2023-09-09, 14:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Polisen Michael Fetz (med starkt alibi för mordkvällen ska sägas) skrev för några år sen att han pekades ut av Lisbet Palme när han deltog i en konfrontationsuppställning gällande VG. Han har aldrig fått höra vad utpekandet gick ut på eller vad Lisbet sagt.

Det som slog mig nu är att Michael Fetz är ganska lik den man som tecknas av Skelleftehamnsmannen. Kan det helt enkelt vara så att någon som liknar Michael Fetz är inblandad i mordet?

Kanske sa Lisbet att Fetz liknade en av de två män hon sett utanför bostaden....
Citera
2023-09-09, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Polisen Michael Fetz (med starkt alibi för mordkvällen ska sägas) skrev för några år sen att han pekades ut av Lisbet Palme när han deltog i en konfrontationsuppställning gällande VG. Han har aldrig fått höra vad utpekandet gick ut på eller vad Lisbet sagt.

Det som slog mig nu är att Michael Fetz är ganska lik den man som tecknas av Skelleftehamnsmannen. Kan det helt enkelt vara så att någon som liknar Michael Fetz är inblandad i mordet?

Kanske sa Lisbet att Fetz liknade en av de två män hon sett utanför bostaden....

Michael Fetz hade missuppfattat vem det var som pekat ut honom. Det var inte Lisbeth utan Birgitta Wennerling. Hon pekade ut honom som den man hon såg utanför Grand.

Men eftersom Michael Fetz är ca 2 m lång och hon i förhör beskrivit mannen vid Grand som ca 175 cm lång har jag svårt att se att utpekandet är relevant.
Citera
2023-09-09, 17:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Michael Fetz hade missuppfattat vem det var som pekat ut honom. Det var inte Lisbeth utan Birgitta Wennerling. Hon pekade ut honom som den man hon såg utanför Grand.

Men eftersom Michael Fetz är ca 2 m lång och hon i förhör beskrivit mannen vid Grand som ca 175 cm lång har jag svårt att se att utpekandet är relevant.

Detta har jag inget minne av från när det begav sig. Källa? Edit: såg nu tråden att det inte kan ha varit Lisbet.

Ponera det var BW då. Det kom väl aldrig fram vad som sagts? Hur starkt "utpekandet" var? Kan väl ha varit "nummer 4 liknar i ansiktet, men han ser för lång ut"
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-09-09 kl. 18:01.
Citera
2023-09-09, 19:24
Medlem
OPK123s avatar
Vad menas med att ett förhör är ”registrerad” ett visst datum? ”Ad acta” förstår jag. Men ”registrerad”? Kan någon förklara?
Citera
2023-09-09, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Vad menas med att ett förhör är ”registrerad” ett visst datum? ”Ad acta” förstår jag. Men ”registrerad”? Kan någon förklara?

Varje åklagare för sitt eget register över sin förundersökning och de uppslag han väljer att ingå i förundersökningen registreras och det är det som blir registreringsdatum.

Utöver det finns "tusentals" förhör som inte ingår i förundersökningen.
Citera
2023-09-09, 20:00
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Varje åklagare för sitt eget register över sin förundersökning och de uppslag han väljer att ingå i förundersökningen registreras och det är det som blir registreringsdatum.

Utöver det finns "tusentals" förhör som inte ingår i förundersökningen.

Tack för svaret!

Jag har nämligen länge stört mig på att allt som har med Bror Perä att göra registrerades 1993-10-12.

Han ska ha avlidit dagen efter 1993-10-13.

Detta är märkligt…
Citera
2023-09-09, 20:40
Medlem
OPK123s avatar
Något annat intressant jag upptäckt är att Palmes livvakter meddelades att de ej längre behövdes efter Palmes besök på Ströms Herrekipering någon gång kl 10:40-10:50 morddagen. Carl-Gustaf Östling uppgav att han skrevs ut från sjukhuset kl 11:00 morddagen. Alltså 10-20 minuter senare.

Numera bor tidigare livvakten John-Erik Hahne och CGÖ:s tidigare affärskompanjon; Ingvar Grundborg bara tio minuters bilfärd från varandra.
Citera
2023-09-09, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Detta har jag inget minne av från när det begav sig. Källa? Edit: såg nu tråden att det inte kan ha varit Lisbet.

Ponera det var BW då. Det kom väl aldrig fram vad som sagts? Hur starkt "utpekandet" var? Kan väl ha varit "nummer 4 liknar i ansiktet, men han ser för lång ut"

Förhöret finns här om du vill göra din egen bedömning: https://www.google.com/url?q=https://drive.google.com/file/d/1ifIjlVdwvhPVb_IDpvL3kYrYdJrOY4SM/view?usp%3Dshare_link&sa=D&source=editors&ust=1694 288714349668&usg=AOvVaw0Vp5-a47uEV4yll4_QTt4a
Citera
2023-09-10, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Om jag förstått historien rätt (lyssnat med halv koncentration på palmepodden) så verkar hela historien bara så fruktansvärt dum.

Varför i helskotta ta med en ung kille när man "repar" Palmemordet.

Man måste vara närmast imbecill för att göra det - att en hel grupp personer samordnar mordet men att man kollektivt inte förstår att tanken :
"coolt här är en ung kille - vi tar med honom så kan han titta på när vi repar hur vi ska utföra detta mindre än en timme innan vi utför mordet."
... är utomordentligt korkad !??

Inte en enda medlem i gruppen kommer tydligen på det (astronomiskt små odds på bara den enda saken)

Ens att repetera mordet så nära inpå är ju korkat bara det.

Sen är denne unge kille ännu dummare och håller tyst om alltihop i 37 år , tills mediantresset är maximalt för Palmemordet och alla möjliga charlataner poppar upp - då väljer han att gå ut med det.

Ovanpå detta kräver det om jag förstår saken rätt att LJ ska missa allt som händer.
Det börjar minst sagt bli trångt runt Tunnelgatan.

PS Skriver detta med reservation för att jag inte ägnat 100% uppmärksamhet åt dessa dumheter.

LJ ska ha missat att flera personer rör sig åt olika håll, och att några av dem dessutom pratar med varandra, i hans omedelbara närhet. Dessutom, då Robert säger att han mötte mördaren på Luntmakargatan, så måste Anna Hage haft snigelfart ut ur bilen om Robert ska vara före henne till mordplatsen. Plus att inget vittne har sett någon komma från det hållet på Tunnelgatan som Robert säger att han kommer, trots de rimligen tittade åt det hållet.

Helt obegripligt att Dan Hörning och Tobias Henriksson publicerar detta. I början var den podden riktigt bra, nu innehåller den bitvis konspirationer som nästan är värre än Mattes, vilket inte vill säga lite.
Citera
2023-09-10, 11:52
Medlem
Citat:
Något annat intressant jag upptäckt är att Palmes livvakter meddelades att de ej längre behövdes efter Palmes besök på Ströms Herrekipering någon gång kl 10:40-10:50 morddagen. Carl-Gustaf Östling uppgav att han skrevs ut från sjukhuset kl 11:00 morddagen. Alltså 10-20 minuter senare.

Numera bor tidigare livvakten John-Erik Hahne och CGÖ:s tidigare affärskompanjon; Ingvar Grundborg bara tio minuters bilfärd från varandra.

Tio minuters gångavstånd hade varit halvintressant. Tio minuters bilfärd säger ingenting, det är otroligt många människor man bor inom tio minuters bilfärd i Stockholmsområdet.

Utesluter dock inte att CGÖ är inblandad, även om jag inte tror det, så är det ett tusen gånger bättre spår än ynglingen.
Citera
2023-09-10, 12:15
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Tio minuters gångavstånd hade varit halvintressant. Tio minuters bilfärd säger ingenting, det är otroligt många människor man bor inom tio minuters bilfärd i Stockholmsområdet.

Utesluter dock inte att CGÖ är inblandad, även om jag inte tror det, så är det ett tusen gånger bättre spår än ynglingen.

Sthlm ja. De bor dock bägge i Ystads-området.

Tyckte det var en intressant tillfällighet bara.
Citera
2023-09-10, 12:16
Medlem
Citat:
Sthlm ja. De bor dock bägge i Ystads-området.

Ok, gör det lite mer märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in