2023-09-09, 23:03
Medlem
Slösar, på investeringar.
Citera
2023-09-09, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Slösar, på investeringar.
Det är inte att slösa. Tvärt om.
Citera
2023-09-10, 09:30
Bannlyst
Jag är både och men i vuxen ålder mer spara. Unnar mig det jag vill ha i rimlig utsträckning och sparar undan en rätt stor del varje månad. Sparar till något särskilt men som är ganska dyrt.

Även när jag levde på CSN kom ibland polare med heltidslöner till mig för att låna några hundringar mitt i månaden.

Mina största utgifter är nog mat. Älskar mat och matlagning.
Citera
2023-09-10, 09:31
Medlem
elektronikfreaks avatar
Med tanke på det ekonomiska läge som just nu råder i Sverige så är jag en supersparare. Om det nu finns så mycket att spara?
Citera
2023-09-10, 09:36
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suomalainen14
Sparar inget och kör allt på kredit. Försöker hålla 15-20% av disponibel inkomst till investeringar. Resten går till hushållet. Är jag Spara eller Slösa då?
Om du investerar 15-20 procent av din inkomst varje månad så hör du definitivt till gruppen "Spara".
Citera
2023-09-10, 09:36
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Har blandat och gett men nu som pensionär är jag definitivt Slösa. Man vet aldrig hur länge man lever.
Citera
2023-09-10, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Om du investerar 15-20 procent av din inkomst varje månad så hör du definitivt till gruppen "Spara".

Ja, kanske. Men det är nog en svävande definition och alla tolkar det olika. Jag hade 30-40% avsättning förr och det var rimligt med 2 vuxna i hushållet så jag tycker inte att dagens investeringskvot håller måttet riktigt längre.
Citera
2023-09-10, 10:23
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ja, kanske. Men det är nog en svävande definition och alla tolkar det olika. Jag hade 30-40% avsättning förr och det var rimligt med 2 vuxna i hushållet så jag tycker inte att dagens investeringskvot håller måttet riktigt längre.
Samtidigt finns det ju ingen anledning att spara i all evighet. Spara/investera gör man ju för att senare kunna konsumera. Att bara lägga pengar på hög blir man ju normalt sett inte lycklig av.
Citera
2023-09-10, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Samtidigt finns det ju ingen anledning att spara i all evighet. Spara/investera gör man ju för att senare kunna konsumera. Att bara lägga pengar på hög blir man ju normalt sett inte lycklig av.

Onödig konsumtion skapar endast olycka och pengarna är inte till mig ändå i slutändan.

"We must turn the americans from need to desire"
- nåt slipsklätt smuts från Wall Street på 90-talet.
Citera
2023-09-10, 10:28
Medlem
snurresprettiss avatar
Har alltid varit väldigt bra på att spara.
Citera
2023-09-10, 11:04
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Onödig konsumtion skapar endast olycka och pengarna är inte till mig ändå i slutändan.
Så varför då inte gå ned i arbetstid? Lägre inkomster men istället mer ledig tid att njuta av livet.
Citera
2023-09-10, 11:25
Medlem
Jag har kvar det mesta i företaget. Tar enbart ut det jag behöver. Spenderar inte några större summor. Något runt 10,000 SEK per månad (inkl. boende, bil, m.m.). Jag har redan allt jag behöver.

Om definitionen av "spara" innebär att bara låta de ligga, då är jag en sparare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in