2022-01-27, 18:37
Medlem
neuron-drones avatar
Det är nog lätt att tro att man har det värsta eftersom de sjukdomarna talas det mycket om. Mindre farliga sjukdomar har folk ingen koll på vad det är. Det behöver ju inte vara det värsta eller ingenting.
Citera
2022-01-27, 21:05
Medlem
Hej,

Om jag inte missminner mig gjorde du ett liknade inlägg för någon månad sen, då var du övertygad att det var cancer.

Du lider av hälsoångest, kontakta en psykolog, finns mycket bra behandlingar för detta.

Allt gott & lycka till.
Senast redigerad av Ljr 2022-01-27 kl. 21:08.
Citera
2022-01-27, 21:10
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Viktnedgången är ju ett varningstecken.

Uppsök en annan läkare. Just ALS tror jag inte det är, men kan ju vara någon brist eller något annat som är fel.

Detta med viktnedgång behöver inte ha att göra med sjukdom. Hade själv en period där jag var orolig över hälsan och låg mest i sängen med självömkan, åt betydligt mindre under dessa veckor än vad jag normalt brukar och tappade runt 6-7 kilo under 3 veckor. Och självklart blev detta som en ond cirkel där jag trodde att viktnedgången hade med sjukdom att göra, även fast det var depressionen , oron och att äta mindre som var orsaken.
Citera
2022-01-27, 21:12
Medlem
JazzMees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljr
Hej,

Om jag inte missminner mig gjorde du ett liknade inlägg för någon månad sen, då var du övertygad att det var cancer.

Du lider av hälsoångest, kontakta en psykolog, finns mycket bra behandlingar för detta.

Allt gott & lycka till.

Jag är ännu så länge inte övertygad om nånting. Ja, jag har nog utvecklat en slags (hälso)ångest, men jag tror inte att min ångest har orsakat mina symptom - utan snarare tvärtom. Och ja - idag träffar jag en psykolog pga att det är så jävla jobbigt att må så här - utan att veta varför.
Citera
2022-01-27, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMee
Har köpt magnesium och b12 idag.

Hade du samma ryckningar i magen konstant, samt ryckningar i lår, rumpa och vader?

Ja, allt möjligt konstigt muskulärt. Hade ryckningar i ögon och mun också, tillochmed vid tal. Helt sjukt var det.

Läs innehållsförteckningen/ingredienser på magnesiumet - vad står det?
Citera
2022-01-27, 22:02
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Jag är ännu så länge inte övertygad om nånting. Ja, jag har nog utvecklat en slags (hälso)ångest, men jag tror inte att min ångest har orsakat mina symptom - utan snarare tvärtom. Och ja - idag träffar jag en psykolog pga att det är så jävla jobbigt att må så här - utan att veta varför.

Bra med samtalskontakt. Men även om det nu mest troligt är stress/oro/ångest så kan den ju lätta av att få utreda besvären hos en läkare.

Det du beskriver känner jag själv igen som symptom vid stress. Huvudvärk vänster sida låter som migrän (vilket kan utlösas av överansträngning och/eller stress mm).

ALS låter det inte som på din beskrivning.

Hur lever du?
Äter?
Sover?
Jobbar?
Socialt liv/intressen?

Var rädd om dig!
Citera
2022-01-27, 22:06
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Jag har börjat sätta in Escitalopram nu pga av min ångest över mitt mående, men började med halv dos för fyra dagar sedan. Så det kan inte vara orsaken till mina symptom då dessa har på pågått sedan månader tillbaka.

Läste inte detta. Det är ju ytterligare ett gott tecken att detta är läkarens bedömning.
Men! Det kan ge oro/ångest och en massa symptom den första tiden. Ofarligt men kan upplevas obehagligt. Det kan dessutom förvärra ångesten initialt. Men du bör kunna känna effekt inom ca 2 veckor. Sen ska man hitta rätt dos också.

