2023-09-07, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRNG
Du ljuger nu igen. Du visar bara att du knappast har koll på de teorier du själv tror på min pojke. Det ska mycket väl vara sol på Antarktis under sommaren är det sagt, konstant sol förövrigt. Det är under vintern det inte ska vara någon sol där. Du visar bara att du inte har intelligensen att diskutera sånt här egentligen. .

Du verkar ha missat att när det är sommar på södra halvklotet är det vinter på norra. Under Dec-Jan är det ljust på södra och mörkt på norra. Och under Jun-Jul är det kolsvart på södra och ljust på norra.

Citat:
... sol på Antarktis under sommaren är det sagt, konstant sol förövrigt. ...

Så hur förklarar du midnattssolen på Antarktis under Dec-Jan?

Och hur förklarar du att under samma tid går solen i Australien upp i sydöst? Dvs solen går upp söder om vändkretsen.
Citera
2023-09-07, 08:16
Medlem
Citat:
Ja de var duktiga att navigera efter den fixerade polstjärnan bland annat.

Ja det är ett välkänt faktum att polstjärnan befinner sig lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad.

Vilket är en observation som direkt falsifierar FE. Ett empiriskt bevis för att jorden inte är platt.
Citera
2023-09-07, 08:29
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Du borde starta en ny konspiration där du menar att isberg, eller berg täckta med is inte finns på riktigt. Jag har sett väldigt många såna själv för att förstå att dom finns ja. Sedan finns det alldeles för många fotografier på bergsklättrare som klättrar på berg täckta av is, det finns dokumentärer och helt icke redigerade på när folk klättrar på isberg som berg täckta av is.
Sen tycker jag att man ser om något är ett riktigt fotografi till skillnad på datorgjorda kompositbilder. Men det kanske bara är jag som har väldigt stor erfarenhet av photoshop osv. Vad vet jag.
Var det en del av de isberg du säger är utdragna i en ring runt den platta jorden du tittade på, med egna ögon?
I så fall, hur kommer det sig att du inte blev arresterad när du besökte Antarktis?
Nä, jag är övertygad om att du inte varit i närheten av pingvinernas land.
Citera
2023-09-07, 08:40
Medlem
Citat:
Du ljuger nu igen. Du visar bara att du knappast har koll på de teorier du själv tror på min pojke. Det ska mycket väl vara sol på Antarktis under sommaren är det sagt, konstant sol förövrigt. Det är under vintern det inte ska vara någon sol där. Du visar bara att du inte har intelligensen att diskutera sånt här egentligen.

Jag förstår det mycket väl, grejen är att du är långt ifrån på samma intellektfulla nivå jag är på så det är inte konstigt att du inte förstår vad empirism är.
Kan du nämna ett Empiriskt bevis? ge mig ett exempel på ett empiriskt bevis. Så vi är på samma bana här då.
Nu blev jag nästan chockad. Visste du verkligen inte att det är vinter i söder när det är sommar i norr, och vice versa? Jag kan knappt tro att det finns så okunniga människor i Skandinavien. Inte konstigt att du är ett lätt byte för sådana som Eric Dubay och Flat Earth Dave.
Citera
2023-09-07, 09:21
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Sen tycker jag att man ser om något är ett riktigt fotografi till skillnad på datorgjorda kompositbilder. Men det kanske bara är jag som har väldigt stor erfarenhet av photoshop osv. Vad vet jag.
Så det är helt och hållet din bedömning som avgör om en bild visar något verkligt eller inte?

Sedan undrar jag lite om den här kartbilden:
https://www.pinterest.se/pin/712483603567047813/
Visar bilden den verkliga kartan över den platta jorden?
Efter vad jag förstått är det bara över Arktis och den Antarktiska isringen som solen lyser. Solen, så att säga, pendlar mellan dessa områden. De outforskade oändliga områdena utanför isringen blir alltså aldrig solbelyst?
T ex uppe i vänstra hörnet ser det ut att vara områden med växtlighet. Finns det växter som kan leva i ständigt mörker?
Jag ser heller inte någonstans där solen kan krypa ner och gömma sig i jorden när den går ner. Vart tar solen egentligen vägen när den går ner?

