Citat:
Ursprungligen postat av
AverageRNG
Jag skulle kunna hitta på en teori med uträkningar och mina egna instrument som styrker dom uträkningarna också om jag vill, men det gör saker och ting inte mer sant för det. Visst det kanske stödjer teorin, men det bevisar inget i den verkliga världen. Det bevisar en sak och det är att teorin går ihop med uträkningarna bara. Vem som helst kan skapa uträkningar som stödjer ens teori. Men vad jag ser och upplever är ingen teori nämligen. Om inte jag kan se och uppleva det själv så är det inget annat än en hokuspokus teori.
Jag kan inte se eller uppleva den snurrande globen själv utan jag måste förlita mig på nasa eller andra "uträkningar" vilket bevisar att globen bara är en teori.
Så du har inte ens ett enda empiriskt bevis för den snurrande globen?
Nej, du kan använda den pendel jag nämnt för dig ett antal gånger nu.
Finns inte radioaktivitet menar du? Den hörs inte, doftar inte, kan inte kännas och syns inte.
Att bara lita till kroppens sinnen är oerhört dålig vetenskap.
Ett bra bevis är Foucaults pendel
Citat:
Pendeln består av en tyngd som är fäst vid en lång vajer och upphängd i ett tak eller liknande så att den kan svänga och rotera med så liten friktion som möjligt. På så sätt kan man få den att pendla i flera timmar, och efter ett tag kan man se att den inte längre rör sig i samma riktning som när den startade. Detta beror på att jorden under tiden har roterat runt sin axel, och på grund av Corioliseffekten följer pendeln inte riktigt med i denna rotation utan "dröjer kvar" mer eller mindre i den riktning den ursprungligen började svänga i.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Foucaultpendel
Du får gärna förklara för oss vad det är som händer med pendeln, ingen tramsig förklaring nu utan något vi kan upprepa.