Citat:
Ursprungligen postat av
Storpung
Jag förstår din poäng men du tänker helt bakvänt. Dagens pensionärer, och i mindre utsträckning deras ungar, har haft guldkantad räkmacka av aldrig tidigare skådat slag helt på dagens ungas bekostnad.
Unga idag har otroligt få möjligheter att påverka utfallet av sina liv. Det är svårt nu, och kommer bli svårare längre fram - oavsett hur duktig och ambitiös man är så räcker det inte långt. Ett snedsteg på det och de är körda. Hur ska de bo adekvat, bilda familj, bygga en framtid?
Jag tänker inte bakvänt, det låter snarare som om du är så färgad av ett tänk över hur du anser att det ska vara, utifrån olika bekvämlighetsperspektiv? Jag träffar många unga och unga vuxna som tydligt anpassar sig efter rådande omständigheter, många av dem vet heller inte om något annat så de gnäller inte heller. När jag berättar om förutsättningarna som rådde när jag var ungdom så blir de chockade, så stor skillnad är det och så snabbt har det gått, ja. Hur som, de fastnar inte i att det är orättvist, de har sina egna lösningar:
1. Alla fattar att de måste plugga något som ger dem jobb.
2. De vet att de på något sätt behöver skaffa en bostad och att det handlar om att ställa sig i kö, flytta dit det finns jobb och bostad, jobba och spara pengar.
3. Vissa bor kvar hemma under tiden de pluggar, vissa jobbar och sparar, andra plockar ut csn som de sparar, vissa både jobbar och plockar ut csn. Här blir det tydligt att ungdomarna skaffar sig olika förutsättningar.
4. Vissa satsar på att skaffa sig yrkesbehörighet redan på gymnasiet och börjar sin ekonomiska resa tidigt.
5. För varje går som går träffar jag fler ungdomar som flyttar ihop och bor i små kollektiv, två till fyra polare som delar på en bostad.
Det är inte synd om dagens ungdom. De som har diagnoser och svårigheter som gör att de inte klarar av att plugga, ja, trist att de fick kassa föräldrar som varken tog hänsyn till nedärvning och vilket stort ansvar det innebär att uppfostra barn till funktionella självgående självförsörjande vuxna - detta är dock en minoritetsgrupp.