2023-09-10, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nu vet vi båda två att försäljningen av vapnet är ytterst oklar. Och faktumet att han ägde en S&W och faktiskt hade rätt sorts ammunition (som var väldigt ovanlig) anser iaf jag vara försvårande.
Apropå oklart, så är det i praktiken så att de uppgifter som finns om CA's innehav av den aktuella ammunitionstypen begränsar sig till att han skulle ha köpt en handfull på APK i början av revolverägandet, mest för att testa en legendarisk ammo liksom. Det är INTE så att det hittades en halv ask hemma hos CA vid husrannsakan eller att det finns registerhållning från APK på att han skulle ha använt just Winchester MP då och då.
Citera
2023-09-10, 11:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Vapnet som han sålde 1992. CA:s bror K såg det vapnet 1990 eller 1991. GM lär inte ha behållit mordvapnet i flera år efter mordet. Ammunitionen var inte densamma. De kollade skottet i väggen.

Ditt inlägg är enbart antaganden.

1. "GM lär inte ha behållit vapnet flera år efter mordet". Varför inte? Säg att GM använde sitt eget reggade vapen. Folk vet att han har en S&W, det är taktiskt bra att kunna visa upp den, tex för att bekanta i en skytteklubb inte ska misstänka honom och skicka in ett tips.

En GM som skjutit Palme med sitt reggade vapen kan tänka att det ändå är kört om polisen knackar på, oavsett om vapnet finns eller inte. De har ju i så fall hittat dit av en anledning. Att man struntar i kallelser till provskjutning antyder att man kanske resonerar precis så.

FBI sa att statsministermördaren kan tänkas förvara mordvapnet på en för mördaren speciell plats.

2. CA hade köpt den typ av ammunition som dödade Palme. Om det var med samma isotop vet man inte. Kulan i väggen var en annan typ av ammunition. Ammunitionen av samma typ som fanns kvar på skytteklubben kom sannolikt inte från samma ask som de fem patroner CA köpte (de hade köpt flera askar).
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-09-10 kl. 12:05.
Citera
2023-09-10, 11:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Skulle en oskyldig person dumpat sitt vapen i en sjö i syftet att undvika bli utpekad som mördare?
Polisen blir ju av naturen mer misstänksamma när folk slänger sina vapen i sjöar utan vidare.
Är detta vanligt förekommande så måste det ligga tiotusentals vapen runtom i landets alla sjöar.

Det är så bakvänt också. Om han är så rädd för att bli felaktigt utpekad så är det idiotiskt göra sig av med vapnet - det tekniska beviset för att han (i så fall) inte är mördaren...
Citera
2023-09-10, 13:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Även om man skulle hitta en revolver i Vedasjön så skulle det kanske inte säga mycket om mordet på Palme. CA uppfattade det ju som att polisen ville ha en syndabock, och han kan mycket väl ha dumpat sin revolver där för att helt eliminera risken att "pekas ut" som mördare.

Samma med Långtjärnen, skulle man nu hitta en revolver där så är det naturligtvis SE:s. Men återigen, det här är inte mycket värt för den som söker efter svaret på frågan om vem som mördade Palme. SE kände sig jagad eftersom vittnen hade uppfattat honom som gärningsmannen, och det är inte omöjligt att han sänkte revolvern i Långtjärnen just för att minska risken att bli utpekad som mördaren.

Uppgiften om att revolvern kan ha dumpats i Hjälmaren (och i så fall av den sydafrikanska trion) är också intressant.
"– Det här kan vara värt att dyka efter, säger Wall."
https://magazin24.se/vastmanland/vastra-malardalen/arboga/expert-pa-mordet-uppgifterna-ar-slaende/

Varför kör du konstant med dina försök till falska narrativ? Nu försöker du påstå att det är lika skadligt för SE att ett vapen hittas i Långtjärnen som det är skadligt för CA att man hittar hans vapen i Vedasjön (det ingår alltså i scenariot en koppling till just CA via serienummer på vapnet).

Hittas ett vapen i Långtjärnen så har det vapnet ingen koppling till SE, ingen koppling till palmemordet, ingen koppling till en snöig dag i mars 1986.

