Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-10, 12:26
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
LJ ska ha missat att flera personer rör sig åt olika håll, och att några av dem dessutom pratar med varandra, i hans omedelbara närhet. Dessutom, då Robert säger att han mötte mördaren på Luntmakargatan, så måste Anna Hage haft snigelfart ut ur bilen om Robert ska vara före henne till mordplatsen. Plus att inget vittne har sett någon komma från det hållet på Tunnelgatan som Robert säger att han kommer, trots de rimligen tittade åt det hållet.

Helt obegripligt att Dan Hörning och Tobias Henriksson publicerar detta. I början var den podden riktigt bra, nu innehåller den bitvis konspirationer som nästan är värre än Mattes, vilket inte vill säga lite.
Håller med ( fattar inte heller att de hamnat i podden med det skräpet )

Viktigaste argumentet tycks vara det "detaljerade minnet" .
Men det är ju bara att ta reda på så mycket man från förhör, vittnen och annat och sedan krydda med egna minnen av andra saker som är svåra att kontrollera så kan man få något som lite hastigt kan tas för "äkta vara".

Det finns en sak till jag reagerat på som är fullständigt ologisk - men jag håller den tills de anpassat sin historia efter kritiken - de har ju sagt att de kommer att göra det, att de går ut nu och att historien kommer justeras framgent - då passar det att personen i fråga beter sig lite mystiskt och minns ryckvis , och att han aldrig direkt svarar på frågor utan att det sker en fördröjning med flera mellanhänder - då är det lättare att anpassa vartefter kritiken visar på konstigheter ...

Men det är väl som med den spam som hamnar i mail-lådan - kvaliteten är så låg eftersom seriösa personer inte håller på med dylika bedrägerier.
Senast redigerad av matsqq 2023-09-10 kl. 12:30.
Citera
2023-09-10, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Håller med ( fattar inte heller att de hamnat i podden med det skräpet )

Viktigaste argumentet tycks vara det "detaljerade minnet" .
Men det är ju bara att ta reda på så mycket man från förhör, vittnen och annat och sedan krydda med egna minnen av andra saker som är svåra att kontrollera så kan man få något som lite hastigt kan tas för "äkta vara".

Det finns en sak till jag reagerat på som är fullständigt ologisk - men jag håller den tills de anpassat sin historia efter kritiken - de har ju sagt att de kommer att göra det, att de går ut nu och att historien kommer justeras framgent - då passar det att personen i fråga beter sig lite mystiskt och minns ryckvis , och att han aldrig direkt svarar på frågor utan att det sker en fördröjning med flera mellanhänder - då är det lättare att anpassa vartefter kritiken visar på konstigheter ...

Men det är väl som med den spam som hamnar i mail-lådan - kvaliteten är så låg eftersom seriösa personer inte håller på med dylika bedrägerier.

Det "detaljerade minnet" säger givetvis ingenting. I vissa mordfall anses erkännanden som sanna om den som erkänner vet något som bara mördaren känner till. I teorin kan det finnas även så i detta fall,, att det finns saker som man bara känner till om man varit på platsen, men som polisen känner till. Nu tvivlar jag på det i detta fall så exponerade alla förhör och vittnen varit, och hur rörig polisutredningen varit. Men det kan förstås inte helt uteslutas att det finns något. Dock, om det skulle finnas, så vet ju inte podmakare och andra det heller. Så att hålla det som ett argument för att Robert talar sanning är ju totalt nonsens. Tomas Quick var väl väldigt detaljerad i sina erkännanden, och i många fall sade han också detaljer som bara mördaren bör känna till. Ändå anses det vara, och är med största sannolikhet också, totalt falsarium.
Citera
2023-09-10, 15:43
Medlem
OPK123s avatar
Bror Perä sköt sig själv i fastigheten till höger i bild:

https://carlotta.tremil.se/NBM/web/object/75652
Citera
2023-09-10, 17:29
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hörru, barnvakten.

Sluta utnyttja Robert och hans påhittade historia. Robert kan man på något sätt ha överseende med, men ni barnvakter kommer definitivt enbart framstå som klandervärda.

