2023-09-08, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Vilken annan ton det blivit i tråden sista månaden.

Upplever också en generell fokusförflyttning i debatten.

Om vi bortser från att domedagsprofeterna blivit ännu mer domedagsprofeter, kan man t.ex. skönja andemeningar som "jag har iaf tjänat bra sedan jag köpte år 200X" etc. när det för två år sedan hade hetat "köp nu om du inte vill missa tåget". Även andemeningen "köp där du kan tänka dig att bo länge"/"köp för att bo" upplever jag allt vanligare, och inte lika mycket investerings- och spekulationshets i "bull-inläggen".

Så sammanfattningsvis, bear-trollen har blivit lite extremare och bull-trollen har tonat ner "alla blir rika på att bo"-retoriken något. Det är iaf min subjektiva upplevelse av diskussionen det sista kvartalet-ish.
Citera
2023-09-08, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Upplever också en generell fokusförflyttning i debatten.

Om vi bortser från att domedagsprofeterna blivit ännu mer domedagsprofeter, kan man t.ex. skönja andemeningar som "jag har iaf tjänat bra sedan jag köpte år 200X" etc. när det för två år sedan hade hetat "köp nu om du inte vill missa tåget". Även andemeningen "köp där du kan tänka dig att bo länge"/"köp för att bo" upplever jag allt vanligare, och inte lika mycket investerings- och spekulationshets i "bull-inläggen".

Så sammanfattningsvis, bear-trollen har blivit lite extremare och bull-trollen har tonat ner "alla blir rika på att bo"-retoriken något. Det är iaf min subjektiva upplevelse av diskussionen det sista kvartalet-ish.

Fetade: vilket kan härledas till att i vissa kranskommuner till Stockholm så har priserna reellt backat ett DECENNIUM. Man är efterbliven om man argumenterar emot självklar fakta. Prisfallet kommer nu att disseminera till resten av bostadsområdena.

Finns ingen räddning i sikte för bolånetorskarna.
Citera
2023-09-08, 11:28
Medlem
Trådapan och övriga pensionärsligan har också lämnat tråden.
Citera
2023-09-08, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Nej såklart alla är inte desperata men många kommer att vara. Tex. par som skiljer sig. Där båda troligtvis behöver pengarna från försäljningen. Sitter i en rävsax då räntan tickar på, höga konstanter. Ena personen har kanske redan flyttat ut. För många har levt på marginalerna tidigare.

Det finns naturligtvis olika orsaker till en desperat försäljning. En skilsmässa kan vara en orsak.
Enstaka skilsmässor där paren dessutom ska ha hög belåning och där alternativet att inte bo kvar för någon av dem kommer dock inte påverka ett hel lands bostadsmarknad.

En nära vän till mig befinner sig i skilsmässa precis just nu.
Där ska den ena av de två bo kvar villan. De har ägt huset gemensamt i ca 10 år. Två barn.
Utifrån känns det som en klassisk skilsmässa.
Det är få som 1. Precis köpt en ny bostad, 2. I en topp, 3. Med hög belåning, 4. Som helt plötsligt går och skiljer sig tätt inpå detta. Självklart händer sådant, men inget som påverkar en hel marknad. Att köpa gemensamma bostäder kräver för de allra flesta en smula eftertänksamhet trots allt.

Förutsättning för min väns scenario är att den ena får ta över lånen ensamt, vilket i somliga fall kan vara problematiskt såklart.
Senast redigerad av M.J.A 2023-09-08 kl. 12:00.
Citera
2023-09-08, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
De är såklart inte avstängda för att "tystas i debatten" utan för att de brutit mot någon regel eller inte följt tillsägelse.

Jag utryckte mig fel. Ja jag förstod att det var så.
Jag skulle ha utryckt mig att det är tråkigt och att jag ville ha med de i diskussionen.
Citera
2023-09-08, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det finns naturligtvis olika orsaker till en desperat försäljning. En skilsmässa kan vara en orsak.
Enstaka skilsmässor där paren dessutom ska ha hög belåning och där alternativet att inte bo kvar för någon av dem kommer dock inte påverka ett hel lands bostadsmarknad.

En nära vän till mig befinner sig i skilsmässa precis just nu.
Där ska den ena av de två bo kvar villan. De har ägt huset gemensamt i ca 10 år. Två barn.
Utifrån känns det som en klassisk skilsmässa.
Det är få som 1. Precis köpt en ny bostad, 2. I en topp, 3. Med hög belåning, 4. Som helt plötsligt går och skiljer sig tätt inpå detta. Självklart händer sådant, men inget som påverkar en hel marknad. Att köpa gemensamma bostäder kräver för de allra flesta en smula eftertänksamhet trots allt.

