2023-09-08, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Frågan är hur enkelt det skall vara att sjukskriva sig och tråden ligger i utbildning?
Nä, om man arbetar med utbildning har inget att göra med sjukskrivningen.
Dessutom vet inte du alls hur enkelt det var att sjukskriva sig.
Idiot.

Det går att tipsa försäkringskassan om att han fuskar med sjukskrivning. Sedan kan man tipsa Rickard Jomshof om att myndigheten skiter i att utreda bidragsfusk när det är vänsterextremister som fuskar....
Citera
2023-09-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Det här hade kunnat lösas väldigt enkelt genom att stänga av den där NMR fjanten från kursen. Andra elever känner obehag och känner sig hotade av honom och så ska en inte behöva ha det i sin arbetsmiljö, som ju skolan faktiskt är för dom som studerar. Dra in Peterssons kursmedverkan och hänvisa till arbetsmiljöskäl och ifall hen ändå dyker upp och håller på så får polisen ta vid.

Det behöver inte vara svårare än så.

Problemet är nog att han varken hotar någon eller beter sig illa. Däremot kan det givetvis upplevas som obehagligt att riskera att konfronteras med saker man sagt i efterhand. Särskilt om det som sägs under kursen dokumenteras med dold mikrofon eller liknande.
Citera
2023-09-08, 11:59
Medlem
Underbart. Snyggt gjort av Christian, keep it up. Vänster-Rasister ska sättas åt, hoppas kursen läggs ned.
Citera
2023-09-08, 12:02
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Själva ärendegången, och hela bakomliggande förloppet, består oftast av en långvarig och komplex rad av händelser, faktorer och involverade personligheter. Utan tillgång till det mesta av detta har man ingen möjlighet att utvärdera nånting, egentligen.

Det tydligaste jag ser, just i ögonblicket, är att Peterson måste ha känt till att hans agerande utgör en typiskt disruptiv och destruktiv faktor, i varje samvaro. Hade han gjort samma sak i SD - om han varit medlem där - hade han åkt ut fort som fan. Det hade han gjort på varje normal samverkans-aktivitet.

Universitetets institution borde ha talat med de involverade, även Peterson, inhämtat hans bild av saker samt kanske gett uppmaningar. Det ingår ju i varje normal problemlösning att göra så. Men eftersom Universitetet valt att förändra kursens omständigheter, så kan det tyda på att Peterson inte varit samarbetsvillig. Petersons språkbruk, inställning till sin föreläsare, och hans användning av information på ett personligt sätt är vidare tecken (klassiska sådana) på precis det.

Då måste universitetet agera. Andra dyrbara studier ska ju inte behöva bli lidande för att en enskild student inte beter sig traditionsenligt, och tydligtvis inte heller respekterar normal yttrandefrihet.

Det är väldigt mycket gissningar och antaganden från din sida. Kan du ge några exempel på Petersons språkbruk vad gäller Hübinette? På vilket sätt har han visat sin inställning?

Möjligheten finns att de studenter som hoppat av inte tålde kritiska frågor. Ämnet är, minst sagt, laddat. Även om en god ton hålls, kan de som drar åt det fanatiska hållet inte klara av att bemöta kritik i ämnet. De går till personangrepp eftersom världsbilden hotas, och då rämnar ett skört bygge. Varken du eller jag vet väl vad som har utspelat sig i föreläsnings/undervisningssalen?

Hursomhelst, är det inte lärosätenas uppgift, att uppmuntra diskussion och kritiskt tänkande om det görs med respekt och man håller sig till sak istället för person?
Citera
2023-09-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Lyssna här. 7:38 https://www.youtube.com/watch?v=AL596JG3IT4&t=456s

Först säger Robert att Tobias inte ens varit varit med i Expo. För att sedan direkt säga att han varit med... Det var länge sedan. Och att Robert inte skulle vara med om Tobias fortfarande var med.

Att dom inte ville ha med han och göra. Så var det.

Undra varför Robban har något emot han när han accepterar så mycket annat.
Jag tycker det är tydligt att han är en av grundarna men Robban vill tona ned det för att han inte gillar han. Hade varit intressant att höra Tobias sida. Tobias har ju Expo som merit i sitt CV
Citera
2023-09-08, 12:07
Medlem
PingPongZongs avatar
Den här debatten mellan ND och Expo på tv3 jag länkade till. Där Tobias Hübinette nämndes. Den debatten handlade ju om när Expo kört dolda kameran med ND. Med Daniel Poohl som hemlig infiltratör. Nu körde Christian Peterson något liknande. Men med webbkamera. Och den var inte dold. Fan är problemet? Att Tobias Hübinette stör sig? Han är ju störd. Om en person med paranoid personlighetsstörning utsätts för påtaglig påfrestning kan denne drabbas av kortvarig psykos, som kan vara från minuter till timmar. I fallet Tobbe har det pågått hela livet.

