2023-09-05, 21:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRNG
Det kan du googla enkelt, och istället för att byta ämne vart är dom empiriska bevisen då? Eller kan du inte svara på det eller?
Har som bekant presenterats massor av bevis bara några inlägg upp så du kan sluta tjata om bevis nu. Dom är redan presenterade.
Har googlat på vinkelupplösning och kan inte se att den skulle kunna dölja Turning Torso till hälften under vattenytan.
Senast redigerad av Jonas1968 2023-09-05 kl. 21:07.
Citera
2023-09-05, 21:06
Medlem
Citat:
Jag skulle kunna hitta på en teori med uträkningar och mina egna instrument som styrker dom uträkningarna också om jag vill, men det gör saker och ting inte mer sant för det. Visst det kanske stödjer teorin, men det bevisar inget i den verkliga världen. Det bevisar en sak och det är att teorin går ihop med uträkningarna bara. Vem som helst kan skapa uträkningar som stödjer ens teori.

Garv... Nej det kan du verkligen inte.

Visa hur du får ihop våra observationer av polstjärnan med en platt jord. Ser fram emot dina "beräkningar"
Citera
2023-09-05, 21:09
Medlem
Citat:
Okej duktigt av dig att läsa lite om det. Och utifrån den informationen, vart är dom empiriska bevisen för globen? Hur många gånger ska jag behöva upprepa mig nu.

Det är du som försöker byta ämne här hela tiden. Är detta jobbigt för dig eller. Jag eftersöker Empiriska bevis för den snurrande globen här nu försök inte med dina desperata försök att undkomma detta nu.
OK. På sommaren är det ljust dygnet runt norr om polcirkeln. Det kan alla se. På vintern är solen borta längre ju längre norrut man kommer. Detta är helt omöjligt på en platt jord. Den stämmer inte överens med solens rörelser som den presenteras av plattajordseliten.

Du kan inte bara säga att det och det är fäl på en rund jord, du måste också se hur solens gång stämmer överens med plattjordkartan, och det stämmer inte alls. Har du testat att få det att fungera?

Det där med årstider i norr är empiriska bevis som du också kan kolla.
Du kan inte bara säga det och det är inte empiriska bevis. Du måste också förklara varför.
Citera
2023-09-05, 21:26
Medlem
Citat:
Jag kan inte se eller uppleva den snurrande globen själv ...

Märkligt. Är du måhända blind? Jag har inga som helst problem med att se saker försvinna runt krökningen eller mäta upp kurvan. Jag har heller inga som helst problem med att studera jordens rotation eller mäta upp snurret.

Citat:
... jag måste förlita mig på nasa eller andra "uträkningar" ...

Ja du. Så går det när man är lite eljest och obildad. Men du begår ett stort misstag när du tror att alla är lika, jag har inga som helst problem att empiriskt bevisa att jorden är en snurrande och vobblande boll. Och jag behöver inte heller lita på andras "uträkningar" eftersom jag kan räkna själv.

Den enda poängen du får fram är att alla inte kan förstå allt. Du får väl helt enkelt finna dig i att vetenskap, deduktion, empiri och sådant inte är din grej.
Citera
2023-09-05, 22:33
Medlem
Citat:
Hur kan en observation av något helt annat empiriskt bevisa en snurrande glob? Tvärtom Observationer av polstjärnan bevisar en sak, det fungerar inte på en snurrande vobblande glob.
Det är som att du observerar en tallrik och drar slutsatsen att för att tallriken är rund så måste också jorden vara det. Du verkar ha svårt att förstå vad ett empiriskt bevis är för något. Jag föreslår att du läser på lite mer om det.

Citat:
Jordens rotationsaxel är inte konstant, utan genomgår en långsam cirkulär rörelse som kallas precession. Trots detta rör sig Polstjärnan relativt långsamt i förhållande till den nordliga himmelspolen. För närvarande ligger Polstjärnan bara cirka 0,7 grader från den nordliga himmelspolen. Eftersom Polstjärnan är så nära den norra himmelspolen, verkar den vara i norr från alla platser på norra halvklotet.

Polstjärnan är en relativt ljus stjärna, vilket gör den lätt att identifiera. Dess position på himlen är stabil och ändras mycket långsamt över tid, så länge vi tittar på den från jorden.

Polstjärnan har varit ett viktigt navigationshjälpmedel för sjömän och resenärer i årtusenden. Dess position nära den nordliga himmelspolen gör det möjligt för dem att bestämma norr mycket enkelt. Om du är på norra halvklotet och hittar Polstjärnan på himlen, pekar den alltid mot den norra himmelspolen.
Så, Polstjärnans konstanta position nära den nordliga himmelspolen är ett tydligt bevis på att den alltid kan vara i norr när vi tittar på den från norra halvklotet.

Jordens rotationsaxel är en linje som sträcker sig genom planetens centrum och är den imaginära linje runt vilken jorden roterar. Denna axel lutar något i förhållande till planetens omloppsbana runt solen. Denna lutning är känd som jordaxelns lutning.

Jordaxelns riktning pekar mot olika punkter på himlen när jorden roterar. Den punkt på himlen där jordaxeln riktas uppåt i rymden kallas den norra himmelspolen. Denna punkt är nära Polstjärnan på himlen.

Polstjärnan ligger nära den norra himmelspolen på himlen. Eftersom jorden roterar runt sin axel, verkar Polstjärnan alltid vara stationär i norr från perspektivet på norra halvklotet.

Oavsett var du befinner dig på norra halvklotet kommer Polstjärnan alltid att vara någonstans i norr på himlen. Dess position kan ändras något beroende på din latitud och longitud, men den kommer alltid att vara i norr sett från norra halvklotet.

Så, Polstjärnans position i närheten av den norra himmelspolen och Jordens rotation är vad som gör att den alltid verkar vara i norr från norra halvklotet. Detta har gjort Polstjärnan till en viktig referenspunkt för navigering och en symbol för norr i många kulturer genom historien.

Ovanstående är saxat ur ett lösblad från navutbildningen så jag kan tyvärr inte ge källa på just denna text.

Bevisar både jordens form och att den roterar.
Glöm inte svara på sextanten varför den inte fungerar på en platt jord men bevisligen fungerar i verkligheten. Kan vara trevligt att få se dina teorier på varför den fungerar trots att konstruktionen bygger på jordens kurvatur.
Citera
2023-09-05, 22:44
Medlem
Citat:
Jag skulle kunna hitta på en teori med uträkningar och mina egna instrument som styrker dom uträkningarna också om jag vill, men det gör saker och ting inte mer sant för det. Visst det kanske stödjer teorin, men det bevisar inget i den verkliga världen. Det bevisar en sak och det är att teorin går ihop med uträkningarna bara. Vem som helst kan skapa uträkningar som stödjer ens teori. Men vad jag ser och upplever är ingen teori nämligen. Om inte jag kan se och uppleva det själv så är det inget annat än en hokuspokus teori.
Jag kan inte se eller uppleva den snurrande globen själv utan jag måste förlita mig på nasa eller andra "uträkningar" vilket bevisar att globen bara är en teori.

Så du har inte ens ett enda empiriskt bevis för den snurrande globen?

Nej, du kan använda den pendel jag nämnt för dig ett antal gånger nu.
Finns inte radioaktivitet menar du? Den hörs inte, doftar inte, kan inte kännas och syns inte.
Att bara lita till kroppens sinnen är oerhört dålig vetenskap.

Ett bra bevis är Foucaults pendel
Citat:
Pendeln består av en tyngd som är fäst vid en lång vajer och upphängd i ett tak eller liknande så att den kan svänga och rotera med så liten friktion som möjligt. På så sätt kan man få den att pendla i flera timmar, och efter ett tag kan man se att den inte längre rör sig i samma riktning som när den startade. Detta beror på att jorden under tiden har roterat runt sin axel, och på grund av Corioliseffekten följer pendeln inte riktigt med i denna rotation utan "dröjer kvar" mer eller mindre i den riktning den ursprungligen började svänga i.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Foucaultpendel

Du får gärna förklara för oss vad det är som händer med pendeln, ingen tramsig förklaring nu utan något vi kan upprepa.
Citera
2023-09-05, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
OK. På sommaren är det ljust dygnet runt norr om polcirkeln. Det kan alla se. På vintern är solen borta längre ju längre norrut man kommer. Detta är helt omöjligt på en platt jord. Den stämmer inte överens med solens rörelser som den presenteras av plattajordseliten.