Det här kommer bli bra.
Citera
2022-01-27, 23:33
Medlem
Daria.Ms avatar
Stress/ångest relaterat sannolikt. Det är iaf inte symtom på ALS. Tog de prover? Jag hade liknande symtom när jag hade järnbrist. Finns bra behandling mot hälsoångest och överdriven oro, hör med din psykolog. Googla t ex övningarna oros-stund och värsta tanke. Lycka till!
Citera
2022-01-27, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
ALS präglas av muskelsvaghet primärt. Muskelryckningarna mer dominant senare. Hade doktorn varit tveksam hade den inte gett lugnande besked utan remmiterat dig, det är jag övertygad om.

Bra uttryckt! ALS är så speciellt att alla är rädda för det, även läkare. Din läkare på vårdcentralen måste därför varit trygg i sin bedömning när du inte blev remitterad. Och det är precis vad du behöver, trygga personer runt dig så du kan börja bygga trygghet inombords. En läkare som visar osäkerhet och du kommer tolka det som värsta tänkbara.
Citera
2022-01-27, 23:43
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Tack till dig som vill läsa detta!
Se mina symptom nedan och kommentera gärna. Min läkare säger att mina symptom orsakats av stress och vill inte utreda mer. Blodprover var normala och ultraljudsundersökning efter gallsten var normal.

Början av oktober 2021:
- Muskelryckningar i övre delen av magen utmed revbensbågarna på olika ställen men mest på höger sida och i mitten, ibland korta och ibland ihållande 1-2 sekunder, hållit på oavbrutet varje minut sedan dess.
(se film: https://www.youtube.com/watch?v=2vtUoHR5ydk)

Slutet av oktober 2021:
- Molande värk i övre delen av magen på höger sida, som om något tar plats.
- Stickningar/brus i händerna, konstant.

Slutet av december 2021:
- Molande dov värk i övre delen av ryggen på höger sida, typ under skuldran.
- Väldigt mycket muskelryckningar i benen (lår, vader, rumpa), håller på konstant. Upplevde även trötthet (träningsvärk) i främre lårmuskler trots att jag inte tränat.

Slutet av januari 2022:
- Börjat känna ryckningar även i rumpan, hakan och näsrygg men bara vid några tillfällen till skillnad från i benen där det rycker konstant. Har varit ute o promenerat men känner mig trött och orkeslös.
- Värken jag har i mage, bröst, rygg känns sammanlänkad på något vis.
- Konstanta ryckningar i vader och lår, även i magen samt sporadiskt i rumpa, armar och händer. Värk i ryggen mer brännande, fortfarande mest på höger sida under skuldran. Samma ”träningsvärk” i framsida lår. Tog en promenad runt slingan och var spyfärdig när jag kom hem och försökte kräkas. Huvudvärk i pannan på vänster sida.
- Har plötsligt ont i båda höfterna idag, mest på höger sida.
- Tappat 7 kilo på 3 veckor.

Har blivit deppig och jäkligt orolig av allt detta – men börjar även att känna viss uppgivenhet. Läkaren hävdar stress/ångest som orsak till mitt mående medan jag undrar vad han missat. Kan stress verkligen orsaka mina symptom – eller kan det vara ALS – eller något helt annat?
Självklart är det en biverkning av covid-19 injektionen.
Citera
2022-01-28, 01:28
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Tack till dig som vill läsa detta!
Se mina symptom nedan och kommentera gärna. Min läkare säger att mina symptom orsakats av stress och vill inte utreda mer. Blodprover var normala och ultraljudsundersökning efter gallsten var normal.

Början av oktober 2021:
- Muskelryckningar i övre delen av magen utmed revbensbågarna på olika ställen men mest på höger sida och i mitten, ibland korta och ibland ihållande 1-2 sekunder, hållit på oavbrutet varje minut sedan dess.
(se film: https://www.youtube.com/watch?v=2vtUoHR5ydk)

Slutet av oktober 2021:
- Molande värk i övre delen av magen på höger sida, som om något tar plats.
- Stickningar/brus i händerna, konstant.

