2023-09-09, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladMakrill
Jag vet av egen erfarenhet när min pappa inte vaknade efter en massiv hjärnblödning att att detta är läkaren som alltid tar det beslutet. Inte familjen.
Beslutet tas tillsammans med anhöriga inte enbart av Läkarna!
Och vill inte anhöriga stänga ner görs inte det mot deras vilja!
Citera
2023-09-09, 23:35
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valhall19

Är man förutseende så skriver man ett livsslutsdirektiv. Inte i sig tvingande för läkaren, men de brukar följa det.
Citera
2023-09-09, 23:45
Medlem
Citat:

Min pappas läkare sa ordagrant att "i motsats till vad alla tror så är det läkare som tar beslutet om livsuppehållande åtgärder ska stängas av'

Men han kanske ljög, vad vet jag?
Citera
2023-09-10, 00:00
Medlem
Citat:
Min pappas läkare sa ordagrant att "i motsats till vad alla tror så är det läkare som tar beslutet om livsuppehållande åtgärder ska stängas av'

Nej, det är sant. En läkare kan ta beslut om att avstå från livsuppehållande behandling om behandlingen bedöms som medicinskt meningslös. De anhöriga ska däremot vara informerade, vilket ibland formuleras ”som delaktiga”.
Citera
2023-09-10, 00:05
Medlem
JerryCottons avatar
En vecka nersövd är nada i sådana här fall. Min polare hölls nersövd i tre veckor efter precis samma operation och komplikationer.
Citera
2023-09-10, 00:06
Medlem
Citat:

Nä det funkar inte så. Det är ett medicinskt beslut som förankras i konferens mellan minst två, ofta fler legitimerade. Det är inte ovanligt att anhöriga har olika åsikter. Hur ska man bestämma då tror du, lotta? Det finns en etisk aspekt med onödigt lidande av förlängd vård som ingen sadistisk anhörig ska få ta.
Citera
2023-09-10, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
En vecka nersövd är nada i sådana här fall. Min polare hölls nersövd i tre veckor efter precis samma operation och komplikationer.

Var din polare 78 år?
Citera
2023-09-10, 00:24
Medlem
Marengens avatar
Citat:

Det är alltid läkaren som fattar beslutet. Men det bästa är om anhöriga är med på banan. Många läkare är idag rädda för att bli anmälda och fegar då ur. Men det är rätt som du skriver. Bra läkare i ditt fall.
Citera
2023-09-10, 01:06
Avstängd
Citat:

Läkaren kan fatta beslut i samråd med kollega eller annan profession.
Därtill försöker man alltid ta dessa beslut i samförstånd med anhöriga
Citera
2023-09-10, 01:22
Bannlyst
Svårt att vara den läkare som släcker släcker Lasse Berghagen liv. Han är en legend inom Svensk viss sång.
Citera
2023-09-10, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Svårt att vara den läkare som släcker släcker Lasse Berghagen liv. Han är en legend inom Svensk viss sång.

Och sedan komma hem och få frågan: Älskling? Hur gick det på jobbet idag?
Citera
2023-09-10, 02:00
Avstängd
Storanglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Har också träffat honom en gång, på ett kafe, han kändes otroligt trevlig. Man är lite avis att man själv saknar den höga nivån av naturlig charm.

Lasse verkar ha lätt att få vänner. Var ju bäste polare med Magnus Härenstam och även polare med Cornelis Vreeswijk och bodde även hemma hos honom ett tag efter att Lill-Babs valt att sära på benen för andra än honom. Han är väldigt nära polare idag med både Lasse Kronér och Kalle Moraeus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in