Det är hur lätt som helst att 37 år efter mordet hitta på saker som överensstämmer med andras vittnesmål från 1986.

Säg en enda sak som pekar på att han talar sanning. En enda. Och då menar jag något sakligt, inte hur du upplever sanningshalten.

Gå skäms

Du känner väl igen sättet att argumentera? Det har varit med tidigare.

Roberts historia är bara att bortse ifrån.
Citera
2023-09-10, 17:34
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Christer Pettersson var aldrig norr om Kungsgatan den 28 februari 1986. Det mesta norrut, rent geografiskt, som han befunnit sig på var på spelklubben Oxen och till och från i Oxtorgets trappa från Sveavägen.

Kurder? Kurdspåret var skapat av Hans Holmér & Co för att under ett drygt år föra Palmemordet in på ett villospår så att det aldrig skulle gå att återgå till startpunkten för mordet. Allt som hände i Palmeutredningen under det första dryga året är ett bevis i sig självt att en konspiration hade ägt rum.

Dessa fakta måste upprepas om och om igen i takt med att nya generationer får upp ögon och intresse för Palmemordet. Annars kommer allt att gå i glömska och man kan inte vila på lagrarna att man vet vad som är fel och inte stämmer om det är färre och färre som är medvetna om det i och med att åren går. Det finns garanterat inget positivt med någon klubb för inbördes beundran om man sakta men säkert tynar bort.

Det märkligaste med hela Palmemordet är familjen Palmes reaktioner genom årtiondena. Det är inte normala reaktioner av Lisbeth, Mårten, Joakim, Mattias och övrig släkt på det som framkommit och lanserats av systemet.

För övrigt gick Podden Palmemordet ner sig totalt när man lanserade Robert Barestrand och dennes historia. Jag hyste innan dess stora förhoppningar för den podden. Not so much anymore..

Det finns bara ett spår och det är polisspåret (a.k.a "poliser, militärer, SÄPO"). Det är det enda spåret som inte utretts på allvar.

Oavsett vilken organisation man än tror ligger bakom mordet måste man förklara varför en seriös grupp utför mordet här och ingen annanstans.

Och varför man måste göra det förstår alla som har minsta insikt i hur mord begås.
Citera
2023-09-10, 21:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Bror Perä sköt sig själv i fastigheten till höger i bild:

https://carlotta.tremil.se/NBM/web/object/75652

Är det inte två bilder på samma hus i länken? Framsida och baksida på huset?
Citera
2023-09-10, 23:02
Fallskärmsjägarnas övningar på Gotland och i Stockholm, "Gustav"och "Mjölkört" kan dessa vara en del i svaret på mordet på Olof Palme?

Intressant frågande artikel nedan:

https://utsikterinsikter.blogg.se/2020/december/hemlig-militarovning-ledde-till-palmes-dod.html
Citera
2023-09-10, 23:10
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Är det inte två bilder på samma hus i länken? Framsida och baksida på huset?

Nej.

Vitsaniemi 10:3
Vitsaniemi 10:7
Citera
2023-09-11, 00:08
Medlem
OPK123s avatar
Tips 2342

Efter tolv år av sökande, grävande och till viss del provokation - kom ett tips här om dagen från oväntat håll (från en person som befann sig i Stockholm den 28 februari 1986). Jag väljer att kalla tipset 2342.

Tipset känns trovärdigt och gav svar på den centrala frågan jag sökt. Och nu har luften gått ur mig lite grann då jag börjat inse vissa saker. T.ex. att jag sannolikt är både tvåa, trea, hundra (?) ”på bollen”. Och att mordet aldrig kommer att kunna lösas (åtminstone inte i juridisk mening).

Å andra sidan gav det svar på frågor jag personligen grubblat över i flera år. T.ex. varför en viss f.d. polis hade en ”gryningsbild” på sin Facebook-sida (och tog bort den bara dagar efter att jag nämnt det här i tråden).

Då han hade åtta andra bilder på sin sida som verkade sammanfatta hans liv och intressen (bilder på bl.a. Rammstein, hans dotter, Formel1, öl, Sjöpolisen etc) - kändes det som att bilden han hade i mitten betydde något alldeles extra för honom. Alltså gryningsbilden.

