Citat:
Ursprungligen postat av
Etta.Place
Ja, det är en bild jag känner igen. Både från egen situation och andra som skaffat barn kring samma ålder. Trots att föräldrarna är nyblivna pensionärer har de väldigt fullt upp med sina egna liv. Nu verkar mina föräldrar kanske lite stressade för att de insett att mina barn nu nästan är så stora att de inte kommer behöva barnvaktas mer, och att fönstret för både det och kanske att på riktigt lära känna barnbarnen håller på att stängas. Så nu är de mer pigga på det än de var när det faktiskt fanns ett visst behov.
Nej det är klart att man inte kan förvänta sig att någon annan ska ta hand om ens barn. Man kan inte förvänt sig ett skit från någon, någonsin här i livet. Men det står i skarp kontrast till både tidigare generationer svenskar och utomlands där mor- och farföräldrar ofta är aktiva och för all del i mina ögon ofta får ta för stort ansvar. I många länder där barnomsorgen inte är subventionerad tar mor och farföräldrar hand om barnen istället för förskola. Det kan jag personligen tycka är för mycket, då hinner de ju verkligen inte göra annat än att ta hand om först sina egna barn och sen barnbarnen i livet. Men det finns ju liksom en zon mellan barnvakt 5 dagar i veckan och "kanske om det passar" vara barnvakt en gång om året, som kanske hade varit positiv för alla på många sätt...
Man kan också ställa det hela i relief mot det ständiga gnället om att svenskar inte tar hand om sina äldre utan sätter dem på hemmet och inte hälsar på. Nu är det väl generationen som faktiskt hjälpte till med barnbarnen som hamnat där än så länge. Men snart är det väl en generation som både satte sina föräldrar på hemmet och inte hade tid att hjälpa till med barnbarnens tur.
Jag köper inte det där med "tidigare generationer".
Folk har i alla tider behövt arbeta i hop till brödfödan - och på t ex gårdar där man hade generationsboende så var syftet att sörja för de äldre - inte att de äldre degraderades till städerskor och barnvakt.
FÖRR i tiden krävde man dessutom respekt från barn till äldre OCH att barn bar sin egen del av ansvar och arbete.
Det handlade inte om barn som lullades runt och skulle passas upp.
Förr hade barn arbetsuppgifter i hemmet, förr hjälpte barn till med städning, tvätt och disk.
Förr tog äldre barn hand om de yngre.
Förr försörjde man sina föräldrar när de inte längre kunde bidra.
I och med urbaniseringen i början på 1900-talet minskade generationsboendena - ofta bodde man långt ifrån varandra och barnen fick sköta sig själva när mamma och pappa var på arbetet.
Förr - när jag växte upp - var de flesta nyckelbarn, mamma och pappa jobbade, man tog hand om sina småsyskon och man krävde inte total passning utan lärde sig att hjälpa till hemma - och på gården om man bodde på eller hade gård.
Det där med mormor i blommigt förekläde som bakade bullar hela dagarna och log med hela ansiktet åt barnens små hyss är taget ur Astrid Lindgrens sagor - och var inte någon realitet vare sig för min generation eller generationer före mig.
Det är så förbannat tröttsamt och det nu är en generation föräldrar där många tycks helt inkompetenta att klara sina egna liv och sina egen familjer.