Citat:
Ursprungligen postat av
torrenttobbe
Jag tycker nog egentligen att han gjorde sin bästa säsong. Utan honom hade Liverpool slutat betydligt lägre ner än vad han gjorde.
Din åsikt om att Allison är bättre än Ramsdale kanske är personlig men alla tänkande människor måste hålla med.
Ja sant, jag håller med. Det jag menade var dock att han inte gjorde sin bästa säsong utifrån ytlig statistik, som mer skildrar Liverpools prestation i helhet.
Ta hållna nollor som exempel. Jag tycker det är en dålig statistik att utgå ifrån, men brukar oftast se andra använda den som största meriten när man ska döma målvakter.
22/23 säsongen höll han 14 nollor, medans året innan höll han 20 nollor. Enligt den statistiken var han bättre året innan. Vad som är mer intressant enligt mig är att han gjorde fler räddningar 22/23, nämligen 108 jämfört med 76 under 21/22. Om man ställer det i proportion till hållna nollor så borde man rimligtvis dra slutsatsen att det var Liverpools försvarsspel som kostade dem matcher, inte Alisson. På så sätt var han ju faktiskt bättre som du säger.