2023-09-07, 20:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRNG
Nej det är inga empiriska bevis, du borde läsa på om vad empiriska bevis faktiskt är för något. Du verkar inte förstå empirism överhuvudtaget det är vad du bevisar.
Många av dom bevis du fått är sådan som man själv lätt kan kontrollera så varför är dom inte empiriska bevis?
Är lätt att själv åka till Luleå, Stockholm resp Paris och själv konstatera att polstjärnans position stämmer med breddgraden. Någonting som försvinner bort på låg höjd t ex ett flygplan försvinner inte på det sättet utan rör sig snabbare på himlen när det är nära och långsammare och långsammare och krymper dessutom ihop så att det försvinner långt innan det nått horisonten.
Så skulle även solen bete sig om den var liten och nära och rörde sig över en platt jord.
Senast redigerad av Jonas1968 2023-09-07 kl. 20:16.
Citera
2023-09-07, 20:33
Medlem
Citat:
Jag skrev mörkt under vintern, sol där under sommaren. (alltså antarktisk vinter och sommar) Vilket det sägs vara också, vi måste ha missuppfattat varandra lilla du. Sen har jag inte kunnat verifiera att det är så där själv heller så det är inget jag tror på om jag inte kan verifiera det själv.

Men du tror på en platt jord med isring och oupptäckta världar?
Har du själv sett denna ring?
Har du sett dessa kontinenter/världar?

Själv har jag gjort experiment som visar att jorden roterar med egna verktyg och datainsamling.
Har också sett jordens skugga på månen och den är rund viljet innebär att vi befinner oss på en sfärisk jord.
Seismologisk undersökning visar att vågornas utbredning visar på sfärisk jord, japp jag har varit med och samlat in data. Har även ägt en seismograf, dock väldigt på hobbyplanet då jag inte fick placera den i bergrummet så fick man aldrig bort störningarna.

Så då kommer frågan, vad är det du verifierat med verifierbar data som tredjepart kan använda för att verifiera din teori? Finns det något över huvud taget som du verifierat själv?

Förutom de ovanstående sakerna jag samlat in så är jag även pilot (brukar vara en av de saker som folk hugger på direkt) och jag navigerar dagligen med koordinater i WGS84 och jag har aldrig någonsin kommit fel. Eftersom jag också måste navigera med storcirkel över större avstånd vilket betyder att jorden jag navigerar på är en elipsoid så är jag väldigt säker på att du snackar så mycket skit att du inte kan stå för hälften. Jag har aldrig invigts i något hemligt sällskap som vet att jorden är platt och att vi piloter och sjöfarare måste ljuga för allmänheten. Använder samma koordinater som alla andra, min sextant använder samma konstruktion som de som fanns på 1700-talet.

Du påstår att du verifierat att jorden är platt, jag utmanar dig på den punkten.
Antar du utmaningen eller har du ljugit så mycket att du inte klarar av det?
Du skaffar mig bevis för att jorden är platt, vill veta hur svarat samlats in och hur jag upprepar detta, sen gör jag samma till dig.
Vill vi klaga på den andres uppgifter räcker det inte med att säga de är fel utan jag vill ha vad som är fel, varför och hur det skulle vara istället.
Valfritt vilket område du väljer och vilket jag använder.
Citera
2023-09-07, 20:55
Medlem
Citat:
Jag skrev mörkt under vintern, sol där under sommaren. (alltså antarktisk vinter och sommar) Vilket det sägs vara också, vi måste ha missuppfattat varandra lilla du. Sen har jag inte kunnat verifiera att det är så där själv heller så det är inget jag tror på om jag inte kan verifiera det själv.

Kan du förklara hur midnattsol fungerar över den runda antarkiska isväggringen? Kanske en bild hur solens strålar fungerar? Har svårt att förstå hur en sol kan åstakomma det samtidigt som det är kolsvart i mitten.
Citera
2023-09-07, 21:40
Medlem
Citat:
För att citera ditt argument som du upprepar, fast i olika varianter: HAHA. Det här är vad du skrev:

Du visar bara att du knappast har koll på de teorier du själv tror på min pojke. Det ska mycket väl vara sol på Antarktis under sommaren är det sagt, konstant sol förövrigt. Det är under vintern det inte ska vara någon sol där. Du visar bara att du inte har intelligensen att diskutera sånt här egentligen.

Jag förstår det mycket väl, grejen är att du är långt ifrån på samma intellektfulla nivå jag är på så det är inte konstigt att du inte förstår vad empirism är.