Vad jag förstått finns det väl inge t vittnesmål som säger att det gjordes ett hål i isen på Långtjärnen den snöiga dagen i mars 1986 och att något dumpades där. En bil ska ha varit fram, men vittnet är säker på bilmodellen och det matchar inte SE. Dessutom hade man sett att regnumret tillhörde någon i Tyresö, eller liknande. Inte Täby.

Och det är otroligt fult hur du antyder att GM SE ska ha dumpat vapnet i Långtjärnen och försöker förstärka detta genom att hitta på att det enda andra alternativet är att vittnet SE dumpat ett vapen i Långtjärnen... Observationen vid Långtjärnen stämmer inte in på SE. Hittas en random S&W i Långtjärnen så kan det ha dumpats där tex 1978 eller 2009. Sannolikheten att vapnet skulle ha med Palmemordet att göra vore extremt lite.

Hade man hittat ett vapen i Långtjärnen med SE:s serienummer på så hade det varit jämförbart med det som diskuterades. Men nu finns det inte en enda uppgift på att SE ägde en revolver.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-09-10 kl. 14:03.
Citera
2023-09-10, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ditt inlägg är enbart antaganden.

1. "GM lär inte ha behållit vapnet flera år efter mordet". Varför inte? Säg att GM använde sitt eget reggade vapen. Folk vet att han har en S&W, det är taktiskt bra att kunna visa upp den, tex för att bekanta i en skytteklubb inte ska misstänka honom och skicka in ett tips.

En GM som skjutit Palme med sitt reggade vapen kan tänka att det ändå är kört om polisen knackar på, oavsett om vapnet finns eller inte. De har ju i så fall hittat dit av en anledning. Att man struntar i kallelser till provskjutning antyder att man kanske resonerar precis så.

FBI sa att statsministermördaren kan tänkas förvara mordvapnet på en för mördaren speciell plats.

2. CA hade köpt den typ av ammunition som dödade Palme. Om det var med samma isotop vet man inte. Kulan i väggen var en annan typ av ammunition. Ammunitionen av samma typ som fanns kvar på skytteklubben kom sannolikt inte från samma ask som de fem patroner CA köpte (de hade köpt flera askar).

Du antar bara och önsketänker faktiskt. Det finns inga bevis eller ens indicier i teorin om CA som Palmes mördare.
Citera
2023-09-10, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Apropå oklart, så är det i praktiken så att de uppgifter som finns om CA's innehav av den aktuella ammunitionstypen begränsar sig till att han skulle ha köpt en handfull på APK i början av revolverägandet, mest för att testa en legendarisk ammo liksom. Det är INTE så att det hittades en halv ask hemma hos CA vid husrannsakan eller att det finns registerhållning från APK på att han skulle ha använt just Winchester MP då och då.

Du har rätt- bara spekulationer i teorin om CA, hans vapen och ammunitionsinnehav. Finns inga bevis att CA hade exakt samma ammunition tiden för mordet som Palme sköts med. Sedan har vi alla andra svårigheter angående hypotes/teorin om CA. I Grandscenariot är det väldigt trångt med tid och rum dvs låg sannolikhet att Palmes mördare var där just där då och såg Palme stående utanför Grand på mordkvällen. Olika signalement mellan Grandman och gm också m.m. CA brukade aldrig vara där på kvällarna heller. CA hade dålig syn. Finns inga bevis om Palmehat. CA var för stor och kraftig i jämförelse med gm. Enligt CA själv var han sjuk på mordkvällen (sov tiden för mordet) och enligt hans bror K så var CA ofta sjuk i influensa och förkylningar m.m.
Citera
2023-09-10, 14:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du antar bara och önsketänker faktiskt. Det finns inga bevis eller ens indicier i teorin om CA som Palmes mördare.

Nej det är du som antar. Jag stöttade mig i bägge punkterna på fakta.

1. Att mördaren gjort sig av med vapnet inom 6 år är ett antagande av dig. Fakta.

2. De fem patroner SE köpte av samma modell som mordammunition kan ha samma isotopsammansättning som mordkulorna. Fakta.
Citera
2023-09-10, 14:18
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Vet du ens vad ordet indicium betyder? Förklara.
Citera
2023-09-10, 14:20
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
/.../ Kulan i väggen var en annan typ av ammunition.

