2023-09-05, 19:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag bibehåller att jag har lämnat (vad jag uppfattar som) en kronologisk ordning.
Att han sedan berättar olika versioner efter det är inte relevant för mig.

Jag har aldrig målat upp detta som en "linjär utveckling".

Han berättar olika versioner (med olika detaljer) för olika människor över tid.
Efter 88 och fram till 92 verkar det vara ungefär samma story. Den som han drar i TR, HR och Skydd & säkerhet. Det finns få skillnader mellan de utsagorna. I skydd & säkerhet är dock LJ borta och Engström är helt ensam med LOP. Dock är det som sagt en intervju, inte ett förhör.

Jo det har jag.

Inlägg #58621

En tänkande individ kan bara inte köpa att ovanstående har speciellt mycket gemensamt med en objektiv verklighet att göra. Och även här är jag enig med Lampers. Det är svårt att komma till någon annan slutsats än att Engström verkar vilja bli förväxlad med gärningsmannen. Frågan är varför.

Enligt TP beror det på ett proaktivt försvar.
Enligt Lampers beror det på ett sjukligt uppmärksamhetssökande.

Jag kan göra ett tillägg. Min åsikt. Och den är - Jag vet inte.

Fast anser Lampers verkligen att sneddningen är en spegling av mördaren? För jag hävdar bestämt att vi inte har en susning om GM sneddade in från trottoarkant till fasad. Det är en ren gissning. Och så länge det är en ren gissning så kan man inte påstå att detta är en spegling av mördaren.

Det som däremot är tydligt är att SE blir ifrågasatt hur han missat det som händer framför honom och då omedelbart pratar om mörk urtavla. Senare blir det väl även att han använder fönstrens ljus för att se. Konstant utvecklas han historia nerför Sveavägen. Med en röd tråd - varför han inte ser nåt. Till slut sneddar han också. Vilket han väl indirekt berättat tidigt, blir ju mot fasaden för att få ljuset.
Citera
2023-09-05, 20:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
GM-SE återvände kanske till brottsplatsen kort efter mordet och såg poliserna springa in på Tunnelgatan?

Kanske därför det är så angeläget att ge sken av att GS och piketen anlände mycket kort efter mordet, syftet är då att göra det tidsmässigt omöjligt för SE att kunna vara GM?

Är det ens troligt att en gärningsman kallt räknar med att ingen sett honom och ingen skulle känna igen honom?
Det kan säkert förklara några uppgifter å ena sidan, men blir det inte desto större problem att förklara annat?
Citera
2023-09-05, 20:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Är det ens troligt att en gärningsman kallt räknar med att ingen sett honom och ingen skulle känna igen honom?
Det kan säkert förklara några uppgifter å ena sidan, men blir det inte desto större problem att förklara annat?

Uppenbarligen kan få tänka sig att en gärningsperson skulle göra som SE gjorde om han är mördaren, kanske SE och till och med eventuella medkonspiratörer kallt räknade med att ingen eller få skulle kunna tänka sig att en mördare återvänder till brottsplatsen.
Citera
2023-09-05, 20:21
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast anser Lampers verkligen att sneddningen är en spegling av mördaren? För jag hävdar bestämt att vi inte har en susning om GM sneddade in från trottoarkant till fasad. Det är en ren gissning. Och så länge det är en ren gissning så kan man inte påstå att detta är en spegling av mördaren.

Det som däremot är tydligt är att SE blir ifrågasatt hur han missat det som händer framför honom och då omedelbart pratar om mörk urtavla. Senare blir det väl även att han använder fönstrens ljus för att se. Konstant utvecklas han historia nerför Sveavägen. Med en röd tråd - varför han inte ser nåt. Till slut sneddar han också. Vilket han väl indirekt berättat tidigt, blir ju mot fasaden för att få ljuset.

Lampers tror att promenaden på Sveavägen + "sneddningen" kommer från Kangers bok. Vilket bygger på uppgifter från IM.

Engström lyfter det (enligt Lampers) för att tilldra sig uppmärksamhet.
I hans hypotes rör det sig om ett uppmärksamhetsbehov som går över styr.

Oavsett vad man tror är det ett ganska så idiotsynkratiskt sätt att uttrycka sig på från Engströms håll. Väldigt annorlunda. Det är svårt att se relevansen i många av de detaljer han kommer med.
Citera
2023-09-05, 20:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Lampers tror att promenaden på Sveavägen + "sneddningen" kommer från Kangers bok. Vilket bygger på uppgifter från IM.

Engström lyfter det (enligt Lampers) för att tilldra sig uppmärksamhet.
I hans hypotes rör det sig om ett uppmärksamhetsbehov som går över styr.

Oavsett vad man tror är det ett ganska så idiotsynkratiskt sätt att uttrycka sig på från Engströms håll. Väldigt annorlunda. Det är svårt att se relevansen i många av de detaljer han kommer med.

Ok. Jag ger inte mycket för Lampers. Jag hävdar som sagt att SE:s mördarspegling inte existerar.
Citera
2023-09-05, 20:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Uppenbarligen kan få tänka sig att en gärningsperson skulle göra som SE gjorde om han är mördaren, kanske SE och till och med eventuella medkonspiratörer kallt räknade med att ingen eller få skulle kunna tänka sig att en mördare återvänder till brottsplatsen.

