2023-09-01, 23:18
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarmacka
Edit: Undra om inte man borde köpa spelet redan nu för att stödja Amd mot jättarna.
Spelet presterar dåligt på alla AMD processorer så vad vet inte om det där är bra form av 'välgörenhet'.

Raptor lake presterade bättre på recensionen jag såg men när jag själv testade spelet så såg jag inte det, var så dåligt att jag var tvungen att sluta spela.

7800x3d brukar vinna i spel men starfield kan vara ett undantag där intel är bättre, inte för att det är värt mycket, är ospelbart även med 13900K.
Citera
2023-09-02, 21:25
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Okej. Jag vänder på frågan. Vad hade du förväntat dig lite mer exakt? Jag antar att du själv spelat det? Ambitiöst verkar det ju onekligen vara enligt flera källor, massor av saker att göra och upptäcka osv. Bethesdas mest ambitiösa hittills? Kanske? Vet vi det än? "Genre och generation defining." Har dom ens själva sagt exakt så eller är det fanboys/journalister? Buzzwords i vilket fall som helst som man inte ska ta bokstavligt.

Hur hade du velat att Starfield skulle vara för att "leverera"?
Spelet hade behövt göra något storslaget för att leverera. Och inte slutat med ett Skyrim i rymden. Något nytt. Innovativt. Eller förbättrat olika mekaniker i spelet som haft influens på spelindustrin. Det är det som gör ett spel genre eller generation defining. Eller för att använda Microsofts egna ord. "One of the most important games of all time". När man ser tillbaka på generationen och tittar på vad som definierat den. Vilka spel som utmärkt sig. Kommer inte Starfield vara med för det utmärkte sig inte. Tänk dig att göra en ny IP man tycker är det mest ambitiösa man någonsin gjort. Sen när folk spelat det säger dom att det är som ett av deras gamla IP. Fast i ny setting.

Jämförande exempel kan du få. När Fromsoftware satte sig ned för att göra Elden Ring var det likaså ett projekt som skulle vara större och ambitiösare än något av deras tidigare spel. Och när spelet väl släpptes häpnade folk över vilket mästerverk det var. Det var ingen som satt och sa. Dark Souls fast i open world. Det var mer än så.

När Nintendo satte sig ned för att göra nästa Zelda spel var det med tanken att det skulle bli det största och mest ambitiösa Zelda någonsin. När spelet släpps blir det kritikerrosat på en nivå få spel någonsin blir. Det var ingen som kallade det för Zelda Ocarina of time fast med större och öppnare värld. Det var mer än så.

När generationen sammanfattas kommer dessa två spel lyftas fram som exempel på spel som definierade generationen och satte avtryck för vad man skapade. Skyrim i rymden kommer inte göra det. Där har du vad skillnaden är och vad Bethesda hade behövt uppnå för att leverera vad dom och Microsoft lovade/planerade.
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarmacka
Bra fråga, undrar det jag med.

Vad jag förstått så är han också bitter över att det inte släpptes till Playstation samt mindre stöd för Nvidia, Nvidia är ju värsta boven efter all år hindrat Amd få stöd i vissa spel. Blandannat Cyberpunk, men min 6900xt kunde levera trots det.
Då förstår du inte mycket. Nvidia vet jag knappt vad det är för något annat än att det har med PC gaming och göra. Senast jag lirade på PC var en Windows 98 plåtburk och spelen hette Croc, och Elitserien 2001. Jo just det på den tiden var Elitserien separat spel från NHL, som jag förövrigt också ägde och lirade. Att spelet inte släpps på PS skiter jag i då jag inte hade något intresse att köpa det från början. Jag har generellt intresse kring spelindustrin som sträcker sig över konsol och genre gränser. Därav intresse för varje spelsläpp och stor grej som händer inom industrin.
Citera
2023-09-02, 21:39
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Spelet hade behövt göra något storslaget för att leverera. Och inte slutat med ett Skyrim i rymden. Något nytt. Innovativt. Eller förbättrat olika mekaniker i spelet som haft influens på spelindustrin. Det är det som gör ett spel genre eller generation defining. Eller för att använda Microsofts egna ord. "One of the most important games of all time". När man ser tillbaka på generationen och tittar på vad som definierat den. Vilka spel som utmärkt sig. Kommer inte Starfield vara med för det utmärkte sig inte. Tänk dig att göra en ny IP man tycker är det mest ambitiösa man någonsin gjort. Sen när folk spelat det säger dom att det är som ett av deras gamla IP. Fast i ny setting.

Jämförande exempel kan du få. När Fromsoftware satte sig ned för att göra Elden Ring var det likaså ett projekt som skulle vara större och ambitiösare än något av deras tidigare spel. Och när spelet väl släpptes häpnade folk över vilket mästerverk det var. Det var ingen som satt och sa. Dark Souls fast i open world. Det var mer än så.

När Nintendo satte sig ned för att göra nästa Zelda spel var det med tanken att det skulle bli det största och mest ambitiösa Zelda någonsin. När spelet släpps blir det kritikerrosat på en nivå få spel någonsin blir. Det var ingen som kallade det för Zelda Ocarina of time fast med större och öppnare värld. Det var mer än så.

När generationen sammanfattas kommer dessa två spel lyftas fram som exempel på spel som definierade generationen och satte avtryck för vad man skapade. Skyrim i rymden kommer inte göra det. Där har du vad skillnaden är och vad Bethesda hade behövt uppnå för att leverera vad dom och Microsoft lovade/planerade.

Ända sedan Starfield första gången utannonserades såg man på flera mils avstånd att detta skulle bli "Skyrim i rymden". Det kan ju inte ha kommit som någon överraskning för någon?

Gällande Elden Ring. Jag älskar Elden Ring. Men likadant där. Så fort man fick ett grepp om det, långt innan det hade lanserats, tänkte man "Ah, Dark Souls fast open world". Exakt så är det ju också. Finns kritik gentemot Elden Ring också, själv tyckte jag att det tappade lite mot slutet och många bossar som återanvändes. Fortfarande topp 10 för mig dock.

Senaste Zelda är inget jag själv spelat mer än någon timme hos en kompis, men är väl många som vittnar om att "det är en fortsättning på BOTW", "samma spel fast i annan kostym" osv osv. Inget fel med det heller. Sen är det ju bara Nintendo som kommer undan med att släppa spel till en konsol som har specifikationer liknande en potatis.

Men hursomhelst! Du hade andra/högre/större förväntningar på Starfield än vad jag hade och alla andra som gillar Bethesdas tidigare RPG.

Gott så.
Citera
2023-09-02, 22:16
Medlem
tomatlarss avatar
Det lilla jag har sätt får mig att hellre spela The Outer Worlds igen. Starfield ser ut at bli en katastrof.
Citera
2023-09-02, 23:17
Medlem
Magica-Lazios avatar
Combat scenerna med vapen ser trevliga ut och även planeterna men det är också allt.

Alltså ett rymdspel där en del av spelet är att åka runt i rymden men där du inte själv styr rymdskeppet vad i helvete! Ska alltså gå in på menyn och klicka på vald planet för att sedan få en cutscene när du åker till planeten. Utanför planetens sfär gå in på menyn igen och klicka på var på planeten du vill landa för att sedan se ytterligare en cutscene när du landar. Styra skeppet själv nähe!

Klicka sig fram till olika planeter, helt sjukt system. Halva nöjet i ett spel som utspelar sig i rymden ska vara att köra rymdskeppet medans andra halvan är att besöka olika planeter. Spelet är halvfärdigt.

Enda gången det går att styra rymdskeppet själv är alltså endast när man attackerar fiender i rymden som kanske till och med är scriptat när det händer?

Det blev inte det revolutionerande spelet som utlovat. Ett godkänt spel men inte mer än så.

Räckte för mig att se gameplay på 1 timme för att se att det inte alls var värt att köpa series X för detta mediokra spel.
Citera
2023-09-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Det lilla jag har sätt får mig att hellre spela The Outer Worlds igen. Starfield ser ut at bli en katastrof.

Jag tycker iaf att spelet är skitkul. Längesen jag fastnade i ett spel som det här.
Citera
2023-09-03, 11:28
Medlem
H24s avatar
Citat:

The Outer Worlds är lustigt. Folk hypeade det till universums mitt och tillbaka när det släpptes. Alla var sura över Fallout 76 och Outer Worlds var nya pojkvännen Har nog aldrig sett det nämnas en enda gång sen dess. Diskuterade det med en gaming-polare och han trodde jag menade The Outer Wilds, indie-spelet.
Senast redigerad av H24 2023-09-03 kl. 11:32.
Citera
2023-09-03, 12:21
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm

Då förstår du inte mycket. Nvidia vet jag knappt vad det är för något annat än att det har med PC gaming och göra. Senast jag lirade på PC var en Windows 98 plåtburk och spelen hette Croc, och Elitserien 2001. Jo just det på den tiden var Elitserien separat spel från NHL, som jag förövrigt också ägde och lirade. Att spelet inte släpps på PS skiter jag i då jag inte hade något intresse att köpa det från början. Jag har generellt intresse kring spelindustrin som sträcker sig över konsol och genre gränser. Därav intresse för varje spelsläpp och stor grej som händer inom industrin.

Nu vet jag inte om utvecklarna till Starfield har sagt att det skulle bli ett mästerverk eller det mest storslagna spel genom tiderna. Om de har sagt så, så kan jag förstå att en del blir besvikna.

Är man däremot "gamer" och kräver att varje nytt spel måste vara ett storslaget mästerverk så kan man ju sluta lira helt och hållet. Det räcker gott och väl med att ett spel är lika bra som sina föregångare.
Citera
2023-09-03, 12:27
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
The Outer Worlds är lustigt. Folk hypeade det till universums mitt och tillbaka när det släpptes. Alla var sura över Fallout 76 och Outer Worlds var nya pojkvännen Har nog aldrig sett det nämnas en enda gång sen dess. Diskuterade det med en gaming-polare och han trodde jag menade The Outer Wilds, indie-spelet.
Jo grejen var ju att Obsidian skulle minsann visa Bethesda hur man gör ett bra arpg spel och förväntningarna var höga eftersom Obsidian låg backom Fallout New Vegas vilket är ett fantastiskt spel. Sen blev det sisodär när det kom ut. Planeterna blir som små öar istället för en stor ihopkoplad värd. och Starfield kommer ha samma problem att allting känns litet.
Citera
2023-09-03, 12:43
Medlem
H24s avatar
Citat:
Jo grejen var ju att Obsidian skulle minsann visa Bethesda hur man gör ett bra arpg spel och förväntningarna var höga eftersom Obsidian låg backom Fallout New Vegas vilket är ett fantastiskt spel. Sen blev det sisodär när det kom ut. Planeterna blir som små öar istället för en stor ihopkoplad värd. och Starfield kommer ha samma problem att allting känns litet.

Delvis tror jag det beror på genren och tycker gamers har orealistiska förväntningar här ibland. En äkta rymdsimulator, som både är galatisk i storlek och fylld med kvalitativt content går helt enkelt inte att göra än. Även om det gjorde det hade folk säkert gnällt över att travel-time var för lång ändå

Det är väldigt lätt att föreställa sig ett enormt open-world i rymden men att faktiskt tillverka ett som hittar balansen mellan skala, möjligheter att faktiskt utforska och samtidigt är ett roligt spel... Alla som har försökt tappar också någon del. No Man's Sky floppade vid release men är omtyckt idag. Det har dock en sparsmakad handling och inga RPG-element, utan lägger allt krut på världen och resande. Starfield verkar dra åt andra hållet, det är en narrativ resa men själva universat är inte så öppet som många hoppats. Elite-serien har sina fans men jag tyckte den var väldigt torr det lilla jag testat.

Jag tycker Warren Spector (Deus Ex och Thief) hade en otroligt intressant vision, för ett spel som går helt åt andra hållet. Det är ett mindre kvarter i en stad, som i sin tur simuleras med maximalt djup. Miljön detaljerad in absurdum, alla NPC:er har ett eget liv och så vidare... Maximalt fokus på kvalité över kvantitet.
Citera
2023-09-03, 15:01
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Delvis tror jag det beror på genren och tycker gamers har orealistiska förväntningar här ibland. En äkta rymdsimulator, som både är galatisk i storlek och fylld med kvalitativt content går helt enkelt inte att göra än. Även om det gjorde det hade folk säkert gnällt över att travel-time var för lång ändå
Tror det är bättre att fokusera på ett mindre antal planeter (eller bara en) och försöka göra de som finns bra.

Star-citizen är exempel på ett mer ambitiöst project och de har haft väldigt stora tekniska problem.

Det trevligaste rymb-spelet jag har testat hittills är "lifeless planet" och det var ett indie-spel med tveksam grafik och hade inga rymbrresor.

Elite Dangerous var ok när jag testade det men blev inte av att jag spelade mycket (fick det gratis).
Citera
2023-09-03, 16:25
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Nu vet jag inte om utvecklarna till Starfield har sagt att det skulle bli ett mästerverk eller det mest storslagna spel genom tiderna. Om de har sagt så, så kan jag förstå att en del blir besvikna.

Är man däremot "gamer" och kräver att varje nytt spel måste vara ett storslaget mästerverk så kan man ju sluta lira helt och hållet. Det räcker gott och väl med att ett spel är lika bra som sina föregångare.

PR-människorna gör sitt jobb och hypear produkten. Vem vill förhandsboka och spela ett spel som kommer vara en välgjord men försiktig vidareutveckling av ett koncept man vet fungerar? Gamers hänger på varje ord och fultolkar allt som sägs. Man fyller sen på med sina egna förväntningar och om inte de uppfylls exakt, får man utbrott. Om det finns någon aspekt med som kan tolkas some woke är kriget igång och det gäller att review-bomba Metacritic och mordhota röstskådespelarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in