Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-08, 08:20
  #1
Avstängd
Ända sedan jag var 3 år har min ABSOLUT STÖRSTA dröm någonsin varit att få tjänstgöra som jägare. Det har varit min enda dröm hela mitt liv och jag har jobbat hårt för att säkerställa att jag kommer in. Jag har väldigt god kondition, väldigt stark osv. Men jag har endast ett problem; jag har dålig syn. Dålig och dålig, jag är närsynt och har svårigheter med att läsa på tavlan i detalj. Jag har glasögon och med de så ser jag fullständigt 100%. Jägarutbildning så måste man ju kunna se och de har krav på synen, men jag har läst på väldigt många sidor som soldat forum exempelvis att man för jägarsoldat endast behöver ”synbarhet B” och för att få B i syn behöver du "Ej ha fullgodsyn utan hjälpmedel, men fullgod syn med hjälpmedel".

Det vill säga som mig, att jag inte har fullgodsyn utan hjälpmedel (glasögon) men jag har med.

Så skulle detta betyda att jag kan göra lumpen och jägarsoldatsurbildning?

Snälla detta är min enda dröm sedan 3 års ålder. Jag bryr mig inte om ett glamoröst liv med mycket pengar och lyx. Jag vill bara bli jägarsoldat.
Citera
2023-09-08, 09:01
  #2
Medlem
franges avatar
Har du övervägt att göra en operation för synkorrigering? Glasögon för en jägarsoldat (ramla och få en smäll i ansiktet och glasögonen är kasserade och du halvblind) låter minst sagt som en dålig kombo.
Citera
2023-09-08, 09:07
  #3
Medlem
Nu är jag inte 100 på hur antagningen ser ut samt hur myndigheterna klassificerar just ditt synfel.
Men jag har bekanta som genomfört jägarutbildning trotts glasögon.
Sen kan man fundera, jag sökte ubåtstjänst men blev nekad p.g.a synfel och ett dåligt knä, trotts att jag uppfyllde alla andra kriterier.

Men sök och lycka till, hoppas din dröm går i uppfyllelse.
Citera
2023-09-08, 09:07
  #4
Medlem
Om uppfyller dom andra kraven så JA.

Sen av egen erfarenhet kan jag säga att det är få som blir det som önskar. Av mina skolkamrater som sa den skulle bli Jägare blev alla något annat som vaktsoldater.

Själv önskade jag att hamna i Armen. Men blev placerad i ett annat vapenslag.
Citera
2023-09-08, 09:08
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har du övervägt att göra en operation för synkorrigering? Glasögon för en jägarsoldat (ramla och få en smäll i ansiktet och glasögonen är kasserade och du halvblind) låter minst sagt som en dålig kombo.


Hej,

Jag har övervägt det men min familj har inte råd med det och det skulle ta alldeles för lång tid att läka innan jag kunde göra lumpen (tänkte söka prövning i februari-mars). Mina glasögon är väldigt tåliga, jag tappade en 200kg marklyft på de, trodde de hade gått sönder men de var helt okej.


Tror du det går att göra lumpen som jägarsoldat med glasögon? Har du någon kunskap om sådant? Det där med ”synbarhet B” och att man kan göra det med fullgodsyn med glasögon?
Citera
2023-09-08, 09:10
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu är jag inte 100 på hur antagningen ser ut samt hur myndigheterna klassificerar just ditt synfel.
Men jag har bekanta som genomfört jägarutbildning trotts glasögon.
Sen kan man fundera, jag sökte ubåtstjänst men blev nekad p.g.a synfel och ett dåligt knä, trotts att jag uppfyllde alla andra kriterier.

Men sök och lycka till, hoppas din dröm går i uppfyllelse.

Hej,

De bekanta som gjorde jägarutbildningen med glasögon, vid vilket år var det? Hur grov var deras närsynthet?

Detta är verkligen min dröm och hoppas jag kommer in, men oroar mig ganska mycket över min syn.
Citera
2023-09-08, 09:11
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Om uppfyller dom andra kraven så JA.

Sen av egen erfarenhet kan jag säga att det är få som blir det som önskar. Av mina skolkamrater som sa den skulle bli Jägare blev alla något annat som vaktsoldater.

Själv önskade jag att hamna i Armen. Men blev placerad i ett annat vapenslag.

Ja, jag uppfyller alla andra krav. Jägare är verkligen det jag vill bli och har tränat hårt för det. Man hoppas verkligen att man kommer in.
Citera
2023-09-08, 09:50
  #8
Medlem
idiamindadas avatar
Det var ett flertal som hade glasögon när jag gjorde lumpen på K4. Min iakttagelse.
Citera
2023-09-08, 09:53
  #9
Medlem
Macke85s avatar
Det har historiskt existerat värnpliktiga jägarsoldater med glasögon, men det verkar inte ha varit sådär jättevanligt. Men visst har det funnits.


Idag har kraven garanterat skärpts mot för 25-30 år sedan, så det kan vara mycket svårare idag, men tipset är ju att söka givetvis. Du kan inte få annat än ett nej?

Blir du inte jägare så finns massor av andra tjänster som på olika sätt är krävande. Ärligt talat. ”Vanlig” sketen skyttesoldat är faktiskt en ganska svettig och tung tjänst det med. Finns ju också jägarförstärkningssoldater idag, men det är möjligt att kraven är såpass höga där också att pliktverket försöker sålla bort de med glasögon i första hand. Vad vet jag?
__________________
Senast redigerad av Macke85 2023-09-08 kl. 10:00.
Citera
2023-09-08, 09:56
  #10
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Det var ett flertal som hade glasögon när jag gjorde lumpen på K4. Min iakttagelse.

När var det här?
Citera
2023-09-08, 09:57
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Det var ett flertal som hade glasögon när jag gjorde lumpen på K4. Min iakttagelse.


När gjorde du lumpen? Hade de glasögon hela tiden? Var kraven lika hårda som nu?
Citera
2023-09-08, 10:06
  #12
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denfriamannen
När gjorde du lumpen? Hade de glasögon hela tiden? Var kraven lika hårda som nu?

Slutet av 80-talet. Minns inte kraven. Det finns ju en massa olika synfel och vissa kanske är allvarligare än andra. Kan tänka mig att nedsatt syn på ett öga gör att man blir sämre på att bedöma avstånd.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback