2023-09-03, 12:09
Medlem
Jag fick diagnos för typ 2 mån sen ADHD kombinerad form. Började med Concerta men fick svårt m andningen när den gick ur så gick över till Elvanse, började med 30 mg och ligger nu på 70 mg som jag tar på morgonen. Hittills funkar den riktigt bra. MEN, vissa dagar är jag helt sänkt. Jag har två utmattningar bakom mig, och samma känsla uppstår dessa dagar. Tar mig knappt ur sängen, får inget gjort, motivationen är noll. Jag känner ju effekten av medicinen men jag är samtidigt SÅÅÅ trött.
Någon som upplever samma?
Önskar mig själv goda rutiner i form av
1.Orka med jobbet heltid (har ett väldigt stressfritt jobb)
2. Klara av att hålla i rutiner gällande att handla och laga mat/matlådor
3. Träna minst 3 gånger i veckan.

Jag tror att det är en nyckel till ett friskare jag. Men ibland känns det så jävla trögt, släpigt och kämpigt och då känns allt så hopplöst
Citera
2023-09-03, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne79
Jag fick diagnos för typ 2 mån sen ADHD kombinerad form. Började med Concerta men fick svårt m andningen när den gick ur så gick över till Elvanse, började med 30 mg och ligger nu på 70 mg som jag tar på morgonen. Hittills funkar den riktigt bra. MEN, vissa dagar är jag helt sänkt. Jag har två utmattningar bakom mig, och samma känsla uppstår dessa dagar. Tar mig knappt ur sängen, får inget gjort, motivationen är noll. Jag känner ju effekten av medicinen men jag är samtidigt SÅÅÅ trött.

Jag tror att det är en nyckel till ett friskare jag. Men ibland känns det så jävla trögt, släpigt och kämpigt och då känns allt så hopplöst

Hur är kosten, sett till energi och protein, vitaminer och mineraler? Elvanse fungerar ju bättre när man får i sig rejält med näring och protein.

Tyrosin, b6, zinc är viktigt för dopaminproduktion och signalering.

Ett tillskott av aktiva/methyletade b-vitaminer skulle nog även hjälpa dig med trötthet + nämt innan en kalori o proteinrik kost.
Citera
2023-09-04, 22:14
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterpan22
Eftersom att dom två första timmarna är mer ”intensiva” går det jämföra med att det är en högre dos tillfälligt? 30mg tex blir 50 osv, eller är de bara en helt annan effekt?
Nej, det handlar om att plasmakoncentrationen är som högst för att sedan långsamt minska.
Citera
2023-09-05, 03:32
Medlem
Hej,

Någon insatt eller med erfarenhet av Elvanse som kan svara på hur Elvanse påverkar ens testosteron. Har upplevt att mitt testosteron sjunker och att jag blir mer feminin av Elvansen på något sätt. Är det bara något jag inbillat mig eller kan det ligga någon sanning i det?

Tack på förhand. Alla erfarenheter/svar uppskattas!
Citera
2023-09-05, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne79

Jag känner igen mig helt i dig. Och har man haft 2 utmattningar så kan man inte ta Elvanse 7 dagar i veckan och prestera
"på sin gamla nivå".

Jag måste ta minst 2 dagar i veckan då jag inte tar Elvansen och är trött och seg , gå runt som en zombie hemma.
Tar jag medicinen varje dag så kör jag slut på mig själv, man vill hitta på saker men kroppen orkar inte detta i längden.
Min Psyk-läkare håller helt med mig om detta , och säger att detta är alltid faran med att skriva ut medicin till människor med utmattning.
Vi kör på hårdare än vad kroppen är redo för.
Så mitt råd är att bara ta medicin dom dagarna då du verkligen behöver göra något viktigt.
Och sen , var uppmärksam på dig själv.
Kanske skriv dagbok om ditt mående?
Citera
2023-09-07, 20:31
Medlem
Jag tar elvanse, syns det på kissprov om man tagit mer? låt oss säga 120mg, än vad man ska hålla sig inom max 70mg
Alltså vet att man kan se upp till 70mg, men finns det en ytterligare box som visar mer än 70. Är orolig de ska synas på måndag att jag tagit mer än 70

Såg att gränsen är 500 µg/l = 0,5mg/l hur många mg motsvarar det
Senast redigerad av hejsan909 2023-09-07 kl. 21:17.
Citera
2023-09-07, 21:31
Medlem
ApanNegersons avatar
Vad brukar ni säga till läkaren för att få högre dos? Min funkar inte som det ska blir trött snabbt vill inte ha någon annan medicin utan bara elvanse tips?
Citera
2023-09-08, 02:42
Medlem
Å hur öppnar man en kapsel? skruvar man å drar? rädd å dra för hårt och spilla allt xD
Citera
2023-09-08, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan909
Å hur öppnar man en kapsel? skruvar man å drar? rädd å dra för hårt och spilla allt xD
Som vilken annan kapsel, dra försiktigt och håll dig över något utifall du spiller något.
Citera
2023-09-08, 16:34
Medlem
Tog 120mg elvanse, kände inget pga tar olanzapin. Kommer det synas på blodprov, levern njurarna bukspottkörteln?
Citera
2023-09-08, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan909
Tog 120mg elvanse, kände inget pga tar olanzapin. Kommer det synas på blodprov, levern njurarna bukspottkörteln?
Elvanse syns på drogtestning via blodprov.
Vad menar du med resten av organen?
Citera
2023-09-08, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Elvanse syns på drogtestning via blodprov.
Vad menar du med resten av organen?
Om man kan se på dem värderna att jag tagit mer än vad jag ska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in