Är det så? Jag hade fått för mig att man hittade både koppar och bly, och att det mycket väl kan ha varit en Winchester metal piercing men att det inte var samma isotopsammansättning. Jag blir gärna upplyst om detta.

PS,
Senast redigerad av fragola 2023-09-10 kl. 14:28. Anledning: EDIT: Winchester förstås, inte Western:)
Citera
2023-09-10, 14:24
Medlem
fragolas avatar
Är det belagt att CA inte använde pengarna från den påstådda revolverförsäljningen till att betala av skulden till bostadsrättsföreningen? Dvs har man kollat med BRFen?

Varför pressar i så fall inte polisen hårdare på detta i något av de sista förhören?

Jag har läst någonstans att skulden var ca 20 000* men jag hittar inte var nu. Jag fattar att detta varit uppe i tråden säkert flera gånger och jag ber om ursäkt för det, men det kanske finns någon annan nytillkommen som också vill lära sig.

Om CA inte använde kontanterna från vapenförsäljningen till det han påstår var syftet så är det något av det tyngsta i utredningen anser jag, och underligt att polisen inte verkar lägga ännu mer fokus på det. Visst, de tror ju oavsett inte på det CA säger om Kungsträdgården, men att kunna motbevisa ännu mer skulle ju betyda att de som sagt kan sätta ännu mer press på honom i förhör.

*vilket låter högt för en avgift till en bostadsrättsförening, särskilt på 90-talet. Det måste handla om minst 1 års obetald avgift? Lite förvirrande att den kallas hyran i förhören.
Senast redigerad av fragola 2023-09-10 kl. 14:27.
Citera
2023-09-10, 14:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du har rätt- bara spekulationer i teorin om CA, hans vapen och ammunitionsinnehav. Finns inga bevis att CA hade exakt samma ammunition tiden för mordet som Palme sköts med. Sedan har vi alla andra svårigheter angående hypotes/teorin om CA. I Grandscenariot är det väldigt trångt med tid och rum dvs låg sannolikhet att Palmes mördare var där just där då och såg Palme stående utanför Grand på mordkvällen. Olika signalement mellan Grandman och gm också m.m. CA brukade aldrig vara där på kvällarna heller. CA hade dålig syn. Finns inga bevis om Palmehat. CA var för stor och kraftig i jämförelse med gm. Enligt CA själv var han sjuk på mordkvällen (sov tiden för mordet) och enligt hans bror K så var CA ofta sjuk i influensa och förkylningar m.m.

Här är dina felaktigheter (gissningar) i detta inlägg:

1. "Olika signalement på Grandman och GM" . Grandmannen hade keps och blå jacka. Exakt vad LJ säger om mördaren.
2. "CA hade dålig syn så han får svårt mörda Palme". Så vitt jag vet så är det bevisat att hade CA något som kallas glasögon och linser.
3. "Finns inga bevis om Palmehat" . Jo det finns vittnesmål att han hatade Palme så han inte ens kunde diskutera Palme.
4. "CA är för stor och kraftig". GM var 175-190cm enligt GRK. Så inte är CA för lång iaf. Att CA var väldigt fet 1986 har vi ingen uppgift om. 1982 var han ju uppenbarligen inte för kraftig för att va GM.

Men vi har noterat dina antaganden.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-09-10 kl. 14:35.
Citera
2023-09-10, 14:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Är det så? Jag hade fått för mig att man hittade både koppar och bly, och att det mycket väl kan ha varit en Winchester metal piercing men att det inte var samma isotopsammansättning. Jag blir gärna upplyst om detta.

PS,

Jag kan minnas fel, men jag tror det var så att det var en annan ammunition vars kula satt i väggen.

Man testade väl överblivna patronerna från en ask på skytteklubben och jämförde med mordkulorna. Och det var inte samma isotopsammansättning, men vill minnas att den inte var extremt olik. Men det är ju relativt osannolikt att de sista kvarvarande patronerna på skytteklubben kom från den ask som CA hade köpt sina från - de hade tagit in flera askar.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-09-10 kl. 14:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in