2022-07-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Om nån kommer med en karta är jag rädd att det har dolts massor med ogästvänliga platser med t,om öppet hav, rev, öknar å skit. Spec en världskarta.
Kan inte förstå hur man inte tror de personer bakom "standard Maps of the world" jobbar för deras högheter och kolonisatörer som lätt roffar åt sig, döljer land åt sig själv och kronan.

Nu börjar det bli ot med korruption och missförhållanden. Eller, jag hade gjort det om jag var mäktig å kunde presentera världen för "er".

Och minst några till i tråden hade gjort detsamma.
Det är så enkelt som att vi bl.a. vet hur lång tid det tar att flyga mellan kontinenter, och det är helt omöjligt att få det att stämma överens med en platt jord. Dessutom är det precis vad vi vet om Sydkorset och midnattssolen i Antarktis. Det betyder att det är bevisat att Sydpolen är en specifik punkt på samma sätt som Nordpolen, medan Plattisar hävdar att Sydpolen är en ring som går runt hela jorden.
Vad tycker du är fel med detta?
Citera
2022-07-02, 17:18
Medlem
Citat:
Du får sluta tro att jag inte förstår det jag lärde mig i grundskolan. Å du du får sluta tro att jag inte vet ganska mycket om det här.
Men, jag är väldigt noga därför vänder jag upp å ner på detta å kollar alla vrår å vinklar.
Å skit i pizzan.
Tänk mer att jorden är oändlig snarare än rymden. Coolt det..
Jag bryr mig inte så mycket om vad som är coolt, utan snarare vad som är sant. Det finns absolut ingenting som tyder på att jorden är oändlig. Jag och många andra har kommit med tydliga bevis för att jorden måste vara rund, och varken du eller någon annan har kommit med motbevis.

Har du någonsin undrat varför ingen plattis gör något för att bevisa vad de tror på? Till exempel en resa till Antarktis eller ett flyg från Sao Paolo till Johannesburg.

Jag är inte naiv, så jag tror inte på amerikanska bedragare som sprider lögner på youtube för att lura pengar från naiva drömmare.
Citera
2022-07-02, 17:40
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
.
Jag är inte naiv, så jag tror inte på amerikanska bedragare som sprider lögner på youtube för att lura pengar från naiva drömmare.

Ok, nä dom sprids på den stenhårt kontrollerade tv marknaden istället och har mycket pengar bakom sig.
Även om jorden är rund så kan du ju inte tro på Teslan i rymden? Visst om han fejkade utan att vara ondskefull men. En bil. Klarar sig inte så som det visas i yttre rymden om nu det e yttre rymden å inte bara inre taket.
Citera
2022-07-02, 17:50
Medlem
Citat:
Det är så enkelt som att vi bl.a. vet hur lång tid det tar att flyga mellan kontinenter, och det är helt omöjligt att få det att stämma överens med en platt jord. Dessutom är det precis vad vi vet om Sydkorset och midnattssolen i Antarktis. Det betyder att det är bevisat att Sydpolen är en specifik punkt på samma sätt som Nordpolen, medan Plattisar hävdar att Sydpolen är en ring som går runt hela jorden.

Att dom får dig att flyga runt till förbestämda destinationer pratar ju inte för din sak.

Troligen allt. Uppe. I Kiruna e det ju midnattssol, varför?
Citera
2022-07-02, 17:57
Medlem
Citat:
Jag bryr mig inte så mycket om vad som är coolt, utan snarare vad som är sant. Det finns absolut ingenting som tyder på att jorden är oändlig. Jag och många andra har kommit med tydliga bevis för att jorden måste vara rund, och varken du eller någon annan har kommit med motbevis.

Har du någonsin undrat varför ingen plattis gör något för att bevisa vad de tror på? Till exempel en resa till Antarktis eller ett flyg från Sao Paolo till Johannesburg.

Jag har undrat och jag tror jag har ett svar.
Vi gillar inte er så mycket då vi har försökt ha en oskyldig diskussion om en form.
Försöker väcka nån tanke som jag mycket väl kan ha fel i. Men kul å diskutera.
https://youtu.be/J1SI37Vi3Dc
Nämen. Ingen vill dela med sig av sina tankar å små fynd till er.

Ni tror ju ni har listat ut allt så då tänker jag mig 15% max och det handlar om att skjuta racketz!
Citera
2022-07-02, 18:03
Medlem
Citat:
Ok. Jag har inte gjort de mätningarna så tänker inte uttala mig om det.