Slutet av december 2021:
- Molande dov värk i övre delen av ryggen på höger sida, typ under skuldran.
- Väldigt mycket muskelryckningar i benen (lår, vader, rumpa), håller på konstant. Upplevde även trötthet (träningsvärk) i främre lårmuskler trots att jag inte tränat.

Slutet av januari 2022:
- Börjat känna ryckningar även i rumpan, hakan och näsrygg men bara vid några tillfällen till skillnad från i benen där det rycker konstant. Har varit ute o promenerat men känner mig trött och orkeslös.
- Värken jag har i mage, bröst, rygg känns sammanlänkad på något vis.
- Konstanta ryckningar i vader och lår, även i magen samt sporadiskt i rumpa, armar och händer. Värk i ryggen mer brännande, fortfarande mest på höger sida under skuldran. Samma ”träningsvärk” i framsida lår. Tog en promenad runt slingan och var spyfärdig när jag kom hem och försökte kräkas. Huvudvärk i pannan på vänster sida.
- Har plötsligt ont i båda höfterna idag, mest på höger sida.
- Tappat 7 kilo på 3 veckor.

Har blivit deppig och jäkligt orolig av allt detta – men börjar även att känna viss uppgivenhet. Läkaren hävdar stress/ångest som orsak till mitt mående medan jag undrar vad han missat. Kan stress verkligen orsaka mina symptom – eller kan det vara ALS – eller något helt annat?

Det enda du har är ryckningar i.e. fascikulationer och inga som helst andra tecken på skador i nedre eller övre motorneuronen. Enligt El Escorial kriterierna för diagnos av ALS ska patienten ha tecken på nedre motorneuronskada på > 2 regioner samt tecken på övre motorneuronskada på > 1 region för att uppfylla kriteriet för suspected ALS.

Du uppfyller inte den kriteriet kliniskt med endast fascikulationer, det ska mer till.
Citera
2022-01-28, 17:42
Medlem
JazzMees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Det enda du har är ryckningar i.e. fascikulationer och inga som helst andra tecken på skador i nedre eller övre motorneuronen. Enligt El Escorial kriterierna för diagnos av ALS ska patienten ha tecken på nedre motorneuronskada på > 2 regioner samt tecken på övre motorneuronskada på > 1 region för att uppfylla kriteriet för suspected ALS.

Du uppfyller inte den kriteriet kliniskt med endast fascikulationer, det ska mer till.

Tack för ditt inlägg!

Kan ju tillägga att jag sedan i somras upplevt att min vänstra tumme flippar ur ibland, t.ex. när jag skall göra kort-kommandon på tangentbordet eller annat finlir. Då rycker den ibland som skallran på en skallerorm. Men... Om detta nu inte är något neurologiskt - vad är det då? Läkaren säger stress. Och visst, jag har varit stressad. Men jag känner ju att något är fel i kroppen och jag tror inte att dessa symptom är psykosomatiska. Alltså, ända sedan början av oktober har jag haft fascikulationer i övre delen av magen, företrädesvis på höger sida där jag också upplever smärta. Detta har pågått non stop varje sekund i fyra månaders tid. Ibland är ryckningarna snabba/korta, ibland långsamma och ihållande - och ibland som riktiga skakningar. Jag har också haft konstant smärta i ryggen under skuldrorna i ca: 3 månader. Senaste månaden konstanta ryckningar i lår, vader - och sporadiskt i axlar, armar, händer, kinder, halsen etc. På nätterna senaste veckan har armarna ryckt så de liksom flugit iväg. Och senast idag har jag under hela dagen haft ryckningar i näsryggens vänstra sida och i vänster mungipa.

Allvarlig neurologisk sjukdom? Tumör som trycker på nerverna nånstans? Stress / utmattning? Inbillning är det i alla fall inte.

Känner mig helt sänkt av detta och vill bara veta vad som orsakar detta - och att prata med min läkare är som att försöka resonera med fröken ur. Suck!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in