2023-09-07, 18:27
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du ser verkligen inte skillnaden?
Om hjärtinfarkt eller cancer hade varit lika smittsamt som covid kan jag lova dig att smittskyddsåtgärder hade vidtagits där med.

Nu försöker du föra över diskussionen till smittskyddsåtgärder istället. Som jag påpekat två gånger nu så har jag hela tiden pratat om tvångsåtgärder i allmänhet. Tvångåtgärder såsom lockdowns. Eller vilka tvångsåtgärder som helst.

Helt uppenbart att man skulle kunna rädda massvis med människor från hjärtinfarkt om man bara tvingade dom att äta exakt rätt saken, tvingade dom att träna, och tvingade dom att sluta röka. Miljontals liv skulle helt säkert kunna räddas över hela världen. Och om man på det här sättet tvingade folk som missköter sin hälsa att skärpa till sig, så skulle man även eliminera det dåliga exempel som dessa individer utgör för andra. Mao så skulle man få bukt med en väldigt destruktiv social smitta, och därmed stoppa ännu fler hjärtinfarkter.

Varför tycker du att det bara är värt att införa tvångsåtgärder, om man tror att liv är i fara pga en luftburen smitta?
Varför är andra liv mindre värda att rädda, menar du?

Citat:
Förstår vidare inte vad du hade så ont av under pandemin? Sverige hade ju knappt några tvingande åtgärder alls. De flesta levde som vanligt, fler jobbade hemma, man slapp besiktiga bilen på ett år. Jag handlade mycket på nätet och vistades mycket i skog och mark. Rena hälsokuren. Friluftslivet slog ju rekord.

Hade det inte varit för att människor dör hade jag nästan önskat mig en ny pandemi. Det var nästan lite mysigt.

När sa jag att jag haft ont av något? Man kan ju motsätta sig något av principiella skäl, även om man inte drabbats personligen. Eller är det konceptet helt främmande för dig?

Och jo, jag har förstått att du riktigt njöt av restriktionerna. Du skriver ofta om det. Det finns ju såklart vissa som helst vill slippa träffa arbetskamrater, eller folk i allmänhet.

Själv hade jag nog inte tyckt att det hade vart lika kul. Men jag har/hade ett yrke där man inte kan jobba hemifrån, så det blev ingen direkt skillnad för mig. Bortsett från lama uppmaningar om munblöja från arbetsgivaren, som få brydde sig om efter första veckorna. Och att resa utomlands kände jag inget behov av.

Mao så har inte jag heller direkt lidit av restriktionerna. Men världen består inte bara av dig och mig. Finns andra människor också, varav många faktiskt drabbades hårt. Jag känner några som tvingats lägga ner sina företag pga restriktionerna. Jag känner en person som absolut inte ville ta covid-sprutan, men tvingades eftersom han behövde resa utomlands för sitt jobbs räkning. Och jag känner flera som tog sprutan motvilligt, efter påtryckningar från sin sociala omgivning.

Restriktionerna var inte lika extrema i Sverige som i vissa andra länder. Det är sant. Men det var den gången. Vi vet inte hur det kommer bli nästa gång.
Citera
2023-09-07, 19:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Jag frågade vad du ville ha sagt med ditt svammel. Men jag antar att du inte hade något bra svar på det eftersom du bytte ämne istället för att svara.

Och du har i ca 20 000 inlägg propagerat för frihetsinskränkande åtgärder. Det är ju din ståndpunkt som ifrågasätts här, inte Sveriges agerande under pandemin. Försök hålla lite bättre fokus så kanske du slipper vara så förvirrad.

För att illustrera:

Du: "covid är superduperlivsfarligt för alla och Sverige massmördarde 20 000 människor genom att inte ha lockdown och frihetsinskränkande tvångsåtgärder"

Normal person: "det är orimligt att ha frihetsinskränkande tvångsåtgärder och stänga ner samhället under långa perioder eftersom det gör mycket mer skada än nytta samt inte står i proportion till faran"

Du: "Vad gnäller du för, Sverige hade ju ingen lockdown och frihetsinskränkande åtgärder?"

Ungefär så brukar det se ut. Kanske därför ingen tar dig på allvar?

Tycker du kan ta bort dina citattecken för jag har aldrig skrivit det du påstår. Sen är det skitlöjligt att prata om frihetsinskränkande åtgärder. Drar du det i förlängning är ju hela Svea Rikes lag frihetsinskränkande åtgärder. Antar att du förespråkar total anarki? Känns det jobbigt att du inte får springa runt naken på stan och dra i snabeln samtidigt som du är påtänd som ett hus? Eller att du inte får köra 50 på 30 väg? Känns det mer frihetsinskränkande med rekommendationer att hålla två meters avstånd på ICA, eller att bära munskydd på bussen? Eller vad var så jobbigt tyckte du?
Citera
2023-09-07, 19:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jo, att du desperat önskar dig en ny pandemi har nog de flesta härinne förstått vid det här laget.

