2023-09-08, 21:41
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Ukrainarna har hamnat i en renodlad utnötningsstrid mot en motståndare som förfogar över avsevärt större resurser. Detta kan på intet vis sägas vara en framgång.

Det är ju fullt möjligt att gå in på detaljer huruvida motoffensiven kommer få nya framgångar eller stanna upp, och det fina är ju att vi inom den allra närmaste framtiden får svar vilka spekulationer som prickar närmast verkligheten.

En sak som däremot inte fått svar och som jag finner rätt anmärkningsvärd, är just den segervissa attityden hos dem i tråden som finner att Ryssland har fördel här.
Som du säger så sitter ju Ryssland på stora resurser, och det är väl närmast att jämföras med om Mike Tyson i sina bästa dagar skulle möta en relativt orutinerad motståndare, där total slakt är den förväntade utgången.

Men inte nog med att totalslakten uteblivit, många ronder senare är situationen att Tysons fan jublar över att Mike Tyson uppvisar någorlunda dugligt försvar, och hittils lyckas undvika de värsta smällarna som kan ge knockout. Det kan ju inte uteslutas att Tyson efter flera ronder till kan vinna på poäng, men om jag vore fan av Tyson skulle jag utifrån dessa förutsättningar vara extremt missnöjd med Tysons prestation så långt.

Tycker ni själva att en sådan prestation är värdig en mästare, är det verkligen inte att sänka sina förväntningar till löjligt låg nivå att i frånvaro av offensiv förmåga jubla över någorlunda dugligt försvar?
Citera
2023-09-08, 21:46
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Vi fortsätter att handla råvaror från Ryssland, tro inget annat. Det sker bara via mellanhänder. Vi har inte ställt om ett skit

Lite roligt ändå att att du är så trög. Tror du olja bara existerar i Ryssland?
Citera
2023-09-08, 22:01
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Begriper du inte att dom har helt andra förutsättningar att sätta press på oss när dom har oljemonopol och uppenbarligen inte längre är rädda för USA? Speciellt nu när man har både Kina och Ryssland i ryggen. Spelplanen är helt enkelt förändrad nu, vilket kanske är förståeligt att många västlänningar har svårt att ta till sig eftersom vi är så vana vid att saker och ting är på ett visst sätt.

Jag håller med om att den västerländska traditionen med upplysningen och den vetenskapliga metoden är helt överlägsen andra system, men nu överger vi ju dom principerna mer och mer till förmån för ideologiskt trams, samtidigt som Ryssland och Kina ångar på. Vem har skadats mest av sanktionerna till exempel? Jo vi!

Vad producerar våra lärosäten idag? Meningslöst ideologiskt dravel. Greta Thunberg är vårat spirit animal. Vad producerar silicon valley och Yale idag som har faktiskt, hanterbart värde? Facebook, Netflix och chatGPT. Wow. Not

Tyskland håller på och avindustrialiserar sig själva. Europas powerhouse är på väg att bli en liten fjärt. Grunden till allt välstånd och utveckling är energi. Och väst håller raskt på att göra sig av med pålitlig energi.

Jag hatar inte vad väst en gång stod för. Jag hatar vad det har blivit.
Jag ser att du har svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Wokeideologi är visserligen bedrövlig och skadligt men har inget reellt inflytande på forskares arbete, kapitalismens drivkrafter eller handel.
Jag tycker att ämnet är för off-topic för att diskuteras vidare men lustigt hamnar man alltid här när man ska diskutera den lagvidriga invasionen av Ukraina. Konstigt va? Och trist att ni tror att ni får förändring om Putin får sluka Ukraina och frivilligt arbetar för Putin och Ukrainas lidande. Jag förstår inte alls logiken.
Citera
2023-09-08, 22:04
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag ser att du har svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Wokeideologi är visserligen bedrövlig och skadligt men har inget reellt inflytande på forskares arbete, kapitalismens drivkrafter eller handel.
Jag tycker att ämnet är för off-topic för att diskuteras vidare men lustigt hamnar man alltid här när man ska diskutera den lagvidriga invasionen av Ukraina. Konstigt va? Och trist att ni tror att ni får förändring om Putin får sluka Ukraina och frivilligt arbetar för Putin och Ukrainas lidande. Jag förstår inte alls logiken.
Det hamnar där eftersom det i ett större geopolitiskt perspektiv har en hel del med saken att göra.

Med det sagt så nej, jag stödjer inte invasionen på något sätt. Jag vill ha ett slut på eländet men jag tror inte att det är möjligt eller ens önskvärt att göra det militärt.
Citera
2023-09-08, 22:07
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nej det vill man väl inte varifrån kommer din info? Vet inget specifikt om underhåll av stridsspetsar men Ryssland är världsledande i kärnteknik, så det framstår som osannolikt att de skulle sakna kompetens. De har ju världens mest moderniserade kärnvapenstyrkor. Väst har inget som kan mäta sig med Sarmat, Avangard, Poseidon osv. Visst kan det vara läge att inleda provsprängningar, men där de väl sagt att de låter USA ta steget först?

Ryssland är världsledande när det gäller att göra knark av syra jod och pseudoefedrin som gör att folk utvecklar kallbrand.
Det är det enda området där ni är värdsledande.
Rysk spjutspetsteknologi är ofta samma sak som västerländsk sextio och sjuttiotals teknologi.
Citera
2023-09-08, 22:11
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
USA och Kanada står idag för 26% av all oljeproduktion. Har Kanada gått med i BRICS?
Men va fan! Kom inte dragandes med fakta!
Citera
2023-09-08, 22:32
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Brics kommer kontrollera 80% av global oljeproduktion och vi i väst är helt inställda på att minska oljeproduktion. Med andra ord, vi blir deras bitch. Eller så får vi gott släcka lyset och frysa

Så vem ska Saudi kränga sin olja till ifall Ryzzland genom förlorarklubben (Brics) lyckas genomdriva ett förbud av export till Nato länder?