Förutsättning för min väns scenario är att den ena får ta över lånen ensamt, vilket i somliga fall kan vara problematiskt såklart.

Nej, inte ensamt men det finns även andra som behöver sälja, t ex pensionärer som måste flytta till äldreboenden och dödsbon. Varje år försvinner i snitt en årskull från bostadsmarknaden av dessa orsaker. Det är oundvikligt givet att dödligheten bland människor över tid är 100 %. För närvarande består de årskullar som lämnar bostadsmarknaden av ca 90 000 personer. Det kommer att öka framöver på grund av att antalet personer födda på 1940-talet var många fler än antalet personer födda på 1930-talet.

Enligt SCB:s statistik från 2022 bodde drygt 5 miljoner av Sveriges befolkning i ägda småhus, knappt 2,1 miljoner i bostadsrätter och drygt 2,6 miljoner i hyresbostäder. Med det förenklade antagandet att proportionerna är desamma bland dem som lämnar dessa delar av bostadsmarknaden för flytt till äldreboenden eller till träkistor/urnor, så handlar det om cirka 60 000 personer per år eller 5 000 per månad.,

Med två personer per hushåll i dessa ålderssegment (vilket är högt räknat) blir det 2 500 småhus och bostadsrätter per månad som kommer ut på marknaden (borträknat det fåtal som tas över direkt av arvingar som inte säljer befintliga bostäder) på grund av att livet är ändligt.

Det är tillräckligt många för att ha en påverkan på priserna på dagens bostadsmarknad, där omsättningen sjunkit kraftigt och där antalet småhus och bostadsrätter som säljs varje månad kryper ned mot 10 000.
Citera
2023-09-08, 12:49
Medlem
Kommentar:Hans Bolander, på Dagens Industri:

"Vänj dig vid matlådan - räntorna ska upp mer"

När tror vi att media och bankerna går ut med att styrräntan ska fortsatt upp under 2024? Är det i december som bomben släpps?
Citera
2023-09-08, 12:51
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Kommentar:Hans Bolander, på Dagens Industri:

"Vänj dig vid matlådan - räntorna ska upp mer"

När tror vi att media och bankerna går ut med att styrräntan ska fortsatt upp under 2024? Är det i december som bomben släpps?

Matpriserna ner 24% från mars 2022. Bostadspriserna ner ca 15%. Vart finns i inflationen? Vi har deflation och pendlar mot recession.
Citera
2023-09-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Matpriserna ner 24% från mars 2022. Bostadspriserna ner ca 15%. Vart finns i inflationen? Vi har deflation och pendlar mot recession.

Citat:
Samtidigt återkommer centralbankerna själva till inflationskampens liknelse med något av ett maratonlopp där den sista sträckan ned till målet blir den tuffaste. Startsträckan ned till 5–6 procent är en sak. Att gneta ned mot 3 procent är desto mer utmanande, och att varaktigt nå 2 procent är om möjligt ännu kämpigare.

https://www.di.se/analys/oljerallyt-...lationsskrack/

Se mitt tidigare inlägg.

Att gå från 3 % inflation till 2% inflation VARAKTIGT är det stora problemet. Det kan ta månader/år om man inte höjer mycket. Alternativt om vi går in i en allvarlig recession.
Citera
2023-09-08, 13:02
Medlem
Handelsbanken 3 mån snittränta:
Dec -22: 3,13 %
Jan: 3,37 %
Feb: 3,72 %
Mar:3,85 %
Apr: 3,93 %
Maj:4,13 %
Juni: 4,30 %
Juli: 4,42 %
Aug: 4,57 %
Citera
2023-09-08, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Jag utryckte mig fel. Ja jag förstod att det var så.
Jag skulle ha utryckt mig att det är tråkigt och att jag ville ha med de i diskussionen.

En diskussion mår såklart bäst av att vara mångfacetterad, ja. En av dessa är förresten i full gas under nytt nick, och stundtals tämligen aktiv i diskussionen.
Citera
2023-09-08, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Det gillar jag inte. Deras input är viktig, även fast jag absolut inte håller med deras åsikter.

liksom-fb var som en skiva som hakat upp sig. Tycker du verkligen tråden behöver en dåre som i inlägg efter inlägg torgför åsikten att de ofantliga värdestegringarna vi haft senaste 20 åren beror på "ökade produktionskostnader"(!!!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in