Citat:
Ursprungligen postat av
H24
Delvis tror jag det beror på genren och tycker gamers har orealistiska förväntningar här ibland. En äkta rymdsimulator, som både är galatisk i storlek
och fylld med kvalitativt content går helt enkelt inte att göra än. Även om det gjorde det hade folk säkert gnällt över att travel-time var för lång ändå
Det är väldigt lätt att föreställa sig ett enormt open-world i rymden men att faktiskt tillverka ett som hittar balansen mellan skala, möjligheter att faktiskt utforska och samtidigt är ett roligt spel... Alla som har försökt tappar också någon del. No Man's Sky floppade vid release men är omtyckt idag. Det har dock en sparsmakad handling och inga RPG-element, utan lägger allt krut på världen och resande. Starfield verkar dra åt andra hållet, det är en narrativ resa men själva universat är inte så öppet som många hoppats. Elite-serien har sina fans men jag tyckte den var väldigt torr det lilla jag testat.
Jag tycker Warren Spector (Deus Ex och Thief) hade en otroligt intressant vision, för ett spel som går helt åt andra hållet. Det är ett mindre kvarter i en stad, som i sin tur simuleras med maximalt djup. Miljön detaljerad in absurdum, alla NPC:er har ett eget liv och så vidare... Maximalt fokus på kvalité över kvantitet.
Jag tror att det är alla remasters och remakes som förvirrar folk och deras förväntningar. Självklart så är grafikhoppen och de tekniska stegen mindre nu än för 20 år sen och fler ideer gjorda. Men en gigantisk skillnad är att om ett spel var 5-6 år gammalt så var det så gammalt och inte en 1 år gammal remake.
Folk tycker att nya spiderman 2 inte ser så imponerande ut. Och det är för att de jämför det med spiderman remasterd version på ps5 med den nya kontollen och hela grafikuppdateringen. När Halo 3 släpptes 2006 så jämfördes det med Halo 1 från 2001. Inte Halo 1 remaster version med fullt modernt onlinestöd och förbättrat på alla möjliga sätt