Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-27, 10:24
Medlem
JazzMees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vintovka
Hur är dina sockervärden?

Framförallt ditt långtidssocker. Diabetes kan visa sig med en del av det du beskriver. Även om du är trådsmal och tränar 7 gånger i veckan så kan du få diabetes.

Edit: din viktnedgång är klassiskt diabetes symptom

Mitt socker är bra och då min son har diabetes typ 1 har jag bra koll på relaterade symptom.
Citera
2022-01-27, 10:25
Medlem
JazzMees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Har du tagit vaccinet skulle jag säga att det är biverkningar.

Jag har haft Covid och därefter tagit 3st sprutor vaccin.
Citera
2022-01-27, 11:51
Medlem
JazzMees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Hade exakt samma symtom vilket var magnesiumbrist.
Missar jag tillskott några dagar brakar det lös igen.
Mår som en kung med tillskott.

Prova! Finns receptfritt. Var jävligt noga med innehållsförteckningen dock, majoriteten av produkterna är magnesiumsorter som kroppen ej kan ta upp, t,ex magnesiumoxid.
Magnesiumlaktat och magnesiumcitrat tex är bra sorter. Finns en riktigt bra produkt i hälsokostbutiken life

Har köpt magnesium och b12 idag.

Hade du samma ryckningar i magen konstant, samt ryckningar i lår, rumpa och vader?
Citera
2022-01-27, 11:55
Medlem
JazzMees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Hur visade sig den kliniska undersökningen? Den är ganska avgörande, har du als med så mycket symtom kommer du ha avvikelser så det skriker om det på babinski, reflexer etc etc

Det är förmodligen BFS, något jag själv kallar ”manlig fibromyalgi” . På BFS forum är män överrepresenterade och bland kvinnor är det fibro, när vi pratar psykosomatiska sjukdomar. Inte hittepå, bara det att det har sitt ursprung i psykisk ohälsa.

Har du historia med hälsoångest eller GAD? Alternativt om du haft jobbiga omständigheter i livet det senaste? Vanligt ihop med BFS. (Benign fascination syndrome)

Jag skulle råda dig att fullständigt köra slut på dig några gånger, kommer att vara obehagligt men till slut kopplar du att det inte är nån fara.

Vad menas med "klinisk undersökning"? Och vad är babinski?

Jag har nog fått hälsoångest/ångest av mina symptom - och ja, livet har varit lite tufft det senaste med en del emotionell stress.

Samma trötta känsla i benen idag - och nu även i rump-muskulaturen. Blir nojig som fasen på detta.
Citera
2022-01-27, 12:00
Medlem
JazzMees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faquile781
Ts. Hoppas att du inte tar illa upp, men tar du lugnande mediciner eller SSRI? Dessa kan orsaka sådana här problem.

Jag har börjat sätta in Escitalopram nu pga av min ångest över mitt mående, men började med halv dos för fyra dagar sedan. Så det kan inte vara orsaken till mina symptom då dessa har på pågått sedan månader tillbaka.
Citera
2022-01-27, 12:07
Medlem
JazzMees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Inte ALS.
Tror din läkare gjort en riktig bedömning, men inte lyckats med att förmedla det.

Man brukar köra ett labsvep på patienter med misstänkta ångest/stressbesvär - för att inte missa t. ex sköldkörteln som kan ge lite luriga symtom. Det kan du nog be sin läkare om ifall denne inte gjort det.
Är du ung så är risken att dina besvär står för kroppslig sjukdom mycket låg.

Ok, tack.
Vad är det enligt din mening som talar emot ALS?
PS. Jag är man 51 år. DS.
Citera
2022-01-27, 12:34
Medlem
JazzMees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cephalon
Hej du. Jag jobbar med detta och min första reflektion är att din läkare troligen har helt rätt rent medicinskt, men han/hon har inte lyckats att nå och stilla din oro. Det är en väldigt olycklig situation att må skit för en diagnos man inte har, kallas hälsoångest.

Videon visar nån slags myoklonier, ser inte specifikt ut för något. ALS börjar för övrigt aldrig med ryckningar. Håller med att viktminskning är bekymrande, men alla symptom du beskriver skulle faktiskt förenliga med ångest och nedstämdhet.

