2023-09-08, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Jag har varit officer på ett jägarregemente men väldigt länge sedan (+20 år sedan)

”Back then” så kunde man ha glasögon beroende på synfel.

Var själv närsynt (starkt med -10) men använde linser som jag kunde ha några veckor utan att byta när man var i fält. Men fick ut glasögon med.

Hade inga problem att få guldmedalj i både liggande och stående skytte.

Opererade ögonen senare i livet så det är ett minne blott nu.
Men ögonoperation kräver flera år (4-5år) av dokumenterad stabilitet och ingen försämring. Vilket du knappast har innan lumpen pga ålder.

Men kan du göra det ekonomiskt och tekniskt är det så klart absolut bäst.

-10!!
Fy fabian, det var inte dåligt.

Har själv -4,5 och redan där ställde det till med dykutrustningen.
Var tyvärr inget alternativ då vi var tvungna att kunna dyka utan mask också ifall det "krisade" och linser mådde inte bra i slammigt vatten/olja

Annars var närsynthet en tillgång när vi höll på med extremt små saker i trånga utrymmen.
Citera
2023-09-08, 11:38
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skdkg

Snälla detta är min enda dröm sedan 3 års ålder.

Jag vill bara bli jägarsoldat.

Just detta.
Det handlar inte om dig.
Din dröm

Militären - och soldaten enskilt kräver precis motsatsen.
Tjäna allmänheten.

Jägarsoldaten ska ha god syn, eftersom liv & död kan stå på spel.
Jägarsoldaten gör inte sin uppgift för att han själv vill springa omkring och skrika - eller för den delen skryta
Citera
2023-09-08, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
-10!!
Fy fabian, det var inte dåligt.

Har själv -4,5 och redan där ställde det till med dykutrustningen.
Var tyvärr inget alternativ då vi var tvungna att kunna dyka utan mask också ifall det "krisade" och linser mådde inte bra i slammigt vatten/olja

Annars var närsynthet en tillgång när vi höll på med extremt små saker i trånga utrymmen.

Ja innan operationen hade det stabiliserats på nästan -11.
Kunde inte ens se skillnad på mjölkpaket eller smörpaket på bordet.

Men i dag ser jag som en hök och konstigt nog fick jag sjukt bra mörkerseende fast de varnar för det omvända.
I mörker känner jag mig som Gimli och skrattar åt alla som skriker ”tänd någon lampa man ser ju inget för fan”.
Inga ”halos” fick jag heller runt ljussken som också varnades för.

MEN

Jag rökte massa cannabis efter operationen för att få mer blod i ögonen och läka snabbare. Precis som man ordinerar i USA då det är enda sättet att öka blodströmningen i ögon.

Vet ej hur mycket det betydde så klart men glad är jag sa räven.
Citera
2023-09-08, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian
Just detta.
Det handlar inte om dig.
Din dröm

Militären - och soldaten enskilt kräver precis motsatsen.
Tjäna allmänheten.

Jägarsoldaten ska ha god syn, eftersom liv & död kan stå på spel.
Jägarsoldaten gör inte sin uppgift för att han själv vill springa omkring och skrika - eller för den delen skryta

Sluta prata i nattmössan då du aldrig varit Jägare eller förmodligen inte ens fick göra lumpen över huvud taget alls.

Majoriteten på Jägarregementen har haft det som mål långt innan mönstringen och uttagningen.
Detta är inget Svenssons som Du bara tumlar in till och råkar bli. Det krävs enorm vilja att lyckas genomföra detta. Något du saknar.

Regementet kommer forma alla till det som behövs. Alla är tonåringar och ingen antas ha växt upp.
De är där för att växa upp till riktiga jävla män.

TS visar bara på denna vilja vilket är utmärkt!
Citera
2023-09-08, 11:50
Medlem
Citat:
Ja innan operationen hade det stabiliserats på nästan -11.
Kunde inte ens se skillnad på mjölkpaket eller smörpaket på bordet.

Men i dag ser jag som en hök och konstigt nog fick jag sjukt bra mörkerseende fast de varnar för det omvända.
I mörker känner jag mig som Gimli och skrattar åt alla som skriker ”tänd någon lampa man ser ju inget för fan”.
Inga ”halos” fick jag heller runt ljussken som också varnades för.

MEN

Jag rökte massa cannabis efter operationen för att få mer blod i ögonen och läka snabbare. Precis som man ordinerar i USA då det är enda sättet att öka blodströmningen i ögon.

Vet ej hur mycket det betydde så klart men glad är jag sa räven.

Risken för halos var nog anledningen att jag inte gjorde operationerna plus mörkerseendet.
Idag är synen tyvärr sämre av andra skäl, men mörkerseendet är fortfarande extremt bra
Citera
2023-09-08, 12:39
Medlem
Bra att du vill bli jägarsoldat.
Jag gjorde lumpen som KB på K4 i mitten av 90-talet. Jag kan inte minnas att någon av de som låg inne då (cirka 600 personer) hade glasögon men jag minns nog fel. Du verkar motiverad, så jag hoppas att du kommer in. Det är bra att du är vältränad och har bra kondition, men det är psyket som är det viktigaste. Att inte bryta ihop när det är som värst. Att bära en ryggsäck som väger 40 kilo klarar de flesta hyfsat vältränade män. Att springa en mil på 45 minuter likaså. Men att kunna hantera den mentala pressen är det som skiljer agnarna från vetet. De allra flesta som fick frisedel när jag låg inne klarade helt enkelt inte av det. Hur har du det med den psykiska "styrkan"?
Citera
2023-09-08, 12:42
Medlem
Kan man bli jägarsoldat med dålig syn?
Får jag bli fallskärmsjägare om jag gjort en operation för att förbättra min syn? Det går bra, förutsatt att du efter operationen uppnår synkravet "fullgod syn utan hjälpmedel".

