2023-09-09, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StellaWild
Jo! Om man skal ha en coverup for hvorfor man drar avsted midt i arbeidstiden er det ikke helt usannsynlig. Samtidig tviler jeg på denne teorien.

Cover up for hvem? Jonas eide sin egen bedrift og om han skulle på en handletur, befaring eller på SPA er det han selv som styrer.
Citera
2023-09-09, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Cover up for hvem? Jonas eide sin egen bedrift og om han skulle på en handletur, befaring eller på SPA er det han selv som styrer.

For den eller de han skulle møte, eller gjøre noe utenom normalen for folk som kanskje holdt øye med han, vekke mistanke. Men som sagt høres litt usannsynlig ut at dette handlet om det. Nevner det fordi man vet aldri hvorfor folk gjør som de gjør.
Citera
2023-09-09, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbo85
Var det den bilen som FOS hentet igjen? John var involvert i en svindelepisode med noen jeg kjenner for noen år siden.

Åsted Norge hadde i 2019 ett innslag om en som kom kjørende i en eldre grå bmw x5 til en bilforretning i Hønefoss. Vedkommende skulle prøvekjøre en nyere sort bmw x5. Mannen snakket flytende norsk å viste frem ett falskt norsk førerkort. Mannen prøvekjørte bilen men kom aldri tilbake med den. Altså, han stjal bilen. Det ligger ett innlegg om denne historien med bilde av mannen / tyven på Åsted Norge sine Facebook sider.

Jeg vet ikke om dette er noe helt annet, å det har kanskje ingen relevans. Jeg bare lurte på om det var samme person som dere diskuterer her.
Citera
2023-09-09, 18:01
Medlem
Har lest gjennom mye her, og begynner å bli usikker på hva som faktisk er bekreftet og hva som bare er synsing. VG/Nrk/Avhørt tenker jeg går som bekreftet, da de virker å ha hatt rett i alt så langt. Informasjonen derfra er vel: Låsen på bommen har blitt fjernet tidligere i uka. Det har tidligere i uka blitt hørt 14 skudd i området. BO har sendt sms med skjermbilde av kart-appen på mobilen før kl 9. Kollega mener BO ble lurt til hytta (veldig tidlig intervju). BO ble funnet i førersetet i bilen (MB Sprinter) av kollega (+ 2 andre) ca kl 17, og hadde med seg spylehenger. Ingen skuddskader på bil/henger. Det er skuddskade på to planker, og politiet har tatt med seg to planker i nærheten av trapp opp til platting. Lommebok har blitt funnet i nærheten av hytta. Det har blitt funnet en bukse.

To av de innledende spørsmålene står fortsatt ubesvart:
  • Har det kobling til tidligere saker?
    • Avhørt har vel med sine kommentarer antydet at det enten ikke har kobling (mye større enn de så for seg), eller at det er kobling, men at det også er forgreininger til noe mye større.
  • Var utfallet planlagt?

Tidligere saker: Her er det mye frem og tilbake på forumet. Har alle sakene sammenheng med hverandre eller er det to (eller flere) ulike typer saker med tanke på tidsavbruddet på ca 1 år? At sakene i 2021/2022 ble utført av andre enn de som står bak alt som har skjedd f.o.m. våren 2023? De aller tidligste sakene var det vel kun 1 og 1 person fanget på kamera samtidig o.l. De siste sakene har det vært 2 personer – f.eks. da BO ble angrepet, taggerne og de som ble filmet under hærverk på Hulken. Om det er en sammenheng med de siste hendelsene, kan det tyde på flere enn 1 GM ved ytterligere eskalering. Om det har sammenheng med tidligere saker i det hele tatt, så er det derimot rart at politiet ikke har siktet noen ennå. Vil tro politiet med nye ressurser har klart å finne de som står bak flere av hendelsene, har avhørt flere av disse, og at alibiene deres er kontrollert for drapsdagen.

Ikke planlagt utfall: Dersom man ikke planla å drepe, ville det ikke vært i nærheten av så omhyggelig planlegging rundt å ikke legge igjen spor i forkant av og under møtet som ved motsatt scenario. Digitale spor, BO som kan ha nevnt møtet til nære personer, GM som selv kjører opp til hytte osv. Man har ikke tatt høyde for full politietterforskning om utfallet ikke var planlagt. Eneste sannsynlige tilfellet hvor utfallet kan ha vært et uhell (uhell i den forstand at man ble nødt til å gjøre som man gjorde), er at møtet hadde koblinger til en mye større sak og at politiet sitter på all nødvendig info knyttet til drapet (og vurderer at GM ikke utgjør noen umiddelbar risiko for andre), men jobber for å innhente bevis for å felle enda flere innenfor et bestemt miljø. I et slikt tilfelle kan det fort være tilfelle at BO selv har holdt tett og «hindret» etterforskningen, og f.eks. fortalt kollega at det var jobbrelatert selv om det ikke var det. Men bilen har ingen skader – om BO/GM var ved siden av hverandre og det ble løsnet skudd, kan jeg ikke forstå at GM ikke fikk panikk og skjøt mot bilen etter at BO har satt seg inn. En svær henger og en svær varebil er vanskelig å bomme på selv med en håndpistol og adrenalin.