Han är ju sjukskriven nu. Det var dags igen. Finns det hjälp idag att få för Tobbe? Kanske kan gå i samtalsterapi ihop med Christian? Så kan Christian köra dolda kameran.
Citera
2023-09-08, 12:09
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Undra varför Robban har något emot han när han accepterar så mycket annat.
Jag tycker det är tydligt att han är en av grundarna men Robban vill tona ned det för att han inte gillar han. Hade varit intressant att höra Tobias sida. Tobias har ju Expo som merit i sitt CV

För att det var helt andra tider på den tiden. Det är så det är. Vi skulle behöva få en förklaring från en historiker som Henrik Arnstad. Han kan nog förklara det.
Citera
2023-09-08, 12:10
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Det här hade kunnat lösas väldigt enkelt genom att stänga av den där NMR fjanten från kursen. Andra elever känner obehag och känner sig hotade av honom och så ska en inte behöva ha det i sin arbetsmiljö, som ju skolan faktiskt är för dom som studerar. Dra in Peterssons kursmedverkan och hänvisa till arbetsmiljöskäl och ifall hen ändå dyker upp och håller på så får polisen ta vid.

Det behöver inte vara svårare än så.

Det är väl i sak en positiv sak ifall denna pojken vill utvidga sina vyer och ser problematiken i att knappt 10% av jordens befolkning har en blekfis ljus hudfärg?

Att han uttrycker att det vore för någon videoproduktion tror jag inte en sekund på, det säger han bara för att han inte kommit ur garderoben som en person med hjärtat på vänster sida och ej ännu brutit upp med förra kompisgänget.
Senast redigerad av hydrol 2023-09-08 kl. 12:24.
Citera
2023-09-08, 12:21
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Den mentalsjuka stalkern förringar ju inte att hubinette hyser ett hat mot vita.
Ett en föreläsare som drivs av en avsky mot en hudfärg får bära sitt uppehälle med skattemedel är väl magstarkt.
Båda drivs av en inre jävul och jag tror ingen av dom mår särskilt bra.
Man kan tycka och tro vad man vill, men att bevisa något här borde vara poängen. Kan man inte OBJEKTIVT bevisa att Hübinette är en rasist, eller att ”journalisten” ifråga inte drivs av en agenda då faller detta, och kvar står två idioter som anklagar varandra för skit.

Skulle denna höger”journalist” övertyga någon med sin ”objektiva granskning”? Man får vara bra inne i sin konfirmationsbias för att tro det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
För mig handlar det om att TH faktiskt sprider rasistiska och nazistiska narrativ på ett svenskt universitet. Oavsett metoderna, så är det förstås bra att det uppmärksammas och dessutom helt åt helvete att det får förekomma förstås.

Jag är övertygad att om det var tvärtom, att CP hade en kurs där han spred åsikter om att judarna bör utrotas som folk för att de är mer framgångsrika än andra, så skulle du inte kritisera TH om han hade använt samma metoder som CP, vad de nu faktiskt bestått i, vilket man inte riktigt verkar kunna precisera.

Jag är övertygad om att du inte känner mig särskilt väl. Jag skulle absolut kritisera TH eller vem fan som helst som använder samma metoder som CP. Vilket för övrigt är helt irrelevant för diskussionen.
Citera
Avslutad
Mycket bra initiativ av Christian

Om Christian av någon anledning blir avstängd från kursen så tycker jag alla vi som stöttar honom borde anmäla oss till kursen också i protest.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Problemet är nog att han varken hotar någon eller beter sig illa. Däremot kan det givetvis upplevas som obehagligt att riskera att konfronteras med saker man sagt i efterhand. Särskilt om det som sägs under kursen dokumenteras med dold mikrofon eller liknande.
Fast vad som är ett hot är inte upp till den hotande att avgöra. Känner människor runtomkring att miljön är hotfull, och taget med i beaktandet den här personens engagemang i NMR och AFS, så finns det fog för att bedöma situationen som obehaglig. Och det är inte okej att ens arbetsmiljö ska upplevas som obehaglig och hotfull. Då måste något förändras och det rimliga är att plocka bort det som orsakar kollektivets känsla av obehag. De här känslorna kommer ju inte ur ingenting, den här Petersson är ju väldigt aggressiv och beter sig ofta illa i andra sammanhang.

Det där med dold mikrofon under kurstillfällena är också problematiskt. Som student och vanlig privatperson ska en inte behöva oroa sig för att bli inspelad hela tiden. Även det skapar obehag och hämmar syftet med kursen. Bara där borde finnas anledning att plocka bort Petersson från kursen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in