2023-09-10, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Återigen du visar samma typ av totala oförstående för vad det innebär att ha barn som resten av tråden. Ofta är det helt omöjligt att kunna leva ett drägligt liv utan hjälp från släktingar och vänner. Att byta stad innebär att byta bort allt detta och det är inte ett alternativ för de flesta.

Snittiden för hela Göteborg var 6.5 år 2022. Så väldigt svårt att få en bra hyra i ett bra område under 10 år i kö.

Dessutom, om ALLA i köpt boende idag ställt sig i bostadskön hade alla köer mångfaldigats i köår. Det är trots allt långt från alla som står i dessa köer.
Vad är det som gör det omöjligt att leva ett drägligt liv utan hjälp av släktingar och vänner? Nya vänner kan man väl få om man flyttar också eller är det omöjligt?
Citera
2023-09-10, 15:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
För det området kanske. Varför inte förhålla sig till statistiken över riket alt region?
Allt finns på svensk mäklarstatistik.
Mäklarstatistiken är inte kvalitetsjusterad så tveksamt vad den säger.
Det ser väl rätt lika ut lite varstans, bud på eller strax under utgångspris, stigande utbud, det lär sjunka under hösten/vintern.
Citera
2023-09-10, 15:02
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Vart kom du ifrån? Är du medveten om vilken extrem prisökning vi sett sedan 2016/2017? Prisnivån idag är i linje med 2020. Referens: https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/bostadsratter

Visa gärna referens på ditt påstående så vi kan ha en seriös diskussion.

Jag tror du försöker bekräfta ditt påstående genom envis argumentation. Den stora frågan är om marknaden har anpassat sig efter pandemin eller efter räntehöjningarna. Personligen tror jag på pandemin och att vi inte är speciellt räntekänsliga. Däremot finns det grupper som du säger ”unga vuxna” som har det tuffare. Men dom ska inte leta efter en villa i kranskommunen till den kungliga huvudstaden. Det har dom inte råd med och hade inte heller det när räntan var lägre.

Extrem prisökning från 2016/2017? Ligger väl runt 10% upp sedan dess snarare...

Den stora ökningen skedde däremot 2012-2016 då priserna gick upp 50% och innan dess 2003-2007 när det rusade upp nästan 100%. För 20 år sedan kunde man köpa en lägenhet i Stockholm city för 1m per rum ungefär, 2013 låg det på 2m per rum och senast nu har vi hamnat på 3m per rum.
Citera
2023-09-10, 15:07
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Stämmer inte, kronans kurs styrs av förväntningar. Hittills har marknaden prisat in att RB inte kommer att försvara kronan då man inte törs höja räntan ordentligt.
Skulle RB signalera en räntehöjning med 75 punkter istället för förväntade 25 punkter så skulle det chocka marknaden och stärka kronan, om RB dessutom signalerade att lika mycket till eller mer kommer vid nästa möte om inflationen inte faller snabbt nog så skulle kronan stärkas ytterligare.
Det krävs inga jättehöjningar men det krävs att RB gör något annat än mesar på.

Hear, hear!
Folk verkar inte begripa att värderingen av en valuta helt och hållet baseras på förtroendet för sagda valuta. Om en centralbank inte vågar betta att den egna kursen skall vara högre, ser alla valutahandlare detta som ett tecken på att valutan kommer falla.
Citera
2023-09-10, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
För 20 år sedan kunde man köpa en lägenhet i Stockholm city för 1m per rum ungefär, 2013 låg det på 2m per rum och senast nu har vi hamnat på 3m per rum.

Förvisso, men sedan är det skillnad på en 2003-lön, 2013-lön och en 2023-lön. Och en 2003-krona, 2013-krona och en 2023-krona.

Nu "vet jag att du vet detta" men det tål för diskussionens skull att påpekas att det är bostadsprisernas reala upp- och nedgångar som är intressanta. Dvs bostadspriserna blev inte dyra för att de nominellt spurtade 100% mellan två givna årtal, de blev dyra för att de sprang i från löneutvecklingen under samma period.
Citera
2023-09-10, 15:37
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Får jag välja mellan:
1. Kraftigt fallande priser men stor omsättning
2. Knappt fallande priser men låg omsättning

Då skulle jag säga att 2 är en större kris eftersom det hämmar rörligheten. Familjer bor kvar trångt, folk bor kvar tillsammans trots att de hatar varandra, kan inte flytta till jobb etc. Samhället mår bättre av en större rörlighet på bostadsmarknaden.

Jag håller med dig i viss mening. Men skulle du säga att trångboddhet i Sverige är en faktor? det håller jag verkligen inte med om. Snarare en lyxkonsumtion.
Citera
2023-09-10, 15:39
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Mäklarstatistiken är inte kvalitetsjusterad så tveksamt vad den säger.
Det ser väl rätt lika ut lite varstans, bud på eller strax under utgångspris, stigande utbud, det lär sjunka under hösten/vintern.

Allmänt tyckande är inte heller det ”kvalitetsjusterad”. Men nu är det svenskmaklarstatistik och valueguards siffror som samhällsdiskussionen vilar på. Således även argumenten här inne.
Citera
2023-09-10, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Falskt.
Jag själv växte upp med två heltidsarbetande föräldrar, utan släktingar i närområdet. Funkade prima för hela familjen.
Att sedan vissa är vana vid (du inkluderad?) viss "markservice/oklippt navelsträng" upp i åldrarna får stå för dem (dig?) men det är ingen livsnödvändighet eller krav för att kunna leva drägligt.

