Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Jag köper inte det där med "tidigare generationer".
Folk har i alla tider behövt arbeta i hop till brödfödan - och på t ex gårdar där man hade generationsboende så var syftet att sörja för de äldre - inte att de äldre degraderades till städerskor och barnvakt.
FÖRR i tiden krävde man dessutom respekt från barn till äldre OCH att barn bar sin egen del av ansvar och arbete.
Det handlade inte om barn som lullades runt och skulle passas upp.
Förr hade barn arbetsuppgifter i hemmet, förr hjälpte barn till med städning, tvätt och disk.
Förr tog äldre barn hand om de yngre.
Förr försörjde man sina föräldrar när de inte längre kunde bidra.
I och med urbaniseringen i början på 1900-talet minskade generationsboendena - ofta bodde man långt ifrån varandra och barnen fick sköta sig själva när mamma och pappa var på arbetet.
Förr - när jag växte upp - var de flesta nyckelbarn, mamma och pappa jobbade, man tog hand om sina småsyskon och man krävde inte total passning utan lärde sig att hjälpa till hemma - och på gården om man bodde på eller hade gård.
Det där med mormor i blommigt förekläde som bakade bullar hela dagarna och log med hela ansiktet åt barnens små hyss är taget ur Astrid Lindgrens sagor - och var inte någon realitet vare sig för min generation eller generationer före mig.
Det är så förbannat tröttsamt och det nu är en generation föräldrar där många tycks helt inkompetenta att klara sina egna liv och sina egen familjer.
Fast det är väl i min mening boomergeneration som stått för/grundlagt den "fria uppfostran" och ideal om allmän uppkäftighet snarare än nuvarande föräldrageneration.
Och vad gäller nyckelbarn så handlade ju det ofta om att man flyttat till stan, långt från föräldrarna. Men dessa barn skickades ju ofta dit på loven istället. Jag var mycket mer hos mina morföräldrar än vad mina barn varit hos sina, och mamma och pappa kläcker i sin tur ibland ur sig förundrade kommentarer om hur de med hela kusinhopen åkte ut till sina respektive mor- och farföräldrar hela sommarlov på landet eller i skärgården medan deras föräldrar mestadels stannat i stan för att jobba. De förstår inte alls hur deras mormor eller farmor klarade att ta hand om hela gänget kusiner hela sommaren medan barnens föräldrar pysslade med annat.
Det är inte bara anekdotiskt, det finns ju forskning som visar att det var vanligt att barn skickades för kortare eller längre perioder till sina mor eller farföräldrar under uppväxten, bara någon generation bort. Självklart har det inte gällt ALLA.
Sen tror jag ju dessutom att argumenten för att inte alls hjälpa till med barnbarnen oftare handlat om att förutsättningar faktiskt saknats, man har bott för långt bort, själv behövt jobba, eller varit sjuklig. Inte att man inte haft tid att passa barnbarnen ett par gånger om året för att man har för fullt upp med bokcirkeln, shoppingresorna och båten.
I övrigt undrar jag vad som är så eftersträvansvärt och underbart med ett iskallt individualistiskt samhälle där alla ska klara sig ensamma oavsett vad och där det är bättre att folk går under än att de ber om hjälp från sina närmaste ens en enda gång?