Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-10, 01:18
  #817
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Jan mellanlandade i Ryssland samtidigt som han pass blev ogiltigt och blev kvar där? Så sades det men det är fel?

Det är hans påstående vilket är osant. Hans pass blev indraget innan han lämnade Hongkong:

Citat:
Edward Snowden’s passport was annulled before he left Hong Kong for Russia and while that could complicate his travel plans, the lack of a passport alone could not thwart his plans, the U.S. official said. If a senior official in another country or with an airline orders it, a country could overlook the withdrawn passport, the official said.

https://apnews.com/article/587786e6e...0c471606d7f584

Hur kom han ens på flygplanet med ett ogiltigt pass? Svaret är uppenbart eftersom det var ett ryskt flygplan, de fick order att släppa honom ombord.

Finns så många hål i hans påstående att det nästan är fånigt. Hans beteende skriker spion.

John Schindler som själv jobbat på NSA har genom åren skrivit en rad artiklar om Snowdens ihåliga historia:

https://observer.com/2016/09/the-rea...ntrolled-pawn/

Citat:
I insisted from the outset that Snowden was not the whistleblower he claimed to be, rather an attention-seeking narcissist, and that certainly once he landed in Moscow on June 23, 2013—and quite possibly before—he was in bed with Russian intelligence. Moreover, Snowden’s 1.5 million stolen documents were nearly all about NSA foreign intelligence and Pentagon military matters—not domestic surveillance. In short, the Snowden saga as presented to the public by Ed and his media enablers was a fantasy.
Citera
2023-09-10, 01:28
  #818
Medlem
wwrs avatar
Vad jag kommer ihåg så väckte Julian Assange, som bodde på Ecuadors konsulat i London, konsuln tidigt en morgon och övertalade konsuln att skriva ett "letter of safe passage" till Quito, för Snowden. Brevet godtogs i Hong Kong. Men planet mellanlandade i Moskva. Då ringde USA:s vicepresident Biden till Ecuadors president Correa och fick honom att dra tilbaka brevet. Därför fastnade Snowden på flygplatshotellet i Moskva. Så placerades Snowden i Ryssland.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-09-10 kl. 01:44.
Citera
2023-09-10, 02:08
  #819
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad jag kommer ihåg så väckte Julian Assange, som bodde på Ecuadors konsulat i London, konsuln tidigt en morgon och övertalade konsuln att skriva ett "letter of safe passage" till Quito, för Snowden. Brevet godtogs i Hong Kong. Men planet mellanlandade i Moskva. Då ringde USA:s vicepresident Biden till Ecuadors president Correa och fick honom att dra tilbaka brevet. Därför fastnade Snowden på flygplatshotellet i Moskva. Så placerades Snowden i Ryssland.
Om det stämmer så har Bwisser rätt i att han kunde rest ut ur Moskva utan pass om han fått hjälp av destinationslandets myndigheter eller flygbolaget, bara det att den hjälpen fick han inte.
Citera
2023-09-10, 06:24
  #820
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Om det stämmer så har Bwisser rätt i att han kunde rest ut ur Moskva utan pass om han fått hjälp av destinationslandets myndigheter eller flygbolaget, bara det att den hjälpen fick han inte.

Det där låter tyvärr som ännu en strunthistoria (jag vet att det inte var du som skrev det) som Snowden och hans kompisar Assange och Greenwald varit så bra på att sprida, "alla var så dumma mot mig så därför hamnade jag i Moskva".

Naturligtvis måste han ha en cover story för annars försvinner ju hans inbillade hjältestatus om det blir alltför uppenbart att han jobbade för rysk underrättelsetjänst men mycket tyder på att så var fallet.

Bara det faktumet att han kom ombord på ett ryskägt passagerarflygplan utan ett giltigt pass säger en hel del.
Citera
2023-09-10, 08:26
  #821
Medlem
wwrs avatar
Det finns en sådan historia i alla fall. Pravda går i god för den

Citat:
President Rafael Correa of Ecuador said Saturday that Vice President Joseph R. Biden Jr. had asked him in a telephone call not to grant asylum to Edward J. Snowden,

https://www.nytimes.com/2013/06/30/w...t-snowden.html

Låter inte orimligt.

(Jag tror amerikanerna ville placera Snowden i Ryssland för att stärka kallt krig. De vill få oss att tro att Snowden är rysk agent för att misstänkliggöra hans avslöjanden. Det gjordes ju med Assange och Trump också. Inga konkreta bevis för det kom dock fram.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-09-10 kl. 08:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback