2023-09-06, 09:24
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Personligen så beror det mycket på vem av mor- och farföräldrarna det gäller hos oss. Två stycken hjälper till mycket och det märks att barnen har närmare relation till dem.

Generellt så verkar det bero mycket på hur nära man bor sina föräldrar. Bor man nära så verkar fler ställa upp mer.
Citera
2023-09-06, 09:37
Bannlyst
Precis tvärtom är min upplevelse. Som att de gått och väntat hela livet på barnbarnen.

Kanske är du eller din unge som är skitjobbiga och de inte pallar.
Citera
2023-09-06, 09:46
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Jag tror de hela bottnar i Sveriges hyper individualism. Som du säger så har vi så mycket skyddsnät och förväntningar av hjälp utav staten så vi behöver helt enkelt aldrig gå till familj eller granne och be om hjälp. Lägg på tjänster som dykit upp digitalt som foodora, tinder, etc. Vi behöver aldrig anstränga oss att be om hjälp.

Detta gör att behovet eller vanan att söka kontakt med andra finns helt enkelt inte.

Invandrare måste på riktigt få en chock över hur kalla vi är som människor. De roliga är ju att vi Svenskar blir så glada när vi är utomlands för det är så socialt o likande, vi vill ju egentligen ha det men det är ingen som gör jobbet på hemmaplan.

Ja det tror jag med har mycket och göra med hur våra relationer är gentemot varandra. Det är nästan skamfullt att be om hjälp idag till sina nära och kära. Det är på många sätt ett väldigt konstigt och nästan omänskligt samhälle vi fått till här i Norr. På pappret och med skattepengar är vi jätte humana och ska hjälpa allt och alla, men när det kommer till att göra exakt samma sak fast privat så är det få som vill anstränga sig.
Citera
2023-09-06, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Håller med, Svenskar har en vidrig individualistisk syn på livet. Här bör vi ta efter Kineser!

Ja, men boomers i synnerhet stämmer in på ovanstående beskrivning. Vad helst för anledning väger tyngre än att spendera* tid med barnbarnen går före. T ex golf, båt, Spanienresor trots att varenda helg går åt till något av dessa intressen.

Personligen så har t ex inte min mamma frågat en enda gång om hon kan titta förbi trots att vi nästan bor grannar. Sånt hålls exklusivt till någon av barnens födelsedagskalas. Jul firar vi heller inte ihop.

*Med spendera så är det synonymt med att "slösa" eller "uppoffra" i deras värld.
Citera
2023-09-06, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Precis tvärtom är min upplevelse. Som att de gått och väntat hela livet på barnbarnen.

Kanske är du eller din unge som är skitjobbiga och de inte pallar.
Vill tro att jag är en ganska normal och välfungerande människa med god relation till mina föräldrar. Och visst kan både min son och dotter vara jobbiga ibland men sådana är ju barn.

Som du ser i tråden så verkar jag inte vara ensam om upplevelsen. Känns som en större förändring av samhället och synen på familjen.
Citera
2023-09-06, 09:50
Avslutad
Boomer-generationen är ju ökända för sin själviskhet. De har ju i princip förstört alla möjligheter i samhället för kommande generationer genom sin extrema själviskhet.

Samtidigt brukar de gilla att klaga på de yngre och säga att de är bortskämda. Trots att de själva växte upp under den absolut bästa tiden i västvärldens historia.
De roffade åt sig allt de kunde av detta och gav fingret till kommande generationer.

Inte förvånad över att de inte ens vill passa sina barnbarn.
Senast redigerad av Utspilld 2023-09-06 kl. 09:53.
Citera
2023-09-06, 09:53
Medlem
Etta.Places avatar
Angående boomer generationen rent allmänt, inte just gällande barnbarn. Hörde en historia från en väninna om en bekant till henne. Så ni får ta berättelsen med en nypa salt, men det är kanske inte det viktigaste om den är helt sann utan mer att jag tycker den lite illustrerar poängen om dagens yngre pensionärer.

