2023-09-05, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRNG
Vart är era top 10 Empiriska bevis för den snurrande globen? Det ekar fortfarande tomt på dem här i tråden.
Väntar på erat svar.

Under tiden kan du svara på denna

(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera
2023-09-05, 20:11
Medlem
Citat:
Empirisk vetenskap stödjer bara en teori och det är att den är platt.

All empiri visar att jorden inte är platt.

Skyskrapor som döljs under horistonten, Polstjärnas vinkel över horisonten, månen lutning, avstånd på södra halvklotet...
Citera
2023-09-05, 20:13
Medlem
Citat:
Men vart är de empiriska bevisen? Jag väntar fortfarande.

Jag räknade upp 13-14 stycken några inlägg tillbaka. Tror du att de försvinner bara för att du inte låtsas om dem?
Citera
2023-09-05, 20:13
Medlem
Citat:
Det är för att du och ni andra globare kommer med personangrepp gång på gång, klart man ledsnar på det så får ni tillbaka de personangrepp som ni ger. Ditt huvudargument är: "du är ju dum i huvudet" Bra argument du har gubben.

Dina källor är flera hundra år av rent bullshit.

Du upprepar bara något du har läst på någon internet sida.

Du kan först och främst läsa på vad ett empiriskt bevis är sen kan du göra ett nytt försök och återkomma med empiriska bevis för det är det som är frågan nu.
Nu blev jag förvånad. Hade du verkligen inget svar på mina frågor? Du kan kolla de tre frågorna jag ställde till dig själv, men du kan inte göra det hemifrån.

Jag såg i ett annat svar att du menar söder är en specifik riktning också på en platt jord. Menar du att när du tittar söderut från Australien på den platta jorden ser du Southern Cross? När du tittar söderut från Sydamerika på motsatt sida av den platta jorden, ser du samma sydkors? Eller vad menar du.

Jag vet vad empiriska bevis är, men jag vet inte vad du menar med begreppet.
Citera
2023-09-05, 20:20
Medlem
Citat:
Polstjärnans vinkel över horisonten Nej det är inget empiriskt bevis.

Varför inte då? Är det empirin du tvivlar på eller slutsatsen du inte förstår?
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-09-05 kl. 20:23.
Citera
2023-09-05, 20:23
Medlem
Citat:
- gyroskopet - Nej du kan inte titta på ett gyroskop och helt plötsligt anta att jorden är en snurrande boll.
.

Varför inte då? Gyroskopet mäter ju gyroskopets rotation. Och om gyroskåpet står fast på marken så betyder det att jorden och gyroskåpet roterar på samma sätt.

Du vet inte ens hur ett gyroskåp fungererar antar jag? Eller känner du dig tvivlande på grundläggande fysik som rörelsemängdsmoment och dess bevarande? Tvivel på Newtons rörelselagar?
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-09-05 kl. 20:26.
Citera
2023-09-05, 20:34
Medlem
Citat:
...tidszoner och soltimmar - Inget bevis för en snurrande glob, solen färdas runt oss och därav skapas tidszoner och soltimmar. ...

Det här mste du konkretisera, jag får nämligen ihop detta med vad vi kan observera.

Hur förklarar du t.ex att solen i nov-feb i Australien går upp i sydöst? Dvs solen är synlig söder om vändkretsen.
För att inte snacka om solens bana på vår- och höstdagjämning, det går verkligen inte att förklara med att solen snurrar runt oss.

Och hur långt bort är solen?
Citera
2023-09-05, 20:36
Medlem
Citat:
Det är inga empiriska bevis. Plus jag svarade redan på dem. Du saknar tydligen förståelse vad empirism är för något. Var god och försök igen.

Varför är inte våra observationer av t.ex polstjärnan empiri? Eller är det slutsatsen av de empiriska observationera du inte förstår?

Citat:
Jag väntar fortfarande på dina empiriska bevis? Försök inte ändra ämne till något annat nu.

Du har fått en uppsjö. För att vi ska komma vidare måste du förklara varför observationer av södra korset inte är empiri.
Citera
2023-09-05, 20:38
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Det kan du googla enkelt, och istället för att byta ämne vart är dom empiriska bevisen då? Eller kan du inte svara på det eller?
Jag förstår fortfarande inte vart solen tar vägen när den går ner i den platta, oändliga jorden.
Och hur var det med söder om sydpolen? Går det verkligen utforska något där?
Är det kanske så att dina plattjordsmentorer inte kan ge svaren på dessa frågor, och du själv inte är kapabel att själv lista ut det?
Citera
2023-09-05, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Varför är inte våra observationer av t.ex polstjärnan empiri? Eller är det slutsatsen av de empiriska observationera du inte förstår?

Hur kan en observation av något helt annat empiriskt bevisa en snurrande glob? Tvärtom Observationer av polstjärnan bevisar en sak, det fungerar inte på en snurrande vobblande glob.
Det är som att du observerar en tallrik och drar slutsatsen att för att tallriken är rund så måste också jorden vara det. Du verkar ha svårt att förstå vad ett empiriskt bevis är för något. Jag föreslår att du läser på lite mer om det.
Citera
2023-09-05, 20:45
Medlem
Citat:
Då kan du väl redogöra vad empirism är och redogöra dina empiriska bevis här då? Försök inte ändra ämne nu heller.
Empirismen, även kallad erfarenhetsläran eller erfarenhetsfilosofin, är läran att alla påståenden om verkligheten måste ha sin grund i erfarenhet och att den är vår enda kunskapskälla.

Utifrån den definition jag har klippt och klistrat, så räknar jag med att ett empiriskt bevis för dig är att du kan se t.ex. Söderkorset med egna ögon, och då räknas det inte att jag och många miljoner andra har sett det och kan berätta hur det fungerar. Och du vill inte heller resa till en plats där du kan se den. Tyvärr kan jag inte hämta sydkorset till Sverige.

Jag ställde en annan fråga, men då var du väldigt snabb med att byta ämne.
Citera
2023-09-05, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin

Du har fått en uppsjö. För att vi ska komma vidare måste du förklara varför observationer av södra korset inte är empiri.

Jag skulle kunna hitta på en teori med uträkningar och mina egna instrument som styrker dom uträkningarna också om jag vill, men det gör saker och ting inte mer sant för det. Visst det kanske stödjer teorin, men det bevisar inget i den verkliga världen. Det bevisar en sak och det är att teorin går ihop med uträkningarna bara. Vem som helst kan skapa uträkningar som stödjer ens teori. Men vad jag ser och upplever är ingen teori nämligen. Om inte jag kan se och uppleva det själv så är det inget annat än en hokuspokus teori.
Jag kan inte se eller uppleva den snurrande globen själv utan jag måste förlita mig på nasa eller andra "uträkningar" vilket bevisar att globen bara är en teori.

Så du har inte ens ett enda empiriskt bevis för den snurrande globen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in