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/grundutbildning/vanliga-fragor/fallskarmsjagare/#:~:text=F%C3%A5r%20jag%20bli%20fallsk%C3%A4rmsj%C 3%A4gare%20om,f%C3%B6r%20att%20f%C3%B6rb%C3%A4ttra %20min%20syn%3F&text=Det%20g%C3%A5r%20bra%2C%20f%C 3%B6rutsatt%20att,%22fullgod%20syn%20utan%20hj%C3% A4lpmedel%22.
Citera
2023-09-08, 13:50
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Sluta prata i nattmössan då du aldrig varit Jägare eller förmodligen inte ens fick göra lumpen över huvud taget alls.

Majoriteten på Jägarregementen har haft det som mål långt innan mönstringen och uttagningen.
Detta är inget Svenssons som Du bara tumlar in till och råkar bli. Det krävs enorm vilja att lyckas genomföra detta. Något du saknar.

Regementet kommer forma alla till det som behövs. Alla är tonåringar och ingen antas ha växt upp.
De är där för att växa upp till riktiga jävla män.

TS visar bara på denna vilja vilket är utmärkt!

Ett stort varmt tack för det inlägget. Ett jägarregemente består av människor. Människor har drömmar.
Citera
2023-09-08, 14:16
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skdkg
Ända sedan jag var 3 år har min ABSOLUT STÖRSTA dröm någonsin varit att få tjänstgöra som jägare. Det har varit min enda dröm hela mitt liv och jag har jobbat hårt för att säkerställa att jag kommer in. Jag har väldigt god kondition, väldigt stark osv. Men jag har endast ett problem; jag har dålig syn. Dålig och dålig, jag är närsynt och har svårigheter med att läsa på tavlan i detalj. Jag har glasögon och med de så ser jag fullständigt 100%. Jägarutbildning så måste man ju kunna se och de har krav på synen, men jag har läst på väldigt många sidor som soldat forum exempelvis att man för jägarsoldat endast behöver ”synbarhet B” och för att få B i syn behöver du "Ej ha fullgodsyn utan hjälpmedel, men fullgod syn med hjälpmedel".

Det vill säga som mig, att jag inte har fullgodsyn utan hjälpmedel (glasögon) men jag har med.

Så skulle detta betyda att jag kan göra lumpen och jägarsoldatsurbildning?

Snälla detta är min enda dröm sedan 3 års ålder. Jag bryr mig inte om ett glamoröst liv med mycket pengar och lyx. Jag vill bara bli jägarsoldat.

Psyke är det viktiga för jägartjänstgöring. Att man aldrig slutar lösa problem som dyker upp på vägen till ett mål, aldrig ger upp. 'Man ger sig fan aldrig'. Styrka och kondition är såklart fint, men det har du inte speciellt mycket kvar av när du varit i fält ett tag och som jägarsoldat ska du inte ge upp bara för att du råkar kvadda en fot eller så.

Har du vad som krävs är brillor inget hinder.
Citera
2023-09-08, 14:25
Medlem
Psyke är allt och du ger ta mig faen aldrig upp instämmer i det. Jag har en jägarutbildning och hälften hoppade av pga psyket. Jag menar när du är trött och hungrig du är ute i fält det börjar bli kallt och du har blöta kalsonger, kängor o strumpor och du vet att du skall vara i fält ytterligare 2 veckor det är då agnarna skiljs från vetet kan jag lova....
Citera
2023-09-08, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Psyke är det viktiga för jägartjänstgöring. Att man aldrig slutar lösa problem som dyker upp på vägen till ett mål, aldrig ger upp. 'Man ger sig fan aldrig'. Styrka och kondition är såklart fint, men det har du inte speciellt mycket kvar av när du varit i fält ett tag och som jägarsoldat ska du inte ge upp bara för att du råkar kvadda en fot eller så.

Har du vad som krävs är brillor inget hinder.

Jag har definitivt vad som krävs mentalt. Har förberett mig för saker värre än lumpen! Är du säker på att brillorna inte blir något problem?
Citera
2023-09-08, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kikkomanz
Bra att du vill bli jägarsoldat.
Jag gjorde lumpen som KB på K4 i mitten av 90-talet. Jag kan inte minnas att någon av de som låg inne då (cirka 600 personer) hade glasögon men jag minns nog fel. Du verkar motiverad, så jag hoppas att du kommer in. Det är bra att du är vältränad och har bra kondition, men det är psyket som är det viktigaste. Att inte bryta ihop när det är som värst. Att bära en ryggsäck som väger 40 kilo klarar de flesta hyfsat vältränade män. Att springa en mil på 45 minuter likaså. Men att kunna hantera den mentala pressen är det som skiljer agnarna från vetet. De allra flesta som fick frisedel när jag låg inne klarade helt enkelt inte av det. Hur har du det med den psykiska "styrkan"?

Den psykiska styrka är väldigt god. Har klarat mig igenom tuffa grejer och har det inställt redan att lumpen kommer vara väldigt tuffare än det nog kommer vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in