Men att människors liv skulle betyda något för dig är det nog ingen som köper. Din totala avsaknad av empati för alla miljardtals människor som led svårt av nedstängningarna världen över säger allt. Du tyckte ju det var "mysigt" och slapp dessutom besiktiga bilen. Det väger ju mycket tyngre än miljarder människors lidande, fattigdom, svält, depression/psykisk ohälsa osv som nedstängningarna orsakade.

Du kanske också har missat att vi nu har inflation och lågkonjunktur som en direkt följd av den idiotiska nedstängningspolitiken som rådde världen över i 2 års tid så lidandet är ju inte på något sätt över. Så gott som alla högt uppsatta/makthavare/experter osv som då förespråkade denna politik har i efterhand tagit avstånd från den och sagt att åtgärderna var kraftigt överdrivna och onödiga (t om Tysklands hälsominister Lauterbach har gjort det). En efter en har de erkänt att de hade fel. Kanske du bör ta det som en liten hint att du inte riktigt varit inne på rätt spår? Eller blir det för mycket prestige att erkänna med tanke på hur enormt mycket tid och energi du investerat i den här tråden?

Gud vad mycket skitsnack och faktafel på en och samma gång.

Inflationen beror ju på en ohämmad ökning av penningmängd och nollräntor sedan finanskrisen. Kronförsvagningen inleddes flera år FÖRE covid Jämför dollarkursen 2014 med den 2019.. Som lök på laxen uppstod brist på basvaror som spannmål när importen minskade i och med Ukraina kriget. Sedan har elpriserna varit rekordhöga i hela europa pga nedlagda kärnkraftverk och stoppad gasimport från Ryssland. Det borde inte gått någon förbi.

Covid har nog minst del i det hela och hur gärna du än vill kan du inte tänka bort sjukdomen. Vet inte om du glömt hur det såg ut under de värsta härjningarna under feb-april år 2020. Väldigt många VILLE inte utsätta sig och valde självmant att stanna hemma. Stannar fabriksarbetarna hemma så minskar produktionen. Inget konstigt. Det här var dock väldigt övergående och inget som på något vis förklarar matinflationen år 2023.
Citera
2023-09-07, 20:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Nu försöker du föra över diskussionen till smittskyddsåtgärder istället. Som jag påpekat två gånger nu så har jag hela tiden pratat om tvångsåtgärder i allmänhet. Tvångåtgärder såsom lockdowns. Eller vilka tvångsåtgärder som helst.

Helt uppenbart att man skulle kunna rädda massvis med människor från hjärtinfarkt om man bara tvingade dom att äta exakt rätt saken, tvingade dom att träna, och tvingade dom att sluta röka. Miljontals liv skulle helt säkert kunna räddas över hela världen. Och om man på det här sättet tvingade folk som missköter sin hälsa att skärpa till sig, så skulle man även eliminera det dåliga exempel som dessa individer utgör för andra. Mao så skulle man få bukt med en väldigt destruktiv social smitta, och därmed stoppa ännu fler hjärtinfarkter.

Varför tycker du att det bara är värt att införa tvångsåtgärder, om man tror att liv är i fara pga en luftburen smitta?
Varför är andra liv mindre värda att rädda, menar du?

När sa jag att jag haft ont av något? Man kan ju motsätta sig något av principiella skäl, även om man inte drabbats personligen. Eller är det konceptet helt främmande för dig?

Och jo, jag har förstått att du riktigt njöt av restriktionerna. Du skriver ofta om det. Det finns ju såklart vissa som helst vill slippa träffa arbetskamrater, eller folk i allmänhet.

Själv hade jag nog inte tyckt att det hade vart lika kul. Men jag har/hade ett yrke där man inte kan jobba hemifrån, så det blev ingen direkt skillnad för mig. Bortsett från lama uppmaningar om munblöja från arbetsgivaren, som få brydde sig om efter första veckorna. Och att resa utomlands kände jag inget behov av..

Skillnaden är ju att du på individnivå kan avgöra vad du äter. Du kan välja om du vill röka eller inte. Du kan välja om du vill motionera eller inte.

Däremot kan du inte välja att inte möta en smittsam kollega i hissen eller i lunchmatsalen, eller om någon jävel nyst inne på toaletten. Kan du inte jobba hemifrån är du närmast tvångskommenderad att bege dig ut och bli smittad. Inte mycket frihet i det inte.
Citera
2023-09-07, 20:51
Medlem
Citat:
Skillnaden är ju att du på individnivå kan avgöra vad du äter. Du kan välja om du vill röka eller inte. Du kan välja om du vill motionera eller inte.