Planlagt utfall: Økt sannsynlighet for at det er forgreininger til noe større i og med at ingen er pågrepet. GM kan være en som ikke har tilknytning til BO overhodet. Kan ha vært falskt jobboppdrag, og BO er skutt på avstand når han står ved hytta eller i ryggen når han er på vei tilbake til bilen siden han ikke finner noen inne i hytta. Dør ikke momentant, og kommer seg ut av siktesone til GM. BO kan ha ramlet av første skuddet og nytt skudd bommer og treffer plattingen (om skudd i platting er ferskt).

Konklusjon: Håper politiet vet mer enn oss, for 3-4 uker etterpå vet vi fortsatt fryktelig lite. Dere får rette på informasjonen helt innledningsvis om media har bekreftet enda mer (eller mindre). Skutt i ryggen er vel info herfra, samme med at det er 3p som fant han og at det har vært brytekamp på plattingen?
Citera
2023-09-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatelys
Ja FOS/FOO var med å finne eller fikk vite av noen hvor den sto. Ja var ikke det opphav i att dem «solgte» dataer ikke folk fikk eller dem var defekte ell noe?
Tenker ikke på saken med M*ller, men en sak for bare noen få år siden. Kjenner til flere som er nevnt her og en ting jeg har reagert på er hvor stille de alle er på SoMe om drapet. Flere av de er jo rimelig aktive på SoMe, men det er null reaksjoner.
Citera
2023-09-09, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Åsted Norge hadde i 2019 ett innslag om en som kom kjørende i en eldre grå bmw x5 til en bilforretning i Hønefoss. Vedkommende skulle prøvekjøre en nyere sort bmw x5. Mannen snakket flytende norsk å viste frem ett falskt norsk førerkort. Mannen prøvekjørte bilen men kom aldri tilbake med den. Altså, han stjal bilen. Det ligger ett innlegg om denne historien med bilde av mannen / tyven på Åsted Norge sine Facebook sider.

Jeg vet ikke om dette er noe helt annet, å det har kanskje ingen relevans. Jeg bare lurte på om det var samme person som dere diskuterer her.
Nei, ingen jeg kjenner igjen.
Citera
2023-09-09, 18:24
Medlem
Citat:
Tenker ikke på saken med M*ller, men en sak for bare noen få år siden. Kjenner til flere som er nevnt her og en ting jeg har reagert på er hvor stille de alle er på SoMe om drapet. Flere av de er jo rimelig aktive på SoMe, men det er null reaksjoner.

virker jo som de lokale fra Hønefoss ikke "tørr" å komme med noe her heller.. så att dette må koke ned til noe lokalt er vel rimelig sikkert.. viss ikke hadde vel de som har blitt "hengt ut" her og andre plasser forsvart seg og kommet med fakta for å slippe alt styret!
Citera
2023-09-09, 18:28
Medlem
Citat:

Okei, mulig en sak jeg ikke vet om eller husker. Kjenner til så si alle selv
Citera
2023-09-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenketanken1
virker jo som de lokale fra Hønefoss ikke "tørr" å komme med noe her heller.. så att dette må koke ned til noe lokalt er vel rimelig sikkert.. viss ikke hadde vel de som har blitt "hengt ut" her og andre plasser forsvart seg og kommet med fakta for å slippe alt styret!
Er rimelig sikker på at den/de som har gjort det er nevnt her og at flere vet hvem det er for ellers hadde folk forsvart seg som du skriver.
Citera
2023-09-09, 18:40
Medlem
Dumbo85
Det var nevnt att det var flere bedrifter som har hatt razzia etter/samtidig som Ringer*ke B*l. Har du hørt hvem det er?
Citera
2023-09-09, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatelys
Dumbo85
Det var nevnt att det var flere bedrifter som har hatt razzia etter/samtidig som Ringer*ke B*l. Har du hørt hvem det er?
Lurer på om det er nevnt her tidligere, men litt usikker.
Citera
2023-09-09, 18:50
Medlem
Citat:
Nei, ingen jeg kjenner igjen.

Utrolig rart at det lokalt ikke avsløres hvem som eier denne hvite vw taggerbilen. Værtfal om den tilhører noen av de som er nevnt her, eller deres familier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in