Nämen hittar du verkligen med alla dessa vägar, flyg och sånt?. Det är väl okända avstånd och potentiellt "förbjudna" "gömda" platser som är intressant här. Orienteraren utanför kartan alltså.

Ja det finns, milt uttryckt, starka evidens för att vi hittar och att det inte finns några okända avstånd. Vi har färdats kors och tvärs över den här planeten i hundratals år. Och de senaste decennierna med precisionsinstrument såsom GPS, gyrokompasser och tröghetsnavigeringssystem. Vi vet, utan något som helst tvivel, var Sydney och Johannesburg ligger.

Citat:
Du får sluta tro att jag inte förstår det jag lärde mig i grundskolan.

Om man inte förstår att avstånd på en platt cirkel skiljer sig från avstånd på en sfär har du sovit dig igenom grundskolan.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-07-02 kl. 18:07.
Citera
2022-07-02, 18:06
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Du får sluta tro att jag inte förstår det jag lärde mig i grundskolan. Å du du får sluta tro att jag inte vet ganska mycket om det här.
Men, jag är väldigt noga därför vänder jag upp å ner på detta å kollar alla vrår å vinklar.
Å skit i pizzan.
Tänk mer att jorden är oändlig snarare än rymden. Coolt det..
Vad baserar du tanken på att jorden skulle vara oändlig?

Du har inte presenterat annat än olika tankar om att det kan vara si eller så. Nu är det dags att du utvecklar dina funderingar - Ge oss exempel på att det måste vara så därför att. Eller det kan inte vara si därför att.
Citera
2022-07-02, 18:08
Medlem
Citat:

Men hur var det nu. Atmosfären följer med jordens spinn över 1000+ km /h. Eller hur? Om jag flyger 800km/ mot 1000 km spinn, kommer jag fram nån gång. Och andra hållet, hinner jag landa innan jag åkt 1000 km till?
Citera
2022-07-02, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja det finns, milt uttryckt, starka evidens för att vi hittar och att det inte finns några okända avstånd. Vi har färdats kors och tvärs över den här planeten i hundratals år. Och de senaste decennierna med precisionsinstrument såsom GPS, gyrokompasser och tröghetsnavigeringssystem. Vi vet, utan något som helst tvivel, var Sydney och Johannesburg ligger.

Om man inte förstår att avstånd på en platt cirkel skiljer sig från avstånd på en sfär har du sovit dig igenom grundskolan.

👆 Här pratar vi olika saker. Inte svårt å förstå heller
Jag menar såklart att avstånd på denna jord. Är lika nu som rund vare sig vi märker om den är platt eller. Det är fortfarande de lika långt.

Har svårt att tro den nu är det 24 mil längre. Till farmor som bodde granne igår.

Det enda felet i ett sånt scenario är ju att globbarna hade fel från första början. El rätt avstånd men fel form.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-07-02 kl. 18:23.
Citera
2022-07-02, 18:28
Medlem
finns ett gäng roliga filmer på youtube om flat-earth fenomenet som de spelat in på konferenser eller liknande, känns ju som ett stort skämt överlag
Citera
2022-07-02, 18:29
Medlem
Citat:
👆 Här pratar vi olika saker. Inte svårt å förstå heller
Jag menar såklart att avstånd på denna jord. Är lika nu som rund vare sig vi märker om den är platt eller. Det är fortfarande de lika långt.

Har svårt att tro den nu är det 24 mil längre. Till farmor som bodde granne igår.

Det enda felet i ett sånt scenario är ju att glöhbbarha hade fel från fösta början. El rätt avstånd men fel form.

Nej vi pratar inte om olika saker. Vi pratar båda om "avstånd på denna jord". Och om man inte är helt bakom så inser man att "avstånden på denna jord" inte är förenliga med en platt jord.

Och det är där skillnaden är mellan dig och andra. Jag förstår innebörden av alla evidens, som tex det faktum att vi hittar, men det gör inte du. Och det leder i sin tur till att du inte känner till jordens form.
Citera
2022-07-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Vad baserar du tanken på att jorden skulle vara oändlig?

Du har inte presenterat annat än olika tankar om att det kan vara si eller så. Nu är det dags att du utvecklar dina funderingar - Ge oss exempel på att det måste vara så därför att. Eller det kan inte vara si därför att.

Jag baserar det på en rent filosofisk tanke om energi och dess oförmåga att förstöras.
Sen verkar det troligare att jorden "lever" å utvecklas än att det berättas nån historia om stjärnor ljusår borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in