2023-09-08, 09:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Våldtäkterna ska ha ägt rum 2003 och han döms 20 år senare. Helt stört! Kvinnorna ska ha trätt fram efter Me Too vågen 2017. Vad finns det ens för bevisning 20 år senare? Det blir ju bara ord mot ord. Kvinnorna kan ju hitta på vad som helst och få uppbackning av bekanta som tycker det är kul att se en stjärna straffas och förlora allt.

Nu kan man lugnt säga att ingen döms bara sådär i USA till 30års fängelse bara för en brud har sagt han våldtog mig. Men smartare än så är du hoppas jag.
Citera
2023-09-08, 09:30
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Är detta slutlig dom? Eller kommer det överklagas?
Klart att den kommer att överklagas.
Men han är rökt ändå.

Undrar om han urinerade på dessa flickor. Likt R Kelly?
Citera
2023-09-08, 09:31
Medlem
Maxtaduss avatar
Många här har fått för sig att det handlar om tjatsex, det är inte fallet.

Han är dömd för att ha drogat båda kvinnorna för att sedan ha utfört grov våldtäkt.

låter helt rätt med 30 år till livstid.
Senast redigerad av Maxtadus 2023-09-08 kl. 09:34.
Citera
2023-09-08, 09:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Principen av begrundan för hur bevisbördan styrks 20 år senare ska man dock alltid ha med sig. Alla dessa övriga anonyma "Jane Doe"s som figurerar i utredningen t.ex, hur ska man ens kunna bevisa något så här långt fram i tiden? Det är ju samlade vittnesuppgifter snarare än teknisk bevisning. En indiciekedja på sin höjd som i teorin en grupp arga kvinnor definitivt skulle kunna ljuga ihop tillsammans. Det vore inte första gången.

Allt är möjligt. Men återigen: Borde man inte läsa in sig litegrann på målet innan man konstaterar att så är fallet? Folk skjuter från höften som om det vore vilda västern härinne.

Man ska också komma ihåg att en av kvinnorna anmälde honom redan 2004 (mot kyrkans inrådan) och fick $400,000 av Masterson för att vara tyst efter att rättsväsendet vid den tidpunkten inte drivit ärendet till åtal. Så allt är uppenbarligen inte kopplat till MeToo

Citat:
Tricia V. som hon kallar sig påstod att han våldtog henne när hon hade somnat/däckat. Men ändå bjuder hon hem honom några månader senare, och våldtas igen.

Det hade i vanliga varit högst suspekt, jag håller med. Hon var dock en del av en galen hollywood-scen med droger och skit. Sånt uppmuntrar inte direkt anmälningar. Och hon var inte en del av åtalet som jag förstått det, utan endast ett vittne som visa på hur Masterson betedde sig runt den här tiden.

Och i övriga kvinnor så är scientlogogikyrkan en komponent. Det skulle inte förvåna mig det minsta lilla om de gaslightade kvinnorna och försvarade honom, så som kvinnorna påstår. Scientlogogikyrkan är helt jävla sinnessjuk.

Så det blir lite mer komplext än i vanliga fall.

Citat:
Att han har erkänt verkar inte heller stämma

Var har du hört att han skulle ha erkänt?

Citat:
Det ändå man kan hoppas är att han verkligen är skyldig till anklagelserna och att inte domen fått dragkraft genom metoo.

Håller helt med. Baserat på det jag läst, skulle jag väl iaf luta åt att han är skyldig i dagsläget. Juryn tycks ju iaf ha tagit sitt uppdrag på allvar eftersom de inte fällde honom för alla tre, så jag tror man kan räkna bort att juryn hade någon feministvendetta iaf.
Citera
2023-09-08, 09:40
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det hade i vanliga varit högst suspekt, jag håller med. Hon var dock en del av en galen hollywood-scen med droger och skit. Sånt uppmuntrar inte direkt anmälningar. Och hon var inte en del av åtalet som jag förstått det, utan endast ett vittne som visa på hur Masterson betedde sig runt den här tiden.

Och i övriga kvinnor så är scientlogogikyrkan en komponent. Det skulle inte förvåna mig det minsta lilla om de gaslightade kvinnorna och försvarade honom, så som kvinnorna påstår. Scientlogogikyrkan är helt jävla sinnessjuk.

Så det blir lite mer komplext än i vanliga fall.

Jag är enig om att Scientologikyrkans påstådda hantering av anklagelserna knappast hjälper honom i det här fallet. Det kan också förklara tystnadskulturen och varför de inte trätt fram tidigare, till skillnad från många andra som påstår sig ha blivit våldtagna eller utnyttjade men aldrig trätt fram förrän metoo när plötsligt all mänsklig interaktion och kroppskontakt blev våldtäkt och trakasserier.

Citat:
Var har du hört att han skulle ha erkänt?

Någon nämnde det i tråden, om jag inte drömde det.
Men oavsett döms han i så fall mot sitt nekande, men de kommer i vanlig ordning överklaga domen.

