2023-09-08, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Vad är skillnaden jämfört med Wish?
Temu verkar definitivt vara billigare och deras leveranser är snabbare. Hos Wish behöver man aldrig skicka tillbaka några varor, det behöver man tydligen göra hos Temu ibland.
Citera
2023-09-09, 17:10
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Du menar inte en gratis retur?
Jag har fått flera varor som är defekta.

Nej fick precis hem en halvt defekt vara, skapade ett returärende och fick återbetalning direkt utan att jag behöver skicka tillbaka varan.

Man har tydligen rätt till detta en gång, att man får återbetalning direkt utan att behöva skicka tillbaka eller bråka med kundtjänst osv.

Tar 1 minut.

Gäller nästan alla kinesiska sajter, de är väldigt bra med återbetalningar generellt när det handlar om max några hundringar.
Senast redigerad av Glit 2023-09-09 kl. 17:13.
Citera
2023-09-09, 18:23
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Temu verkar definitivt vara billigare och deras leveranser är snabbare. Hos Wish behöver man aldrig skicka tillbaka några varor, det behöver man tydligen göra hos Temu ibland.

Ok, varför behöver man skicka tillbaks varor menar du?
Citera
2023-09-09, 18:40
Medlem
Citat:
Ok, varför behöver man skicka tillbaks varor menar du?
Oj, glömde skriva att det gällde varor som ex är defekta eller av dålig kvalité. Hos wish brukar man bara få tillbaka pengarna bara men hos temu kan man behöva skicka tillbaka dem, då verkar enbart första varan för varje beställning vara gratis att skicka tillbaka om jag förstått rätt.

Har kollat en del omdömen och de verkar neka återbetalning när de känner för det (ex påstå att de inte mottagit varan när det står att den levererats hos dem)
Citera
2023-09-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Nej fick precis hem en halvt defekt vara, skapade ett returärende och fick återbetalning direkt utan att jag behöver skicka tillbaka varan.

Man har tydligen rätt till detta en gång, att man får återbetalning direkt utan att behöva skicka tillbaka eller bråka med kundtjänst osv.

Tar 1 minut.

Gäller nästan alla kinesiska sajter, de är väldigt bra med återbetalningar generellt när det handlar om max några hundringar.
Har du någonsin reklamerat mer än en vara i en beställning?
Citera
2023-09-09, 18:57
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Oj, glömde skriva att det gällde varor som ex är defekta eller av dålig kvalité. Hos wish brukar man bara få tillbaka pengarna bara men hos temu kan man behöva skicka tillbaka dem, då verkar enbart första varan för varje beställning vara gratis att skicka tillbaka om jag förstått rätt.

Har kollat en del omdömen och de verkar neka återbetalning när de känner för det (ex påstå att de inte mottagit varan när det står att den levererats hos dem)

Aha, där ser man. Men hur kommer det sig att leveransen är snabbare? För det är ett kinesiskt företag precis som Wish va? Det verkar även finnas exakt likadana varor på båda sidorna när det gäller mycket va?
Citera
2023-09-09, 19:07
Medlem
Glits avatar
Citat:
Aha, där ser man. Men hur kommer det sig att leveransen är snabbare? För det är ett kinesiskt företag precis som Wish va? Det verkar även finnas exakt likadana varor på båda sidorna när det gäller mycket va?

De har lager i Europa, sist fick jag från tyskland om fick det efter en vecka.
Citera
2023-09-09, 19:08
Medlem
Glits avatar
Citat:
Har du någonsin reklamerat mer än en vara i en beställning?

Tyvärr inte, som sagt gick smidigt att reklamera första produkten. Undrar hur det går till efter det om det är lika smidigt.

Jag kan inte tänka mig att de vill ha retur på produkten om den inte är särskilt dyr. Har köpt mycket via Kina och brukar vara smidigt. Har aldrig skickat tillbaka något, nästan alltid återbetalning.
Citera
2023-09-09, 19:27
Medlem
Citat:
Hos wish ska varje säljare skicka sin vara till en wish-anläggning, vilket ofta kan ta runt en vecka. Ibland skiter även säljaren i att skicka varor. Därifrån skickas allt tillsammans i ett paket till Nederländerna (om jag minns rätt) och därefter vidare till Sverige.

Hos Temu verkar allt finnas på ett lager eller snabbt komma till lagret om det är slut. Den beställningen som är påväg nu skickades från Kina, vet inte om det alltid kommer därifrån men det går riktigt snabbt. Temu verkar ha en svensk uppsamlingsplats i Malmö (enligt adresslappen på paketet).
Senast redigerad av one.and.only 2023-09-09 kl. 19:37.
Citera
2023-09-09, 21:10
Medlem
Hej allihopa, beställde produkter från Temu.
Idag skulle mitt paket anlända, men det har inte kommit några uppdateringar alls. Det har anlänt till flygplatsen och väntar på att flygas iväg, och det har varit tre dagar utan några ändringar. I den engelska versionen av appen står det inget, men på den svenska säger de att det är en flygförsening.

“Vi beklagar men en ny spårningsuppdatering för paketet är ännu inte tillgänglig på grund av ett försenat flyg. Ditt paket organiseras för att skickas till ditt land så snart som möjligtVi garanterar att paketet fortfarande kommer fram i tid. Temu ger dig 50kr i kredit om det inte levereras senast den 18 sept..

Beställning på väg

Package arrived at airport, awaiting flight 6 september 2023, 20:37”

Supporten på Temu sa att Postnord ska hämta mitt paket, men det verkar lite märkligt... Jag har också sett en liknande recension på Trustpilot. Men generellt sett brukar Yunexpress leverera paketen till Sverige (förresten, ett bra tips! På deras webbplats kan du följa ditt paket snabbare än på Temus webbplats, om det går via Postnord; när det gäller andra leveransföretag vet jag inte).
Jag kanske låter lite nervös, men det beror bara på att jag har spenderat mycket pengar och inte använt Klarna 😪.
Har någon av er varit med om något liknande? Tack för svar!

https://i.imgur.com/CMUoMgL.png

https://i.imgur.com/wNqJuBy.png
Citera
2023-09-09, 21:56
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Glit
De har lager i Europa, sist fick jag från tyskland om fick det efter en vecka.

Behöver man vara orolig med gifter och dylikt i materialet eller i produkter från sidor som Wish och Temu? Med tanke på att det är Kina-grejer som ej kontrolleras enligt EU-standard där det ju inte får vara vad som helst.
Citera
2023-09-10, 16:04
Medlem
Citat:
Behöver man vara orolig med gifter och dylikt i materialet eller i produkter från sidor som Wish och Temu? Med tanke på att det är Kina-grejer som ej kontrolleras enligt EU-standard där det ju inte får vara vad som helst.
Ingen aning, jag har aldrig tänkt på det faktiskt. Jag har aldrig reagerat på att något skulle vara konstigt, men det behöver man ju inte märka tydligt.
Kläder köper jag aldrig från Kina eftersom risken troligtvis är stor att de inte passar, saker som ska kopplas i eluttag har jag däremot undvikit att köpa pga att det kanske inte är EU-standard.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in