Hela tiden har jag trott att gryningsbilden föreställde ett vattenslag i Jämtland (då mitt fokus legat där). Så det är där jag sökt. Och sökt. Och sökt. I över två års tid. Men där hade jag fel! Det insåg jag ganska snabbt efter det mottagna tipset, som ledde mig i en annan bana.

Och då det verkar som om denne polis läser denna tråd kan jag säga med 100% säkerhet att bilden föreställer Torne Älv (för att vara exakt, norr om Övertorneå). Nu vet du att jag vet, åtminstone det. Men vad vet jag mer?
Senast redigerad av OPK123 2023-09-11 kl. 00:15.
Citera
2023-09-11, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Tips 2342

Efter tolv år av sökande, grävande och till viss del provokation - kom ett tips här om dagen från oväntat håll (från en person som befann sig i Stockholm den 28 februari 1986). Jag väljer att kalla tipset 2342.

Tipset känns trovärdigt och gav svar på den centrala frågan jag sökt. Och nu har luften gått ur mig lite grann då jag börjat inse vissa saker. T.ex. att jag sannolikt är både tvåa, trea, hundra (?) ”på bollen”. Och att mordet aldrig kommer att kunna lösas (åtminstone inte i juridisk mening).

Å andra sidan gav det svar på frågor jag personligen grubblat över i flera år. T.ex. varför en viss f.d. polis hade en ”gryningsbild” på sin Facebook-sida (och tog bort den bara dagar efter att jag nämnt det här i tråden).

Då han hade åtta andra bilder på sin sida som verkade sammanfatta hans liv och intressen (bilder på bl.a. Rammstein, hans dotter, Formel1, öl, Sjöpolisen etc) - kändes det som att bilden han hade i mitten betydde något alldeles extra för honom. Alltså gryningsbilden.

Hela tiden har jag trott att gryningsbilden föreställde ett vattenslag i Jämtland (då mitt fokus legat där). Så det är där jag sökt. Och sökt. Och sökt. I över två års tid. Men där hade jag fel! Det insåg jag ganska snabbt efter det mottagna tipset, som ledde mig i en annan bana.

Och då det verkar som om denne polis läser denna tråd kan jag säga med 100% säkerhet att bilden föreställer Torne Älv (för att vara exakt, norr om Övertorneå). Nu vet du att jag vet, åtminstone det. Men vad vet jag mer?
Du tänker att han har koppling till Arla Gryning och är del av en konspiration?

Alternativet är att han eller bekant är intresserad av mordet, och följer debatten.

Han har en gryningsbild för att han tycker det är vackert.

Hör talas om ditt inlägg, läser det, blir kontaktad av nån annan spanare.

- åh vad drygt, nu har nån övertolkat den här bilden. Får ta bort den då.

Vad skulle syftet vara med en sådan bild?
Citera
2023-09-11, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Nu förefaller det ju som att det i detta fall rörde sig om en personlig triumf där du kunde slå någon på fingrarna med ett fel, snarare än att det var ett viktigt dokument för i betydelsen att det skapade någon slags klarhet i själva mordgåtan.

Fel? Poliserna i utredningen som hade hela materialet kunde ju lätt kolla om det fanns förhör. Men av någon anledning ville inte Blombergson se fakta. Varför?
Citera
2023-09-11, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Fallskärmsjägarnas övningar på Gotland och i Stockholm, "Gustav"och "Mjölkört" kan dessa vara en del i svaret på mordet på Olof Palme?

Intressant frågande artikel nedan:

https://utsikterinsikter.blogg.se/2020/december/hemlig-militarovning-ledde-till-palmes-dod.html

Har följt tråden i många år och efterhand kommit fram till att detta är det som gömmer sig i "det mest fördolda". Den/de som lyckas dyrka upp den "yttersta spärren" kring detta tror jag kan leda oss närmare gåtans lösning - om än inte hela vägen fram.
- Vilka var de?
- Har de blivit förhörda och vad kom fram av förhören?
- Vilka lever alltjämt?
- Har de blivit kontaktade i "modern tid"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in