Hennes bekant var läkare och hade volontärarbetat med att ge sjukvård till utsatta barn i Afrika under ett halvår. Nu skulle han komma tillbaka till Sverige. Hade inte varit här eller träffat sin familj under tiden han var borta. Då resan hem var lång och han saknat familjen frågade han sin mamma (pigg ynge pensionär) om hon kunde hämta honom på flygplatsen när han landade. "Det kanske jag kan, vi får se" svarade mamman. "Vad menar du, kan du hämta eller inte?". "Ja men hur ska jag kunna veta vad jag vill göra på torsdag? Jag kanske vill åka iväg på en utflykt eller bara vara hemma och läsa. Det kan jag ju inte säga redan nu om jag kommer vilja åka och hämta dig på torsdag eller göra något annat. Vi får se vad jag känner för då helt enkelt!"
Citera
2023-09-06, 09:54
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Vad skönt att veta att man inte är ensam.
Själv spenderade jag mycket tid hos mina morföräldrar som liten, när jag tog upp det nyligen började min mor garva och sade "nej, barnbarnet får ej komma hit under min semester".

Dock gäller detta inte hennes andra barnbarn...
Citera
2023-09-06, 09:58
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinMammaGunilla
Detta kanske är en gammal spaning men jag känner ändå för att ventilera lite kring den generation som nu är mor- och farföräldrar till de lite yngre barnen.

Jag är själv drygt 35 och har två barn i förskoleåldern. En väldigt hektisk tid där det är svårt att få vardagen att gå ihop. Samtidigt är det en härlig att se sina barn växa upp och utvecklas. Mina föräldrar verkar dock inte riktigt se tjusningen med sina barnbarn. De tycker nog det är kul att barnbarnen finns till och kommer självfallet och hälsar på ibland men de är ointresserade av att exempelvis vara barnvakt eller erbjuda annan avlastning i vardagen. Detta trots att de är nyblivna pensionärer och inte har speciellt mycket för sig. En skarp kontrast till min egen uppväxt där jag ofta var hos min farmor och farfar. I mellanstadieåldern tillbringade jag stora delar av sommarlovet tillsammans med dom i deras stuga.
I början av sommaren tillfrågade vi mina föräldrar ifall de kunde tänka sig att vara barnvakt en kväll eftersom vi tänkte anordna en fest för våra vänner. De skruvade lite obekvämt på sig och sa att de nog hellre gick på festen.
Min svärmor är på samma sätt hopplös när det kommer till barnbarnen. Hon tycker inte att det finns tid eftersom hon vill fokusera på sin träning.

En tag trodde jag att det bara var våra föräldrar som hade denna inställning men efter att ha snackat lite med vänner och bekanta så verkar det vara en ganska vanlig upplevelse bland dagens småbarnsföräldrar. Många verkar tycka att det får väldigt lite stöd och att intresset för barnbarnen är svagt. Exempelvis har jag en vän vars föräldrar inte hade tid att ställa upp som barnvakt i början av augusti eftersom de hade så mycket att stå i inför sin Spanienresa. Resan skulle äga rum i slutet av september. Mor- och farföräldrar verkar vara upptagna med sitt eget självförverkligande som till stor del tränger ut barnbarnen.

Jag vet att det finns massvis med helt underbara mor- och farföräldrar där ute som lägger ner hela sin själ i barn och barnbarnen. Trots det får jag känslan av att ointresset för barn och barnbarn har ökat kraftigt jämfört med för bara en generation sedan.

Det är inte självvalt att skaffa barnbarn och det finns självfallet inget krav i att engagera sig i dessa men jag kan ändå tycka att inställningen är förjäkla tråkig.

Vad är era upplevelser?
Jag tror det är helt korrekt. Men det gäller ju inte bara denna grupp. Hela samhället har ju blivit mer egocentrerat de senaste 30 åren. Bara titta på föreningslivet, inte många som orkar vara med och driva sådana längre. Hela samhället är nu mer uppbyggt på att "självförverkliga" sig själv och synas så mkt som möjligt. Nya tidens hjältar är Influencers och dokusåpa-deltagare
Citera
2023-09-06, 10:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Ja, det är en bild jag känner igen. Både från egen situation och andra som skaffat barn kring samma ålder. Trots att föräldrarna är nyblivna pensionärer har de väldigt fullt upp med sina egna liv. Nu verkar mina föräldrar kanske lite stressade för att de insett att mina barn nu nästan är så stora att de inte kommer behöva barnvaktas mer, och att fönstret för både det och kanske att på riktigt lära känna barnbarnen håller på att stängas. Så nu är de mer pigga på det än de var när det faktiskt fanns ett visst behov.