"Där är mördaren". The end. Livstids fängelse för hela gänget.
Citera
2023-09-05, 20:51
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Nu var inte min avsikt att zooma ut, utan just få funderingarna kring just detta med signalement besvarade. Men ja, det måste såklart även ses ur det större perspektivet också.

Att ingen sett språngmarschen är vi relativt överens om bortsett från något vittnesmål om någon sprang efteråt.
I övrigt är vi inte överens om hur SE berättat om detta i förhör utan du verkar förlita dig på andra/tredjehands källor.

Jag försöker titta på alla källor. Därmed uttrycket "att zooma ut". Det finns för många källor (även om de är andra/tredjehand) för att snacka bort dem.

Citat:
Vidare så handlar det om både pussel och chansningar i SE(GM)'s fall och där, som jag var inne på, tillsammans med en rad andra lögner och chansningar i det som slutligen kom att namnges "förväxlingsteorin".

Nu frågade jag som sagt specifikt om "språngmarschen" och detta med "signalementet som inte poliserna fick", men du besvarade inte riktigt den utan valde att zooma ut.

Gällande förväxlingsteorin i sig, har vi fler uppgifter och lögner från SE(GM) som också stämmer överens med händelser på mordplatsen.

Varför skulle SE som GM förutsätta att polisen sprang iväg utan signalement eller i behov av ett?

Jag är inte övertygad om att SE som GM förutsatte det. Han kan ha velat placera sig själv så nära LP som möjligt bara. Därmed drar han till med jackan som han trodde att hon hade berättat om på brottsplatsen. Det blir lite dubbel vinst för honom. 1. Han har sprungit i gränden. 2. Han har pratat med LP.

Worst case kan han ju alltid säga att han inte visste att de hade signalementet redan.
Citera
2023-09-05, 21:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Rex Heuerman kom undan i över 25 år, trots en show in plan sight och utpräglad fysionomi. En egenskap vissa människor har är att de tycks tro att de är osynliga.
Citera
2023-09-05, 22:39
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Gish-gallop!

Vi diskuterar inte vad det är för konspiration, jag skrev om.

Kan du bara svara på frågorna rakt av istället för att svara med motfrågor blir det lättare att bemöta dig.

Det blir lite svårt att lägga in 8 minuters väntan på polisen på mordplatsen som GS hävdar om vi tar hänsyn till LAC-banden, ambulansens åtgärder på platsen och deras ankomst till Sabbatsberg. Även tiden för journalisternas ankomst på platsen gör att själva mordögonblicket måste flyttas bakåt för att kunna få plats för dessa 8 minuter.

Vittnen på mordplatsen talar också genomgående om "ett par minuter" innan polisen kom till platsen efter skotten. Pusslet går inte ihop. Detta konstaterar redan bröderna P i sin bok "Inuti labyrinten." Även de vill flytta mordtiden bakåt för att få detta att gå ihop.

Att hitta på hur GM-SE sprungit under dessa 8 minuter går inte att pussla ihop med vittnet SEs besök inne på Bohemia efter skotten. Flyttar man mordtiden bakåt sker mordet ca 23.18 en minut innan vittnet SE drar sitt passerkort inne på Skandia.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-09-05 kl. 23:24.
Citera
2023-09-05, 22:52
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Det ska tydligen vara IM som sett GM snedda över trottoaren minuterna före mordet för att ställa sig och vänta vid Dekorima. Uppgiften ska vara tagen ur Thomas Kangers bok "Mordet på Olof Palme - Utredning på villovägar" från 1987 enligt Lampers.

Varför det var viktigt för GM-SE att "spegla" något mördaren gjorde minuterna före mordet innan SE ens stämplade ut inne på Skandia är svårförklarligt.

Sid 14. i TKs bok:
"Samtidigt som Martin (IM) ställer bilen vid trottoarkanten ser han en man snedda över trottoaren på andra sidan Sveavägen"
GM-SE "speglar" vad mördaren gör minuterna innan LOP kommer till platsen och framför LOP samtidigt som vittnet SE stämplar ut inne på Skandia. Vittnet SE gör denna "spegling" bakom LOP strax efter mordet. Obegriplig logik.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-09-05 kl. 23:19.
Citera
2023-09-05, 23:00
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Rex Heuerman kom undan i över 25 år, trots en show in plan sight och utpräglad fysionomi. En egenskap vissa människor har är att de tycks tro att de är osynliga.

Räckte det för den påhittade GM-SE att tro att han var osynlig för att ingen skulle känna igen honom? Vittnet SE syntes inne på Bohemia, så vittnet SE trodde nog inte att han var osynlig.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-09-05 kl. 23:37.
Citera
2023-09-05, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Räckte det för den påhittade GM-SE att tro att han var osynlig för att ingen skulle känna igen honom? Vittnet SE syntes inne på Bohemia, så vittnet SE trodde nog inte att han var osynlig.
GM-SE kan ha synts på Bohemia också.

Om man kan köpa högersväng på Regeringsgatan som denna spanare föreslår.

https://tunnelgatan.se/analyser_SE.htm#JAGAD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in