2023-09-06, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRNG
... Så om vi är 100% säkra på att det inte är en snurrande glob som jagar någon sol i kosmos som vi befinner oss på, då måste vi vara lite kreativa och tänka ut någon annan kosmologi att följa. ...

Vadå "vi"? Vilken gruppering pratar du om?

Om du tittar på gruppen människor som har lite grundläggande kunskap inom ämnet så är det ju precis tvärtom, vi är 100% säkra på att jorden är både en glob och att den snurrar.

Citat:
... nasas universum eller detta nya koncept. You be the judge.

Detta eviga trams om NASA. Jordens form har varit känd tusentals år innan NASA ens var påtänkt.

Och ett tips i all välmening är att när ni försöker "tänka ut någon annan kosmologi" så bör ni börja med att kolla om er nya modell kan förklara ens de enklaste observationerna. Och så är det ju inte, ni kan ju inte ens tala om hur man navigerar från Sydney till Santiago.

Så idag är det liksom ingen som ingen som helst tvekan om vilken teori man föredrar, jag vill inte hoppa på ett flygplan där piloterna navigerar efter en karta som bevisligen är felaktig.

Citat:
Den "nya" jorden är bra mycket mer intressant än den snurrande globen vilket är en tråkig teori . sök tex på "nos confunden map: Terra infinita" Finns även ett youtube klipp där en person går igenom kartan.

Handen på hjärtat, skulle du vilja sätta dig på ett flygplan som navigerar efter den kartan? Att dina piloter drar iväg norrut på er resa från Sydney till Santiago?
https://www.pinterest.se/pin/712483603567047813/

För övrigt undrar jag över skalan på kartan. Hur långt är det från Sydney till nordpolen? Och hur lång är hela resan?
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-09-06 kl. 09:47.
Citera
2023-09-06, 10:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vadå "vi"? Vilken gruppering pratar du om?

Om du tittar på gruppen människor som har lite grundläggande kunskap inom ämnet så är det ju precis tvärtom, vi är 100% säkra på att jorden är både en glob och att den snurrar.

Detta eviga trams om NASA. Jordens form har varit känd tusentals år innan NASA ens var påtänkt.

Och ett tips i all välmening är att när ni försöker "tänka ut någon annan kosmologi" så bör ni börja med att kolla om er nya modell kan förklara ens de enklaste observationerna. Och så är det ju inte, ni kan ju inte ens tala om hur man navigerar från Sydney till Santiago.

Så idag är det liksom ingen som ingen som helst tvekan om vilken teori man föredrar, jag vill inte hoppa på ett flygplan där piloterna navigerar efter en karta som bevisligen är felaktig.

Handen på hjärtat, skulle du vilja sätta dig på ett flygplan som navigerar efter den kartan? Att dina piloter drar iväg norrut på er resa från Sydney till Santiago?
https://www.pinterest.se/pin/712483603567047813/

För övrigt undrar jag över skalan på kartan. Hur långt är det från Sydney till nordpolen? Och hur lång är hela resan?
Och hur menar plattisarna att Södra Korset rakt söderut skulle funka på den kartan. Söderut från Sydney och söderut från Santiago är ju totalt motsatt riktning där. Ända läget där Södra korset skulle funka på en platt karta vore ju om plattjorden såg ut som typ Mercator fast där får man ju problemet att isväggen skulle hamna rakt från pol till pol istället vilket dom flesta borde förstå inte hade varit möjligt att dölja.
Citera
2023-09-06, 10:29
Medlem
Huvudsakliga frågan i plattcirkusen är egentligen VARFÖR i friden NASA skulle lägga oändliga resurser på att dölja planetens form. Ordet sinnessjukt räcker inte till
Citera
2023-09-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Huvudsakliga frågan i plattcirkusen är egentligen VARFÖR i friden NASA skulle lägga oändliga resurser på att dölja planetens form. Ordet sinnessjukt räcker inte till

Men det handlar ju inte om NASA, det är betydligt äldre och större än så. Redan de gamla grekerna förstod att jorden var en boll och idag skulle en mörkläggning omfatta enormt mycket mer folk än "NASA". Vi pratar även om piloter, fysiker, ingenjörer, lantmätare, meteorologer, parabolinstallatörer, GPS-tillverkare...

Den vanligaste förklaringen till varför man vill dölja jordens form är religiös. En platt och stationär jord som är i centrum av universum anses bevisa guds existens och skapelsen. Och Satan vill genom att få oss att tro på en boll i utkanten av universum att vi inte ska se skapelsen och gud, det handlar om att Satan vill dölja gud.
Citera
2023-09-06, 11:18
Medlem
Citat:
Du gör inte det, det är en myt, du kan åka söderut eller vilken riktning som helst i en oändlighet och du kommer aldrig att komma tillbaka till den punkten du startade ifrån.

Så det är en "myt" att du kan åka t.ex Frankfurt - Los Angeles - Peking - Frankfurt?

https://www.flightaware.com/live/flight/DLH450/history/20230905/1155Z/EDDF/KLAX
https://www.flightaware.com/live/flight/CCA988/history/20230901/2130Z/KLAX/ZBAA
https://www.flightaware.com/live/flight/CCA965/history/20230905/1840Z/ZBAA/EDDF

Och alla i nedan lista är "myter"?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_circumnavigations

Ännu mera myter?
https://edition.cnn.com/travel/article/speed-record-circumnavigate-intl-scli/index.html
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-09-06 kl. 11:23.
Citera
2023-09-06, 11:25
Medlem
Citat:
Du har fortfarande inte förstått det där med empiriska bevis föreslår att du läser på lite mer än de få meningarna du klistrade in i ditt föra meddelande.
Varje gång du får ett empiriskt bevis säger du att det inte är ett bevis. Du har fått bevis på bevis, och problemet är att du själv inte förstår vad empiri är, eller så gömmer du dig bakom ditt påstående för att du inte har något svar på någonting.

Citat:
Nej däremot är 24 timmars sol i nord Norge under sommaren komplett omöjligt på en snurrande glob, hur kan Norge ha 24timmars sol medans andra sidan globen har sina soltimmar också? Det bevisar att jorden inte är rund. Andra sidan av jorden kan inte ha sina soltimmar medans Norge har det i 24timmar. Kommigen nu tänk efter här.
Du verkar vara någon mästare på att vinkla på saker och ting jag ger dig det.
Men vad i hela friden? Vem har sagt att det är soligt på Antarktis i juni och juli?? Det är beckmörkt, min pojke. Är det Eric som har varit ute med sina fantasifulla lögner igen?

Citat:
Det är inget empiriskt bevis för en snurrande glob. Det är inte så att jag enbart med den informationen om 24timmars sol kan komma till slutsatsen att jorden är en snurrande glob..
Nej, om det inte räcker kan du förklara hur du kan se samma konstellation rakt söderut runt hela pizzan. Du kan förklara varför planen på det södra halvklotet måste vara tre gånger snabbare än på det norra om jorden är platt - plus at du kan läsa massor av andra bevis som har presenterats för dig i denna tråd.

Är det inte dags att erkänna att du har blivit lurad av Eric och de andra skurkarna? Det räcker inte att tvivla på att jorden är rund. Du måste också överväga hur troligt alternativet är. Är det inte konstigt att du inte kan svara på någon av de frågor jag och andra har ställt om den platta jorden?
Citera
2023-09-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 mil. Ekvatorn längd är 4008 mil. Det är bara löjligt att förneka de siffrorna.
Alltså är det helt omöjligt att jorden är platt, i så fall skulle ekvatorn vara 6283 mil lång.

Svaret här kommer troligen att bli att de avstånden är falska, man kan bara lita på sådant man mätt upp själv!

Och eftersom det är praktiskt svårt att mäta de avstånden med tumstock, så väljer plattjordarna att helt enkelt utgå ifrån att de inte stämmer. (Då den enkla faktan direkt avgör hela frågan). Allt som visar på att de har fel väljer de att totalt ignorera, då deras teori faller platt på 2 sekunder när den träffar verkligheten.

Empiriska bevis gäller bara när de bekräftar något de fantiserar ihop (vilket det ytterst sällan gör, men de är ganska kreativa med vad som räknas som bevis tex "jag uppfattar inte att vi rör oss, alltså har jag empiriska bevis förr jorden står still" osv)

Citera
2023-09-06, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Och hur menar plattisarna att Södra Korset rakt söderut skulle funka på den kartan. Söderut från Sydney och söderut från Santiago är ju totalt motsatt riktning där. Ända läget där Södra korset skulle funka på en platt karta vore ju om plattjorden såg ut som typ Mercator fast där får man ju problemet att isväggen skulle hamna rakt från pol till pol istället vilket dom flesta borde förstå inte hade varit möjligt att dölja.

Det är just det här med navigering som jag försökt få alla som påstår att jordens form är annan än en elipsoid att förklara hur de navigerar utanför LOS.
Bjudit med många där de ska få navigera i flygplan efter ett system som inte bygger på jordens kurvatur samt beräkna avstånd och bränsleåtgång med max 45 minuter reservbränsle och minst 30 minuters vid ankomst.
En bokade möte i Boden men dök aldrig upp, påstod jag inte var där så jag tog en geolokaliserad bild och skickade. Efter det försvann kontakten helt och numera existerar inte emailen längre.

Det är inte primärt för att sätta dit någon utan jag är genuint nyfiken på hur man navigerar utan hänsyn till jordens kurvatur.
Citera
2023-09-06, 14:14
Medlem
Citat:
- faktiska mätningar av kurvan. - Nej det är rent av ett påhitt, hur kan man mäta något som inte finns?

Men faktum är att kurvan går att mäta upp och det är väldigt många som har gjort det.

I dess enklaste form kan du använda dig av en GPS, dvs något som finns i varenda smartphone. Vill du vara lite mer avancerad kan du skaffa dig en så kallad totalstation https://sv.wikipedia.org/wiki/Totalstation

Och vill du vara riktigt oldschool så kan du mäta upp kurvan med en gammal klassisk Teodolit https://sv.wikipedia.org/wiki/Teodolit

Länkar till ett klipp där Jesse Kozlowski dels går igenom grunderna inom lantmäteri och dels visar på exempel där han empiriskt mäter upp kurvan med en teodolit.
https://www.youtube.com/watch?v=BtCyR_MwhFo
Citera
2023-09-06, 19:30
Medlem
Jag har ibland läst inlägg i denna ämnestråd, mest för att se vad plattjordstrollen hittar på. Jag gissar att 99% av er plattjordstroll är uttråkade nördar som tycker det är kul att hitta på ”bevis” på att jorden är platt, och den resterande procenten är idioter.
Min fråga till er plattjordare är om ni anser att alla himlakroppar är platta? Är alla planeter, månar platta, med ”skivan” vänd mot oss? Inga objekt med skivkanten vänd mot jorden? Solen är en brinnande disk som är vänd mot oss? Dessa frågor kanske är avhandlade redan men jag har inte orkat läsa alla inlägg. Så hur går tankarna här?
Citera
2023-09-07, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Du har alltså inte sett de isväggar du påstår skiljer planeterna åt? Du har bara sett bilder på några isberg, som du fantasifullt drar ut i en ring.
Du har sagt att bilder på jordgloben är skapade av konstnärer och med datorprogram. Vad är det som säger att inte bilderna på isbergen är skapade på samma sätt?
Det kanske inte ens finns några isberg över huvud taget. Har du sett några med egna ögon?
Annars är det inget empiriskt bevis för att de finns. För det kan väl aldrig vara så att du litar på hörsägen och manipulerade bilder?

Du borde starta en ny konspiration där du menar att isberg, eller berg täckta med is inte finns på riktigt. Jag har sett väldigt många såna själv för att förstå att dom finns ja. Sedan finns det alldeles för många fotografier på bergsklättrare som klättrar på berg täckta av is, det finns dokumentärer och helt icke redigerade på när folk klättrar på isberg som berg täckta av is.
Sen tycker jag att man ser om något är ett riktigt fotografi till skillnad på datorgjorda kompositbilder. Men det kanske bara är jag som har väldigt stor erfarenhet av photoshop osv. Vad vet jag.
Citera
2023-09-07, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Varje gång du får ett empiriskt bevis säger du att det inte är ett bevis. Du har fått bevis på bevis, och problemet är att du själv inte förstår vad empiri är, eller så gömmer du dig bakom ditt påstående för att du inte har något svar på någonting.

Men vad i hela friden? Vem har sagt att det är soligt på Antarktis i juni och juli?? Det är beckmörkt, min pojke. Är det Eric som har varit ute med sina fantasifulla lögner igen?

Nej, om det inte räcker kan du förklara hur du kan se samma konstellation rakt söderut runt hela pizzan. Du kan förklara varför planen på det södra halvklotet måste vara tre gånger snabbare än på det norra om jorden är platt - plus at du kan läsa massor av andra bevis som har presenterats för dig i denna tråd.

Är det inte dags att erkänna att du har blivit lurad av Eric och de andra skurkarna? Det räcker inte att tvivla på att jorden är rund. Du måste också överväga hur troligt alternativet är. Är det inte konstigt att du inte kan svara på någon av de frågor jag och andra har ställt om den platta jorden?

Du ljuger nu igen. Du visar bara att du knappast har koll på de teorier du själv tror på min pojke. Det ska mycket väl vara sol på Antarktis under sommaren är det sagt, konstant sol förövrigt. Det är under vintern det inte ska vara någon sol där. Du visar bara att du inte har intelligensen att diskutera sånt här egentligen.

Jag förstår det mycket väl, grejen är att du är långt ifrån på samma intellektfulla nivå jag är på så det är inte konstigt att du inte förstår vad empirism är.
Kan du nämna ett Empiriskt bevis? ge mig ett exempel på ett empiriskt bevis. Så vi är på samma bana här då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in