Nej det är klart att man inte kan förvänta sig att någon annan ska ta hand om ens barn. Man kan inte förvänt sig ett skit från någon, någonsin här i livet. Men det står i skarp kontrast till både tidigare generationer svenskar och utomlands där mor- och farföräldrar ofta är aktiva och för all del i mina ögon ofta får ta för stort ansvar. I många länder där barnomsorgen inte är subventionerad tar mor och farföräldrar hand om barnen istället för förskola. Det kan jag personligen tycka är för mycket, då hinner de ju verkligen inte göra annat än att ta hand om först sina egna barn och sen barnbarnen i livet. Men det finns ju liksom en zon mellan barnvakt 5 dagar i veckan och "kanske om det passar" vara barnvakt en gång om året, som kanske hade varit positiv för alla på många sätt...

Man kan också ställa det hela i relief mot det ständiga gnället om att svenskar inte tar hand om sina äldre utan sätter dem på hemmet och inte hälsar på. Nu är det väl generationen som faktiskt hjälpte till med barnbarnen som hamnat där än så länge. Men snart är det väl en generation som både satte sina föräldrar på hemmet och inte hade tid att hjälpa till med barnbarnens tur.
Jag köper inte det där med "tidigare generationer".
Folk har i alla tider behövt arbeta i hop till brödfödan - och på t ex gårdar där man hade generationsboende så var syftet att sörja för de äldre - inte att de äldre degraderades till städerskor och barnvakt.
FÖRR i tiden krävde man dessutom respekt från barn till äldre OCH att barn bar sin egen del av ansvar och arbete.
Det handlade inte om barn som lullades runt och skulle passas upp.

Förr hade barn arbetsuppgifter i hemmet, förr hjälpte barn till med städning, tvätt och disk.
Förr tog äldre barn hand om de yngre.

Förr försörjde man sina föräldrar när de inte längre kunde bidra.

I och med urbaniseringen i början på 1900-talet minskade generationsboendena - ofta bodde man långt ifrån varandra och barnen fick sköta sig själva när mamma och pappa var på arbetet.

Förr - när jag växte upp - var de flesta nyckelbarn, mamma och pappa jobbade, man tog hand om sina småsyskon och man krävde inte total passning utan lärde sig att hjälpa till hemma - och på gården om man bodde på eller hade gård.

Det där med mormor i blommigt förekläde som bakade bullar hela dagarna och log med hela ansiktet åt barnens små hyss är taget ur Astrid Lindgrens sagor - och var inte någon realitet vare sig för min generation eller generationer före mig.

Det är så förbannat tröttsamt och det nu är en generation föräldrar där många tycks helt inkompetenta att klara sina egna liv och sina egen familjer.
Citera
2023-09-06, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyckeboby
Barn förr lydde sina mor/farföräldrar, satt still och höll käften, dagens curlade egocentrerade kravmonster vill inte låta någon kränka dem med tillrättavisningar som ansågs självklara förr...

Kan ligga en hel del i detta. Exempelvis mig själv, jag har inget emot barn per se, men jag har en jävla massa emot ett genomsnittligt osnutet, ouppfostrat, bortskämt barn i Sverige. Befinner mig ogärna i samma rum, oavsett det är familj, släkt eller helt okända ungjävlar.
Citera
2023-09-06, 10:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag tror det är helt korrekt. Men det gäller ju inte bara denna grupp. Hela samhället har ju blivit mer egocentrerat de senaste 30 åren. Bara titta på föreningslivet, inte många som orkar vara med och driva sådana längre. Hela samhället är nu mer uppbyggt på att "självförverkliga" sig själv och synas så mkt som möjligt. Nya tidens hjältar är Influencers och dokusåpa-deltagare
Det är de som är föräldrar idag.
Det blir ju intressant att se när de skall ge upp sina egna liv och sköta sina barns istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in