Så här argumenterar en 12-åring som inte har följt med i skolan.
Du visste inte att det blir mörkare och mörkare ju längre söderut man kommer i juni och juli. Och du kan inte verifiera det själv, och då tror du inte på det. Det är inte konstigt att du dyrkar Eric Dubay, för det är den typen av sektledare som förlorare vänder sig till när de känner sig otillräckliga, och det är fruktansvärt viktigt för dig att skryta om din intelligens.

Det är inga problem att verifiera det med årstider. Det kan du göra via internet. Om du inte vet hur kan jag säkert hjälpa dig. Eller så kan du kontakta någon som bor på södra halvklotet eller resa dit själv.
Citera
2023-09-08, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge

Det är inga problem att verifiera det med årstider. Det kan du göra via internet. Om du inte vet hur kan jag säkert hjälpa dig. Eller så kan du kontakta någon som bor på södra halvklotet eller resa dit själv.

Dina argument är fortfarande lika dåliga och tråkiga.

Nej det blir inte mörkare och mörkare, isf hade världens mest sydligaste stad varit lika mörkt som det sägs vara på Antarktis vid samma tidpunkt vilket det inte är. Det kan du verifiera själv på internet också, kika upp soltimmar i tex Ushuaia i Argentina och jämför deras soltimmar med Antarktis.

Alltså Antarktis bevisar ingenting och är absolut inget bevis för en snurrande glob. Den enda av oss som argumenterar som en 12 åring är du här.

Vart är dina empiriska bevis nu igen då?
Citera
2023-09-08, 01:41
Medlem
Citat:
Och du ska vara en vuxen man. kallar folk för plattjordstroll och idiot när det du som är både trollet och idioten här. Du argumenterar inte alls och påvisar endast din ointelligens inom ämnet. Lycka till du med.
Hej svara på frågorna istället och har du kollat med kikare.
Blue marble är taget med hasselbladskamera kolla själv
Svara på frågorna hallå
Citera
2023-09-08, 09:10
Medlem
Citat:
Nej det blir inte mörkare och mörkare, isf hade världens mest sydligaste stad varit lika mörkt som det sägs vara på Antarktis vid samma tidpunkt vilket det inte är. Det kan du verifiera själv på internet också, kika upp soltimmar i tex Ushuaia i Argentina och jämför deras soltimmar med Antarktis.

I Ushuaia den 22 Dec var solen uppe i över 17 timmar. Och solen gick upp i sydöst och ned i sydväst.
Den 22 Jun var solen uppe lite över 7 timmar.

Detta är observationer som ingen har lyckats förklara med annat än en sfärisk jord.

Citat:
Alltså Antarktis bevisar ingenting och är absolut inget bevis för en snurrande glob.

Midnattssol i Antarktis, långa dagar i Ushuaia och det faktum att solen går upp i sydöst visar att de FE-modeller som har presenterats är felaktiga.

Citat:

Du vet mycket väl vilka bevis som har presenterats i tråden.

Vi får väl nöja oss med att konstatera att observationer som södra korset, månens lutning, Polstjärnans position och faktiska mätningar av kurvan anses vara empiriska bevis för de flesta. Och din fundamental ovilja att diskutera vare sig observationerna eller empirin får mig att tro att du mycket väl förstår att de bevisar att jorden inte är platt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-09-08 kl. 09:28.
Citera
2023-09-08, 09:17
Medlem
Citat:
Dina argument är fortfarande lika dåliga och tråkiga.

Alltså Antarktis bevisar ingenting och är absolut inget bevis för en snurrande glob. Den enda av oss som argumenterar som en 12 åring är du här.

Vad i hela friden menar du?
Ushuaia är världens sydligaste stad, men den ligger ungefär på samma breddgrad som Köpenhamn. Varför skulle det vara lika mörkt där som i Antarktis? Sao Paulo ligger på 23 grader söderut. Där är solen uppe 10h och 41m den 23 juni. Santiago ligger vid 33 grader söderut. Där är solen uppe 9.56 och Ushuaia är 55 grader söderut och där är solen uppe 7.12. Marguerita Bay i Antarktis är det sydligaste området några av kryssningsfartygen går. Det är 66 grader söderut, och där är solen borta nästan dygnet runt. Kanske dags att skaffa kunskap någon annanstans än Eric Dubays heliga skrifter?
Men du accepterar självklart att det är mörkt i Antarktis i juni. Då har du åtminstone lärt dig något.

Du har empiriska bevis härifrån till månen, men du avvisar det ändå. Du förstår förmodligen inte bevisen. Jag antar att det enda beviset du accepterar är att du kan se kurvan med dina egna ögon, och det kommer aldrig att hända.

Hur är det med empiriska bevis för att jorden är platt?
Citera
2023-09-08, 19:33
Medlem
Från en annan tråd, (FB) Existerar flat earthers verkligen?

Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
För de som menar att Flat Earth uppfanns på 4chan eller liknande så är det felaktigt, och jag bifogar en film som behandlar just ämnet Flat Earth History.

https://www.youtube.com/watch?v=s8unqEGRJzM

Men va fan... Eric Dubay...

Har du verkligen inte växt ifrån den charlatanen? Vill du fortsätta att diskutera hans "200 proofs"? Nämn ditt favoritbevis av de 200 så kan vi diskutera det.

Min personlig favorit är nog #10. Snacka om idiotargument, grabben hävdar seriöst att järnvägsspår inte kan anpassa sig efter underlaget. Sicken jävla idiot han är. Eller så är han smart och finansierar sin yogastudio och paraplydrinkar i Thailand med intäkter från lättlurade plattisar.

#34 är också hysteriskt rolig:
Citat:
Both Plane Sailing and Great Circle Sailing, the most popular navigation methods, use plane, not spherical trigonometry,
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-09-08 kl. 20:28.
Citera
2023-09-10, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Vad i hela friden menar du?
Ushuaia är världens sydligaste stad, men den ligger ungefär på samma breddgrad som Köpenhamn. Varför skulle det vara lika mörkt där som i Antarktis? Sao Paulo ligger på 23 grader söderut. Där är solen uppe 10h och 41m den 23 juni. Santiago ligger vid 33 grader söderut. Där är solen uppe 9.56 och Ushuaia är 55 grader söderut och där är solen uppe 7.12. Marguerita Bay i Antarktis är det sydligaste området några av kryssningsfartygen går. Det är 66 grader söderut, och där är solen borta nästan dygnet runt. Kanske dags att skaffa kunskap någon annanstans än Eric Dubays heliga skrifter?
Men du accepterar självklart att det är mörkt i Antarktis i juni. Då har du åtminstone lärt dig något.

Du har empiriska bevis härifrån till månen, men du avvisar det ändå. Du förstår förmodligen inte bevisen. Jag antar att det enda beviset du accepterar är att du kan se kurvan med dina egna ögon, och det kommer aldrig att hända.

Hur är det med empiriska bevis för att jorden är platt?

Det är självklart mörkt i Antarktis i Juni men inget som märks av i soltimmarna i Ushuaia. Hur längre söderut enligt dig måste man åka för att märka av dessa differenser i soltimmarna då? Om du åker halvvägs från Ushuaia till Antarktis, kan man se att det är mörkt där då eller? Enligt din logik borde inte Skåne märka av någon differens i soltimmarna under vintern heller då, men det gör dom. Alltså om det hade varit mörkt 24 timmar om dygnet på Antarktis hade Ushuaia märkt av en ganska markant skillnad i dess soltimmar, men det gör dom inte.
Citera
2023-09-10, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zetetic
Det är självklart mörkt i Antarktis i Juni men inget som märks av i soltimmarna i Ushuaia. Hur längre söderut enligt dig måste man åka för att märka av dessa differenser i soltimmarna då? Om du åker halvvägs från Ushuaia till Antarktis, kan man se att det är mörkt där då eller? Enligt din logik borde inte Skåne märka av någon differens i soltimmarna under vintern heller då, men det gör dom. Alltså om det hade varit mörkt 24 timmar om dygnet på Antarktis hade Ushuaia märkt av en ganska markant skillnad i dess soltimmar, men det gör dom inte.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad har Ushuaia med Antarktis att göra? Men ok, Ushuaia ligger på 55 grader söder, och där är solen uppe i 7 timmar den 23 juni. Den södra polcirkeln ligger på cirka 66 grader söderut, och där är solen borta hela dagen. Mellan 55 och 66 grader söderut blir dagarna (när solen er uppe) successivt kortare och kortare ju längre söderut man kommer. Det är inte riktigt mörkt vid 66 grader, men solen är under horisonten hela tiden. Från polcirkeln till sydpolen (90 grader) blir det mörkare och mörkare, dvs dagsljuset bleknar mer och mer.
Citera
2023-09-10, 21:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zetetic
Ushuaia ligger på 4° 48′ 7″S vilket motsvarar ungefär strax söder om smygehuk. Ushuaia skall enligt globmodellen ha ungefär lika många soltimmar i juni som Smygehuk har i december och lika många soltimmar i december som smygehuk har i juni. Har du fakta som säger att detta inte stämmer. För att få en sol som inté går upp vid midvinter och midnattsol vid sommarsolståndet måste man söder om södra polcirkeln vilket är 66˚ 33' 46 vilket är ganska långt från Ushuaia.
Du kan förvänta dig mörkt 24 timmar om dygnet lika lite i Ushuaia som i Smygehuk.
Senast redigerad av Jonas1968 2023-09-10 kl. 21:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in