Däremot kan du inte välja att inte möta en smittsam kollega i hissen eller i lunchmatsalen, eller om någon jävel nyst inne på toaletten. Kan du inte jobba hemifrån är du närmast tvångskommenderad att bege dig ut och bli smittad. Inte mycket frihet i det inte.

Och vad ska du göra åt det då? Låsa in alla världens människor i varsin isolerad cell för all framtid? Det är ju det som krävs om din utopi ska bli verklighet.

Tyvärr för din del så tycker de flesta människor att risken att då och då smittas av olika förkylningsvirus är ett pris värt att betala för att slippa spendera hela livet i karantän. Så du får nog ta och drömma vidare är jag rädd.

Har du varit i kontakt med psykvården btw? Du visar väldigt tydliga tecken på sjuklig fobi för andra människor, ett tillstånd som är klassat som mental sjukdom. Psykvården kan hjälpa dig med det.
Citera
2023-09-07, 22:12
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:

Anledningen till att man aldrig tidigare i mänsklighetens historia försökt sig på sammhällsomfattande lockdowns är att det inte funkar. Det kan inte funka. Det är omöjligt att isolera alla människor från alla andra människor, med mindre än en fullständig samhällskollaps som följd.

Samhället fortsatte fungera hjälpligt eftersom sådana som jag fanns kvar där ute i verkligheten och utförde nödvändigt arbete. Medans sådana som du satt hemma i morgonrocken och bävade inför tanken på att tvingas åka hiss med en pestsmittad kollega.

Jag hade närkontakt med 10-tals kollegor varje dag. Mig veterligen dog ingen av hundratals personer som jobbade på det företaget av covid, eller blev allvarligt sjuk. Och den minoritet som ständigt sjukskrev sig för "covid", var exakt samma arbetsskygga skojare som tidigare överutnyttjat möjligheten till att "vabba". (Verkar som att många som jobbade hemifrån också fick "covid" lustigt nog.)

Med det sagt så kanske du kan förstå att jag har svårt att sympatisera med din hypokondri, som under en kort period upphöjdes till en dygd. Inse att samhället kommer braka ihop om alla i fortsättningen ska sitta hemma och "jobba" bakom en datorskärm.

Och om det verkligen var så jävla farligt att gå ut under lockdowns, hur kommer det sig att ni privilegierade kontorsjobbare som satt hemma, knappt verkade skänka en enda jävla tanke åt oss andra som INTE jobbade hemifrån? Var det okej för er att låta oss dö som flugor för eran skull? För att ni skulle kunna fortsätta åtnjuta rinnande vatten, elektricitet, sophämtning, livsmedel mm?

Hade varit mer hedersamt om ni hade visat solidaritet med oss som av nödvändighet måste jobba på riktigt, ute i samhället. Solidaritet skulle du visa genom att utföra ditt låtsasjobb på ett kontor, tillsammans med riktiga människor av kött och blod. Nys och hosta på varandra. Snyt dig i handen och gnid ut snoret på alla hissknapparna. Det är inte så farligt faktiskt. Det stärker immunförsvaret och kommer eliminera din fobiska bacillskräck, när du väl konstaterat att du inte dog av det.
Citera
2023-09-08, 08:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Och vad ska du göra åt det då? Låsa in alla världens människor i varsin isolerad cell för all framtid? Det är ju det som krävs om din utopi ska bli verklighet.

Tyvärr för din del så tycker de flesta människor att risken att då och då smittas av olika förkylningsvirus är ett pris värt att betala för att slippa spendera hela livet i karantän. Så du får nog ta och drömma vidare är jag rädd.

Har du varit i kontakt med psykvården btw? Du visar väldigt tydliga tecken på sjuklig fobi för andra människor, ett tillstånd som är klassat som mental sjukdom. Psykvården kan hjälpa dig med det.

Jag tror inte de kan hjälpa mig med det. Är förresten sjuk nu i denna stund. Feber, snuva och hosta. Någonting i smittskyddsarbetet har brustit. Kanske borde jag ägna dagen åt att åka t-bana och nysa så mycket jag bara kan? Bistå samhället så att säga....
Citera
2023-09-08, 13:43
Medlem
Overminds avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQygV4/da-kan-man-vaccinera-sig-mot-covid-hosten-2023

Nytt vaccin är på ingång bara någon vecka borta. Till ett virus som redan gått förbi vaccinet... Jag tog dos 1 och dos 2 och kommer icke ta något mer covidvaccin efter hur jag blev efter vaccindoserna.
Citera
2023-09-08, 18:41
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Jag tror inte de kan hjälpa mig med det. Är förresten sjuk nu i denna stund. Feber, snuva och hosta. Någonting i smittskyddsarbetet har brustit. Kanske borde jag ägna dagen åt att åka t-bana och nysa så mycket jag bara kan? Bistå samhället så att säga....