Tyvärr tror jag inte du fixar detta själv, och här FB blir det också svårt. Du behöver söka vidare tills du hittar en läkare som känner igen exakt din symtombild och har kunskap om hur man hanterar hälsoångest. Det är inte lätt, men det är vad du behöver. Om du bor i Västra Götaland vet jag folk som kan hjälpa, övriga läsare kanske kan fylla i med kontakter i andra delar av landet. Håll ut!

Tack för ditt inlägg!

Jo, jag är medveten om att jag kan ha en släng av hälsoångest. Jag försöker därför vara så rationell som möjligt men kan liksom inte förneka mina fysiska symptom när de är så pass framträdande. En vänstertumme som började flippa ur i somras, sedan konstanta muskelryckningar i övre buken sedan okt, därefter värk i ryggen under skuldrorna och konstanta muskelryckningar i lår och vader + sporadiska ryckningar i rumpa, armar, händer, arbåge, knän, axel, hals, näsa, - ja överallt i stort sett + att armarna i natt har ryckt så att de liksom rört sig ofrivilligt. Samt muskelvärk och svaghet i främre lårmuskler och nu även i rumpmusklerna.

Låter det fortfarande inte som ALS i dina öron?

PS. Hör till Västra Götaland så har du tips så tar jag gärna emot.
Citera
2022-01-27, 15:29
Medlem
ALS blir du "klumpig" av i början när nerverna börjar sluta fungera. Tycker inte detta låter som ALS (har varit personlig assistent till 2) Vanligast är att om det börjar nerifrån så är det fötter som börjar uppifrån röst och då oftast den snabba varianten. Båda dem jag jobbat hos har blivit tungmetall "förgiftad" i yngre dagar.
Låter mer som stress och magnesiumbrist. Stress gör att man minskar sin magnesium och behöver då mer av detta. (Vanligt när man blir utbränd)

Men är du fortfarande orolig få en remis till en Neurolog. Ta alla blodprov som går för att se om du saknar något

;-)
Citera
2022-01-27, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Detta är symptom på b12-brist. Värt att notera är att om man lider av b12brist kan du ej medicinera detta med receptfria b12mediciner då dessa har en för låg koncentration av just b12.

Behepan blev receptfritt för ganska många år sedan. 1000% av RDI per tablett.
Citera
2022-01-27, 16:23
Medlem
Jag har varit I dina skor. Det var 2015. Samma symptom som dig. Läkaren som skrev remiss till neurologen skrev i journalen " förstastadiet till AlS , parkinson?.

Du bör träffa en neurolog som gör ordentliga tester och för att lugna dig. För nu gör dr Google dig illa. Jag vet precis hur det är.

Fick göra emg 4 gånger. Jag har muskelryckningar idag lite sporadiskt överallt och mår kanon än.

Så fixa tid hos neurologen så kommer du få lugna besked.

Lycka till
Citera
2022-01-27, 17:16
Medlem
JazzMees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hero1n
Jag har varit I dina skor. Det var 2015. Samma symptom som dig. Läkaren som skrev remiss till neurologen skrev i journalen " förstastadiet till AlS , parkinson?.

Du bör träffa en neurolog som gör ordentliga tester och för att lugna dig. För nu gör dr Google dig illa. Jag vet precis hur det är.

Fick göra emg 4 gånger. Jag har muskelryckningar idag lite sporadiskt överallt och mår kanon än.

Så fixa tid hos neurologen så kommer du få lugna besked.

Lycka till

Tack för ditt inlägg!

Hade du konstanta ryckningar i magen och ryggvärk?
Citera
2022-01-27, 18:32
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMee
Ok, tack.
Vad är det enligt din mening som talar emot ALS?
PS. Jag är man 51 år. DS.

Framför allt att ALS tillsammans med hjärntumör är det som sätter mest griller i huvudet på folk. När jag pluggade till läkare var jag själv övertygad att jag fått ALS. Träffade 2 olika neurologer. Hade också muskelryckningar och fumlighet.
Symtomen vid "riktig" ALS präglas av muskelsvaghet primärt. Muskelryckningarna mer dominant senare. Hade doktorn varit tveksam hade den inte gett lugnande besked utan remmiterat dig, det är jag övertygad om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in