Benin? Ekvatorial guinea? Peru? Pitcairn Island?
Citera
2023-09-08, 22:34
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Brics kommer kontrollera 80% av global oljeproduktion och vi i väst är helt inställda på att minska oljeproduktion. Med andra ord, vi blir deras bitch. Eller så får vi gott släcka lyset och frysa

Citat:
Jag lever i verkligheten

https://www.siasat.com/saudi-arabia-iran-four-other-countries-invited-to-join-brics-2676687/

Den där siffran är fel. Ett expanderat Brics kommer inte att kontrollera 80% av världen oljeproduktion. Detta vet jag eftersom USA ensamt står för 15% av världsproduktionen och tillsammans med övriga Västvärlden står för betydligt mer än 20% (länder som Kanada och Norge är stora oljeproducenter). Och sedan finns det ju en betydande värld utanför både Brics och Västvärlden som inkluderar en del stora oljeproducenter. Antagligen är det 80% av världens oljeexport som de menar i artikeln du länkar, det känns som det skulle kunna vara ganska nära sanningen.

Men även om Brics blir en stor spelar på oljeexportmarknaden så är det oviktigt i den större helheten. Brics är en diskussionsklubb helt utan kollektiv beslutsförmåga. Brics-länderna löper större risk att hamna i krig med varandra än med Västvärlden. Att tro att till exempel Brasilien (en stor oljeproducent) skulle vara mer lojal med Brics än med Västvärlden är löjeväckande. Och Kina, världens största oljeimportör, skulle givetvis inte tillåta några oroligheter på oljemarknaden.
Citera
2023-09-08, 22:36
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
USA och Kanada står idag för 26% av all oljeproduktion. Har Kanada gått med i BRICS?

Kanada och Mexico är de nästa länderna att gå med i BRICS. Norge också.

Inte ens Venezuela med stora oljereserver och en dysfunktionell kommunism är med bland förlorarna i Brics...
Citera
2023-09-08, 22:36
Medlem
Nja att ryssland skulle ha moderna kärnvapen är en myt
SS-9 Scarp är det som är förbandsatt i silos fårn 60talet 40-50 stycken har man.
SS-27 Sickle har man en 60 av och det är väll det nyaste dom har ochså sent 90tal.
Mycket gammalt skit som antagligen rostat ihop vad deta laget.
Man ska med komma ihåg att över 60% av båda sidors kärnvapen är fortfarande fritt fallande bomber. Vilket gör att dom måste flygas in.
Citera
2023-09-08, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Den där siffran är fel. Ett expanderat Brics kommer inte att kontrollera 80% av världen oljeproduktion. Detta vet jag eftersom USA ensamt står för 15% av världsproduktionen och tillsammans med övriga Västvärlden står för betydligt mer än 20% (länder som Kanada och Norge är stora oljeproducenter). Och sedan finns det ju en betydande värld utanför både Brics och Västvärlden som inkluderar en del stora oljeproducenter. Antagligen är det 80% av världens oljeexport som de menar i artikeln du länkar, det känns som det skulle kunna vara ganska nära sanningen.

Men även om Brics blir en stor spelar på oljeexportmarknaden så är det oviktigt i den större helheten. Brics är en diskussionsklubb helt utan kollektiv beslutsförmåga. Brics-länderna löper större risk att hamna i krig med varandra än med Västvärlden. Att tro att till exempel Brasilien (en stor oljeproducent) skulle vara mer lojal med Brics än med Västvärlden är löjeväckande. Och Kina, världens största oljeimportör, skulle givetvis inte tillåta några oroligheter på oljemarknaden.
Usa är världens överlägset största olje producent.
https://www.google.com/amp/s/www.statista.com/chart/amp/16274/oil-productin-countries/
Citera
2023-09-08, 22:39
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Du beskriver hur verkligheten borde vara, inte hur den ser ut. Visst, det går kanske att nå dit, men priset att betala blir ett Ukraina bombat till stenåldern och en utplånad generation.

Är det värt det för att inte ha en dialog?

Ryssland har ju inte lyckat annat än skicka enstaka robotar och döda civila som i de flesta fall blir nedskjutna. Vem hade du tänkt skulle bomba Ukraina till stenåldern i så fall? Ryssland går på knäna och har flyttat allt bombflyg till Murmansk eftersom dom inte vågar ha dom söderut. Ukraina har bränt bort så mycket luftvärn nu att Ukraina kan flyga med Bayraktar igen utan att riskera bli nerskjutet. Hade du tänkt Nordkorea skulle bomba Ukraina till stenåldern? Kina kanske? Snaääla kom inte med det trasiga argumentet att Putin tar till kärnvapen det kortet är bränt sen ett år tillbaka.

Ryssland saknar uthållighet och deras lager håller på att förtvina och dom kan inte mobilisera för då kommer Putin att bli avrättad snabbt så dom försöker nu värva legosoldater febrilt i utlandet. Var enda ryss springer och gömmer sig så fort det talas om att just dom ska patriotiska strida för Ryssland.

Det kommer säkert ta några år innan alla ryska soldater är antingen dödade eller bortjagade från Ukrainskt territorium fram till dess finns egentligen inget att förhandla om speciellt med tanke på att ryssarna ljugit och brutit precis alla existerande avtal sedan 1991. Ryssland förhandlar man bra med när dom ligger ner på rygg och har en 155mm Archer uppkört i deras anus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in