Jag har ju med mina egna ögon sett att solen sjunker och försvinner under markytan och det blir skymning och sedan natt. På mornarna stiger solen igen, men den kommer då från ett annat ställe än där den försvann.
Eftersom du tydligen har de sanna kunskaperna om jordens form skulle jag vilja att du förklarar dessa saker för mig.
Citera
2023-09-07, 14:09
Medlem
Vad hittar dem alla kartor nånstans
Citera
2023-09-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Nu blev jag nästan chockad. Visste du verkligen inte att det är vinter i söder när det är sommar i norr, och vice versa? Jag kan knappt tro att det finns så okunniga människor i Skandinavien. Inte konstigt att du är ett lätt byte för sådana som Eric Dubay och Flat Earth Dave.

Jag skrev mörkt under vintern, sol där under sommaren. (alltså antarktisk vinter och sommar) Vilket det sägs vara också, vi måste ha missuppfattat varandra lilla du. Sen har jag inte kunnat verifiera att det är så där själv heller så det är inget jag tror på om jag inte kan verifiera det själv.
Citera
2023-09-07, 18:59
Medlem
Citat:
Jag skrev mörkt under vintern, sol där under sommaren. (alltså antarktisk vinter och sommar) ...

Så har du någon förklaring till midnattssolen på Antarktis? Eller ska du helt enkelt ducka det hela med att du inte personligen har verifierat det?

Citat:
... Sen har jag inte kunnat verifiera att det är så där själv heller så det är inget jag tror på om jag inte kan verifiera det själv.

Så du tror bara på saker du själv begriper och har haft möjlighet att verifiera? Så du tror vare sig på Putin och Trump? Och du har ju knappast verifierat vare sig Antarktis och ännu mindre världen bortom isväggen. Eller en platt jord.

Förvånad att du tror på något överhuvudtaget, du framstår inte direkt som den undersökande typen. Ta bara en sådan sak som Eric Dubay - hur har du personligen verifierat att han är verklig?
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-09-07 kl. 19:11.
Citera
2023-09-07, 19:06
Medlem
Citat:
Kanske för att folk som du ser det som ett forskningscenter och en stor auktoritet för just forskning, och därav förlitar sig folk blint på allt de säger. Hade jag fått 24 miljarder dollar i skattemedel hade jag också kunnat skapa ett påhittat forskningscenter med fabricerade bilder på jorden från rymden också.

Som sagt, kunskapen om jordens form är inte baserad på vad NASA stipulerar. Eller påstår du att Eratosthenes, Copernicus, Columbus och Newton var anställda av NASA?

Eller för all del sådana som jag. Vilken jävla idiot som helst kan ju ta reda på om jorden är platt eller inte.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-09-07 kl. 19:30.
Citera
2023-09-07, 19:43
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vart är era empiriska bevis för den snurrande globen? Jag väntar fortfarande på dem.
Du har redan fått dem. Att du inte förstår dem och inte godtar dem innebär inte att det inte är bevis.
Citera
2023-09-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferste
Jag har ibland läst inlägg i denna ämnestråd, mest för att se vad plattjordstrollen hittar på. Jag gissar att 99% av er plattjordstroll är uttråkade nördar som tycker det är kul att hitta på ”bevis” på att jorden är platt, och den resterande procenten är idioter.
Min fråga till er plattjordare är om ni anser att alla himlakroppar är platta? Är alla planeter, månar platta, med ”skivan” vänd mot oss? Inga objekt med skivkanten vänd mot jorden? Solen är en brinnande disk som är vänd mot oss? Dessa frågor kanske är avhandlade redan men jag har inte orkat läsa alla inlägg. Så hur går tankarna här?

Ingen kommentar kring mina funderingar ovan? Är alla himlakroppar platta eller endast jorden?
Citera
2023-09-07, 20:09
Medlem
Citat:
Du har fortfarande inte kommit med något Empiriskt bevis för din snurrande glob?

De bevis vi har presenterat försvinner inte bara för att du inte låtsas om dem.

Jag anser att t.ex Polstjärnans position över horisonten är ett empiriskt bevis. Du vägrar diskutera sakfrågan eller ens vad det är för fel på empirin. Antingen är du en idiot eller så är du ett trist troll.

Citat:
Nej det är inga empiriska bevis, du borde läsa på om vad empiriska bevis faktiskt är för något. Du verkar inte förstå empirism överhuvudtaget det är vad du bevisar.

Det har du nu upprepat massor med gånger. Men du har fortfarande inte förklarat varför mina observationer av Polstjärnan inte är ett empiriskt bevis. Är det empirin du ifrågasätter?
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-09-07 kl. 20:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in