spel kräver Koenigsegg?
Det går så snabbt i den här branschen, så att ligga lite före är bara bra, annars blir det ju ändå att uppgradera.
Sedan handla av en betrodd datorbutik som Inet, Webhallen och komplett, så slipper man problem.
Citera
2023-09-10, 11:10
Medlem
Köp snabbare ram med bättre timings, 6000 mhz cl 30 eller 6400mhz cl32. Hade även skippat vattenkylningen och kört på den prisvärdaste kylaren just nu.
https://www.inet.se/produkt/8308824/thermalright-peerless-assassin-120-se-vit-argb
Citera
2023-09-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Skippa Intel och gå på AMD
https://www.inet.se/kundvagn/visa/1k0bAavk65I-EadFox6pyU8Iqdk/forslag

Förutom priset vinner jag någon kraft i att köra amd?
Citera
2023-09-10, 11:29
Medlem
Citat:
Det går så snabbt i den här branschen, så att ligga lite före är bara bra, annars blir det ju ändå att uppgradera.
Sedan handla av en betrodd datorbutik som Inet, Webhallen och komplett, så slipper man problem.

fy inet hade jag aldrig beställt av igen.

Köpte en värsting för 39k 2018.
Bygget var så jävla dåligt ihopsatt så den knackade och hade sig vid uppstart. Fick blåskärm titt som tätt för komponenterna inte fungerade bra ihop.

Moderkortet brann inne efter typ 3 år.

Komplett har jag testat förut och varit jättenöjd med. Men aldrig i-net igen. Sämsta service när man hörde av sig, chassit skramla när jag fick den.
Citera
2023-09-10, 11:32
Medlem
Citat:

Det där är bara struntprat och marknadsföring från tillverkarna. Bygger du en helt ny dator för 15,000 SEK idag kommer den fungera fint i fem år åtminstone. Man ska aldrig köpa något för vad som eventuellt kommer ske i framtiden. Köp saker för vad du behöver de till idag.

Dessutom kommer en 25,000 SEK dator idag vara värd hälften om bara två år. Datorkomponenter tappar snabbt i värde nuförtiden, men kraven för spelen ändras inte i samma takt.

Det är Lyxfällan-varning att spendera onödiga summor på datorkomponenter för de spel TS nämnde, särskilt när man klarar av de på 15,000 SEK eller t.o.m. mindre.
Citera
2023-09-10, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holzman
Det där är bara struntprat och marknadsföring från tillverkarna. Bygger du en helt ny dator för 15,000 SEK idag kommer den fungera fint i fem år åtminstone. Man ska aldrig köpa något för vad som eventuellt kommer ske i framtiden. Köp saker för vad du behöver de till idag.

Dessutom kommer en 25,000 SEK dator idag vara värd hälften om bara två år. Datorkomponenter tappar snabbt i värde nuförtiden, men kraven för spelen ändras inte i samma takt.

Det är Lyxfällan-varning att spendera onödiga summor på datorkomponenter för de spel TS nämnde, särskilt när man klarar av de på 15,000 SEK eller t.o.m. mindre.

att det tappar i värde förstår jag med, men en dator för 15k är la värd hälften den med efter två år isåfall.

Min tanke är att jag istället lägger en större summa pengar idag och slipper uppgradera senare då man endå kommer upp i dem summorna?

Spelen jag nämnde är dem jag försökt lira på min nuvarande tanken är att kunna spela andra spel när jag skaffat en ny dator.

Alla har ju olika ekonomiska situationer och intressen så att säga att det e lyxfällan varning e lite skum kommentar imo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in