Med reservationen för att "drägligt liv" är något subjektivt, och jag gissar på att vi har ribban på olika pinnhål här.

Ja exakt. För 5 år sedan, om du hade pluggat 5 år på Uni och stått i bostadskö, var det inga problem med att få hyresreglerat och bra. Inte idag heller men du får ett lite sämre område. Borde dock inte vara något problem för en nyexad 25-åring. Om nu inte denna är kräsen. Då kan det såklart skava.

Det var en helt annan tid där jobbet var 8-17. Har du någon form av karriär idag krävs oftast mer än så. Att ha sina 1-3 åringar på FS 8-18 är rent plågeri enligt all tillgänglig forskning. 5-6 timmar per dag är max. Går inte att få ihop med 2 heltidsjobb.

6.5 år är genomsnitt vilket innebär att 6.5 år inte räcker till de hyfsade områdena. Då är det +10 år som gäller.
Citera
2023-09-10, 15:43
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Extrem prisökning från 2016/2017? Ligger väl runt 10% upp sedan dess snarare...

Den stora ökningen skedde däremot 2012-2016 då priserna gick upp 50% och innan dess 2003-2007 när det rusade upp nästan 100%. För 20 år sedan kunde man köpa en lägenhet i Stockholm city för 1m per rum ungefär, 2013 låg det på 2m per rum och senast nu har vi hamnat på 3m per rum.

Vart har du referensen till det påståendet? Jag kan hitta siffror som säger att KvM priset gick upp med ungefär 20% i snitt. Men jag hittar inte siffror uppdelat på antal rum som också påverkar när man kikar på KvM pris.
Citera
2023-09-10, 15:50
Medlem
Citat:
Vart kom du ifrån? Är du medveten om vilken extrem prisökning vi sett sedan 2016/2017? Prisnivån idag är i linje med 2020. Referens: https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/bostadsratter

Visa gärna referens på ditt påstående så vi kan ha en seriös diskussion.

Jag tror du försöker bekräfta ditt påstående genom envis argumentation. Den stora frågan är om marknaden har anpassat sig efter pandemin eller efter räntehöjningarna. Personligen tror jag på pandemin och att vi inte är speciellt räntekänsliga. Däremot finns det grupper som du säger ”unga vuxna” som har det tuffare. Men dom ska inte leta efter en villa i kranskommunen till den kungliga huvudstaden. Det har dom inte råd med och hade inte heller det när räntan var lägre.

Det finns gott om exempel på smålägenheter som tappat värde kring Stockholmsområdet. Ett exempel på en förening i en schysst del av Bromma som haft hög omsättning av smålägenheter:

Lägenhet såld November 2016 för 2700k:
Samma lägenhet såld April 2023 för 2600k:

Liknande mönster för 1 eller 2 rum lgh i alla förorter till Stockholm sedan toppen 2016/2017.
Senast redigerad av FakeNews123 2023-09-10 kl. 16:42.
Citera
2023-09-10, 16:07
Medlem
Citat:
Det var en helt annan tid där jobbet var 8-17. Har du någon form av karriär idag krävs oftast mer än så. Att ha sina 1-3 åringar på FS 8-18 är rent plågeri enligt all tillgänglig forskning. 5-6 timmar per dag är max. Går inte att få ihop med 2 heltidsjobb.

I mångt och mycket:

1. Ett "storstadsproblem".
2. Självvalt.

Citat:
6.5 år är genomsnitt vilket innebär att 6.5 år inte räcker till de hyfsade områdena. Då är det +10 år som gäller.

Du får ett bra boende för lägre än 6.5 år. Och jag ser inget konstigt med att som nyexad 25-åring idag, bo i miljonprogrammet några år, medan kontantinsatsen är sparas ihop. Det blir bara ett problem om du är kräsen.

Analogt kan jag hävda att enbart Stockholms innerstad duger för mig. Och att jag är villig att betala 0 kr/månad för det. Men risken blir då överhängande att jag får uppleva "bostadsbrist" under hela mitt liv.
Citera
2023-09-10, 16:25
Medlem
Citat:
På Riksbanken har de redan sågat hans "analys" om att 6m-KPIF varit låg. Ska penningpolitiken anpassas efter SCBs årsskiftes trixande (januari visar alltid negativ MoM KPI) och att tandvårdsbidrag och pausade trängselskatter sänkte KPIF i juli?

Riksbanken ser även framåt i sina analyser och pekar på ett högt pristryck inom tjänstesektorn, som är det som verkligen kan bli prisdrivande på den inhemska marknaden. För varupriserna ser man den svaga kronan som ett hot mot prisstabiliteten. Summan blir alltså höjd ränta för att strama åt tjänstesektorn och stärka kronan. Klas Eklund är en gaggig idiot numera som vill få räntelättnader så hans bögson kan meckla vidare.

Om penningpolitiken är ”tillbakablickande” borde man väl snarare höja räntan så att den är dubbelt så hög som tidigare inflation för att folks sparpengar ska komma tillbaka till utgångsläget. Riksbanken har ju på det visat redan en skuld till alla med sparpengar i och med att de inte blivit kompenserade för den tidigare inflationen som varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in