Skämt åsido, vad är det för fel på den gamla hederliga lösningen? Du har har förkylningssymptom -Då sjukskriver du dig och stannar hemma några dagar. Sjuk: Stanna hemma! Frisk: Gå till jobbet!

Fullständigt onödigt och kontraproduktivt att fullt friska människor ska sitta hemma och låtsasjobba dagarna i ända.

Jag skulle kunna tänka mig en kompromisslösning för dom som väldigt gärna vill ha tillbaka lockdowns. Och det är följande: Fri antagning till fängelse. Man behöver inte ha begått nåt brott alls. Bara förklara att man är hypokondriker och anmäla intresse så får man en egen covid-fri fängelsecell som man kan sitta och uggla i dygnet runt om man vill. I finkan får man helpension och gratis flaskor med desinfektionsmedel. Man kan ta med sin laptop så kan man sköta jobbet därifrån också. Man blir utsläppt ur finkan så fort man själv anser att "pandemin" är över för den här gången.

Och vi andra, som INTE önskar leva i självvald fångenskap, slipper därmed lockdowns i fortsättningen.

EDIT:
Krya på dig!

Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQygV4/da-kan-man-vaccinera-sig-mot-covid-hosten-2023

Nytt vaccin är på ingång bara någon vecka borta. Till ett virus som redan gått förbi vaccinet... Jag tog dos 1 och dos 2 och kommer icke ta något mer covidvaccin efter hur jag blev efter vaccindoserna.

Hur blev du efter vaccindoserna? Du behöver bara berätta om du själv vill, såklart.
Senast redigerad av RustyShackleford 2023-09-08 kl. 19:13.
Citera
2023-09-08, 20:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Skämt åsido, vad är det för fel på den gamla hederliga lösningen? Du har har förkylningssymptom -Då sjukskriver du dig och stannar hemma några dagar. Sjuk: Stanna hemma! Frisk: Gå till jobbet!

Fullständigt onödigt och kontraproduktivt att fullt friska människor ska sitta hemma och låtsasjobba dagarna i ända.

Jag skulle kunna tänka mig en kompromisslösning för dom som väldigt gärna vill ha tillbaka lockdowns. Och det är följande: Fri antagning till fängelse. Man behöver inte ha begått nåt brott alls. Bara förklara att man är hypokondriker och anmäla intresse så får man en egen covid-fri fängelsecell som man kan sitta och uggla i dygnet runt om man vill. I finkan får man helpension och gratis flaskor med desinfektionsmedel. Man kan ta med sin laptop så kan man sköta jobbet därifrån också. Man blir utsläppt ur finkan så fort man själv anser att "pandemin" är över för den här gången.

Och vi andra, som INTE önskar leva i självvald fångenskap, slipper därmed lockdowns i fortsättningen.

EDIT:
Krya på dig!

Hur blev du efter vaccindoserna? Du behöver bara berätta om du själv vill, såklart.

Att slippa umgås med en massa idioter är bara frihet för mig. Man behöver för övrigt inte isolera sig i ett slutet fängelserum för att slippa viruset. Det räcker med att inte träffa främmande människor. Du kan umgås med folk du tycker om. En mindre grupp som lever likadant. Du kan skapa dina egna luftslussar. Alla som släpps in får sitta i karantän. Som ett slags gated community i valfritt format. Jag tyckte det var rätt nice. Jag slapp alla dessa jävla förkylningar i nästan två års tid.
Citera
2023-09-08, 21:11
Medlem
Citat:
Äähhh gick och la mig med feber och ont i halsen vaknade och mådde som förväntat. Bara kliva upp och jobba på( fysisk arbete) tycka synd om sig själv är bara ni under 50 som gör . Ynkligt.
Citera
2023-09-08, 22:04
Medlem
Citat:
Att slippa umgås med en massa idioter är bara frihet för mig. Man behöver för övrigt inte isolera sig i ett slutet fängelserum för att slippa viruset. Det räcker med att inte träffa främmande människor. Du kan umgås med folk du tycker om. En mindre grupp som lever likadant. Du kan skapa dina egna luftslussar. Alla som släpps in får sitta i karantän. Som ett slags gated community i valfritt format. Jag tyckte det var rätt nice. Jag slapp alla dessa jävla förkylningar i nästan två års tid.

Har du så pass svagt immunförsvar att du inte kan vistas bland människor utan att ständigt åka på förkylningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in