Är han skyldig kan han gott sitta av sina 30 år.
Citera
2023-09-08, 09:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
"Skådespelaren Danny Masterson döms till minst 30 års fängelse för två våldtäkter. Han riskerar att bli kvar i fängelset livet ut." "Våldtäkterna ska ha ägt rum 2003 i Mastersons hem i Hollywood, då stjärnan stod på toppen av sin karriär efter genombrottet i ”That 70's show”. "Åklagarna hävdade under rättegången att Masterson använde sin ställning inom Scientologikyrkan för att utnyttja kvinnorna, som också var medlemmar i den omstridda rörelsen." https://www.expressen.se/noje/that-70s-show-stjarna-far-30-ars-fangelse/ Det här är ju helt sjukt! 30 år till livstid för två påstådda våldtäkter. Det är ju precis som han skulle ha varit en eriemördare! Något är mycket fel i den här domen. Han har varit gift med samma kvinna sedan 2011. Har svårt att tänka mig att detta var regelrätta våldtäkter, utan mer övertalning och tjatsex. Han lurade två unga tjejer för att han var en kändis.

Han verkar ju ha erkänt?: "Försvaret hade yrkat på 15 års fängelse." Man yrkar väl inte på fängelse om man anser sig oskyldig?
Citera
2023-09-08, 09:46
Bannlyst
Sjukt att få 30 år utan några riktiga bevis. För något som ska ha skett 20 år tidigare. Måste ligga en hund begravd här.

Behöver man ens sitta 30 för ett mord i staterna?

I Sverige är väl en våldtäkt ett par veckor på någon hotellliknande plats. Mord är du ute inom ett år. Obs, om du är vit man blir du tyngre dömd.
Citera
2023-09-08, 09:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag är enig om att Scientologikyrkans påstådda hantering av anklagelserna knappast hjälper honom i det här fallet. Det kan också förklara tystnadskulturen och varför de inte trätt fram tidigare, till skillnad från många andra som påstår sig ha blivit våldtagna eller utnyttjade men aldrig trätt fram förrän metoo när plötsligt all mänsklig interaktion och kroppskontakt blev våldtäkt och trakasserier.

Men oavsett döms han i så fall mot sitt nekande, men de kommer i vanlig ordning överklaga domen.

Är han skyldig kan han gott sitta av sina 30 år.

Håller med.

Om du skulle gissa i dagsläget: Skyldig? Oskyldig?

Citat:
Någon nämnde det i tråden, om jag inte drömde det.

Aha, då är jag med.
Citera
2023-09-08, 09:47
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Allt är möjligt. Men återigen: Borde man inte läsa in sig litegrann på målet innan man konstaterar att så är fallet? Folk skjuter från höften som om det vore vilda västern härinne.

Man ska också komma ihåg att en av kvinnorna anmälde honom redan 2004 (mot kyrkans inrådan) och fick $400,000 av Masterson för att vara tyst efter att rättsväsendet vid den tidpunkten inte drivit ärendet till åtal. Så allt är uppenbarligen inte kopplat till MeToo

Det är ytterligare en aspekt av det amerikanska rättssystemet som jag inte förstår. Michael Jackson betalade 30 miljoner dollar till en 13-årig pojke för att hålla tyst. Tydligen faller inte våldtäkt under allmänt åtal. Om man är rik så kan man betala sig ur en besvärlig situation. Hur kan man annars göra en sådan uppgörelse?
Citera
2023-09-08, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxtadus
Många här har fått för sig att det handlar om tjatsex, det är inte fallet.

Han är dömd för att ha drogat båda kvinnorna för att sedan ha utfört grov våldtäkt.

låter helt rätt med 30 år till livstid.

Jag blir alltid förundrad hur det skiljer så mycket mellan olika brott i USA.

30 år för två våldtäkter kanske är ett rättvist straff men samtidigt hör man ju om folk som slår ihjäl någon annan och får kanske 7-8 år i fängelse.
Citera
2023-09-08, 09:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Det är ytterligare en aspekt av det amerikanska rättssystemet som jag inte förstår. Michael Jackson betalade 30 miljoner dollar till en 13-årig pojke för att hålla tyst. Tydligen faller inte våldtäkt under allmänt åtal. Om man är rik så kan man betala sig ur en besvärlig situation. Hur kan man annars göra en sådan uppgörelse?

Vet inte riktigt hur det fungerar. Och är säkert olika regler i olika delstater. Helt klart verkar NDA:s inte alltid gälla iaf. Alltid massa krångel i USA

I många fall gillar jag deras system, men ibland blir man tokig på dem med alla konstanta mistrials och retrials och civil cases hit och dit, speciellt i högprofil-mål.
Citera
2023-09-08, 09:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han verkar ju ha erkänt?: "Försvaret hade yrkat på 15 års fängelse." Man yrkar väl inte på fängelse om man anser sig oskyldig?

Som jag förstår det så är det så här: I USA har man en separat förhandling om straffet. Juryn säger att han är skyldig, sen sätter domaren straffet. Vilket kan komma långt senare men ibland i direkt anslutning (don't ask me why). Så i det här fallet tror jag att det redan finns en fällande dom och med det som bakgrund så försöker försvaret yrka på så lågt straff som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in