• 5
  • 6
2022-01-28, 18:46
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMee
Tack för ditt inlägg!

Kan ju tillägga att jag sedan i somras upplevt att min vänstra tumme flippar ur ibland, t.ex. när jag skall göra kort-kommandon på tangentbordet eller annat finlir. Då rycker den ibland som skallran på en skallerorm. Men... Om detta nu inte är något neurologiskt - vad är det då? Läkaren säger stress. Och visst, jag har varit stressad. Men jag känner ju att något är fel i kroppen och jag tror inte att dessa symptom är psykosomatiska. Alltså, ända sedan början av oktober har jag haft fascikulationer i övre delen av magen, företrädesvis på höger sida där jag också upplever smärta. Detta har pågått non stop varje sekund i fyra månaders tid. Ibland är ryckningarna snabba/korta, ibland långsamma och ihållande - och ibland som riktiga skakningar. Jag har också haft konstant smärta i ryggen under skuldrorna i ca: 3 månader. Senaste månaden konstanta ryckningar i lår, vader - och sporadiskt i axlar, armar, händer, kinder, halsen etc. På nätterna senaste veckan har armarna ryckt så de liksom flugit iväg. Och senast idag har jag under hela dagen haft ryckningar i näsryggens vänstra sida och i vänster mungipa.

Allvarlig neurologisk sjukdom? Tumör som trycker på nerverna nånstans? Stress / utmattning? Inbillning är det i alla fall inte.

Känner mig helt sänkt av detta och vill bara veta vad som orsakar detta - och att prata med min läkare är som att försöka resonera med fröken ur. Suck!

Benign fasciculation syndrome (BFS). Hur är det med rökning? Etiologin till BFS är idiopatisk men självfallet är stress ett bidragande faktor till fascikulationer. Låter inte som neurologisk sjukdom.
Citera
2022-01-28, 20:18
Medlem
JazzMees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Benign fasciculation syndrome (BFS). Hur är det med rökning? Etiologin till BFS är idiopatisk men självfallet är stress ett bidragande faktor till fascikulationer. Låter inte som neurologisk sjukdom.

Röker inte. Har snusat länge dock.

Kan ju även nämna att jag 2010 upptäckte att jag har ett bråck på magmunnen. Har självfallet "killgissat" lite om det skulle kunna vara en del av ekvationen. Det enda sättet för mig nu att få ett ögonblicks vila från ryckningarna i magen är att ligga på rygg och trycka in fingrarna i övre magen. Då upphör ryckningarna, men känner efter en stund hur de vill igång och hur musklerna kontraherar under fingrarna. Funderar på om värken under höger revben och i ryggen under skuldran kan komma från bukväggsmusklerna av allt ryckande - som en slags överansträngning. Blir inte klok på detta. Funderar på att försöka hitta nån privat klinik för att göra en CT på buken. Tips någon?
Citera
2022-01-30, 00:55
Medlem
Citat:
Tack för ditt inlägg!

Hade du konstanta ryckningar i magen och ryggvärk?

Jag har det periodvis överallt. En dag börjar det i magen och håller på veckor. Sen slutar det och en annan del börjar rycka. Jag har inte fått en diagnos . Träffat 4 olika neurologer. Man märker när det är ALS. Det är inga ryckningar bara vi pratar om då.
Citera
2023-03-01, 20:00
Medlem
Hej för ett tag sedan kände jag mig ganska trött i benen när jag gick i trappor.. tänkte inte så mycket på det men det var en trötthet som jag inte känt av tidigare. Gick snabbt över. Sen surfade jag in på FB och såg direkt en ALS sponsrad artikel om att man skulle skänka pengar. Läste lite där o blev rädd. Läste några symtom på sjukdomen.

Några dagar senare så började jag få som att det sticker/bränner på olika ställen, mest nattetid när det är varmt under täcket. Fick lite ryckningar i vänster ringfinger när jag stängde handen och öppnade den, typ när jag drog upp byxorna osv, även mellan tummen och pekfingret blev det lite ryckningar då o då. (Nu 1-2 v senare har det minskat)

Tänkte att vänster handen kanske var svagare på något sätt, testade massa olika saker och tyckte typ vänster hand och vänster ben/fot var svagare. Men det var mer att jag kände mig trött I dom. Orkade ändå tunga grejer och det var inga problem.

Dock nu har jag fastnat på att jag kanske inte pratar helt bra. Sluddrar inte eller så men upplever att det känns jobbigt att prata, typ segt? Kände det mycket idag när jag gjorde 10 utfall med benen, då helt plötsligt tyckte jag att det var annorlunda att prata. Sen gick jag en promenad och efter det kändes det bättre.

Har inga problem att svälja eller så. Ingen svaghet i tunga, läppar ellrt liknande.

Träffade läkare o berätta om det, han sa direkt efter att han testade min styrka "du har inte als"

Vad är detta? Verkar helt låst nu vid olika symtom och det tär på mig.
Senast redigerad av Fillidutt1 2023-03-01 kl. 20:13.
Citera
2023-09-09, 01:01
Medlem
Absolutinte800s avatar
Hur går det TS, lever du än?
Citera
2025-07-28, 10:54
Medlem
Citat:
Tack till dig som vill läsa detta!
Se mina symptom nedan och kommentera gärna. Min läkare säger att mina symptom orsakats av stress och vill inte utreda mer. Blodprover var normala och ultraljudsundersökning efter gallsten var normal.

Början av oktober 2021:
- Muskelryckningar i övre delen av magen utmed revbensbågarna på olika ställen men mest på höger sida och i mitten, ibland korta och ibland ihållande 1-2 sekunder, hållit på oavbrutet varje minut sedan dess.
(se film: https://www.youtube.com/watch?v=2vtUoHR5ydk)

Slutet av oktober 2021:
- Molande värk i övre delen av magen på höger sida, som om något tar plats.
- Stickningar/brus i händerna, konstant.

Slutet av december 2021:
- Molande dov värk i övre delen av ryggen på höger sida, typ under skuldran.
- Väldigt mycket muskelryckningar i benen (lår, vader, rumpa), håller på konstant. Upplevde även trötthet (träningsvärk) i främre lårmuskler trots att jag inte tränat.

Slutet av januari 2022:
- Börjat känna ryckningar även i rumpan, hakan och näsrygg men bara vid några tillfällen till skillnad från i benen där det rycker konstant. Har varit ute o promenerat men känner mig trött och orkeslös.
- Värken jag har i mage, bröst, rygg känns sammanlänkad på något vis.
- Konstanta ryckningar i vader och lår, även i magen samt sporadiskt i rumpa, armar och händer. Värk i ryggen mer brännande, fortfarande mest på höger sida under skuldran. Samma ”träningsvärk” i framsida lår. Tog en promenad runt slingan och var spyfärdig när jag kom hem och försökte kräkas. Huvudvärk i pannan på vänster sida.
- Har plötsligt ont i båda höfterna idag, mest på höger sida.
- Tappat 7 kilo på 3 veckor.

Har blivit deppig och jäkligt orolig av allt detta – men börjar även att känna viss uppgivenhet. Läkaren hävdar stress/ångest som orsak till mitt mående medan jag undrar vad han missat. Kan stress verkligen orsaka mina symptom – eller kan det vara ALS – eller något helt annat?

Hur utvecklade sig allt? En uppdatering tack.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in