Du kan inte bara säga att det och det är fäl på en rund jord, du måste också se hur solens gång stämmer överens med plattjordkartan, och det stämmer inte alls. Har du testat att få det att fungera?

Det där med årstider i norr är empiriska bevis som du också kan kolla.
Du kan inte bara säga det och det är inte empiriska bevis. Du måste också förklara varför.

Du har fortfarande inte förstått det där med empiriska bevis föreslår att du läser på lite mer än de få meningarna du klistrade in i ditt föra meddelande.

Nej däremot är 24 timmars sol i nord Norge under sommaren komplett omöjligt på en snurrande glob, hur kan Norge ha 24timmars sol medans andra sidan globen har sina soltimmar också? Det bevisar att jorden inte är rund. Andra sidan av jorden kan inte ha sina soltimmar medans Norge har det i 24timmar. Kommigen nu tänk efter här.
Du verkar vara någon mästare på att vinkla på saker och ting jag ger dig det.

Det är inget empiriskt bevis för en snurrande glob. Det är inte så att jag enbart med den informationen om 24timmars sol kan komma till slutsatsen att jorden är en snurrande glob..

Så jag försöker igen. Var är dom empiriska bevisen för den snurrande globen?
Citera
2023-09-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Nej, du kan använda den pendel jag nämnt för dig ett antal gånger nu.
Finns inte radioaktivitet menar du? Den hörs inte, doftar inte, kan inte kännas och syns inte.
Att bara lita till kroppens sinnen är oerhört dålig vetenskap.

Ett bra bevis är Foucaults pendel

https://sv.wikipedia.org/wiki/Foucaultpendel

Du får gärna förklara för oss vad det är som händer med pendeln, ingen tramsig förklaring nu utan något vi kan upprepa.

Vart i Pendeln ser du reflektionen av en snurrande glob någonstans?

Det är inget empiriskt bevis för en snurrande glob. Det är inte så att jag enbart med den informationen om foucalts pendeln kan komma fram till slutsatsen att jorden är en snurrande glob.

Efterfrågar fortfarande empiriska bevis nu.
Citera
2023-09-05, 23:20
Medlem
Varför är det ingen plattjordare som seglat ut på havet och filmat kanten?
Citera
2023-09-05, 23:21
Medlem
Citat:
Vart i Pendeln ser du reflektionen av en snurrande glob någonstans?

Det är inget empiriskt bevis för en snurrande glob. Det är inte så att jag enbart med den informationen om foucalts pendeln kan komma fram till slutsatsen att jorden är en snurrande glob.

Efterfrågar fortfarande empiriska bevis nu.

Ja, just det att vem som helst kan utföra detta hemma, görs i skolor och även på Liseberg har man skojat till det med en pendel en gång.

Nu bad jag dig förklara vad som får pendeln att ändra riktning, jag vet ju varför men jag vill ha din förklaring.
Citera
2023-09-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Varför är det ingen plattjordare som seglat ut på havet och filmat kanten?

Det är lustigt att ni alltid kommer med samma fråga? Indoktrinerade av någon serie tidning om att det skulle finnas någon kant. Det finns ingen kant min vän.

Det finns dock inga empiriska bevis som stödjer den snurrande globen.

Om du vet att det inte är en snurrande glob vad är det då? En helt ny kosmologi. och vad skulle den nya kosmologin kunna vara då? Där har du något att tänka på.
Citera
2023-09-05, 23:29
Medlem
Citat:
Det är lustigt att ni alltid kommer med samma fråga? Indoktrinerade av någon serie tidning om att det skulle finnas någon kant. Det finns ingen kant min vän.

En platt yta kan inte vara utan kant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in