2023-09-02, 12:44
Medlem
Economicuss avatar
Ansökt om csn med komplettering. Har ännu inte fått ett beslut. Men när jag loggar in på csn idag (lördag) så kan jag se planerade utbetalningar för hela ht. Alltså har jag fått csn beviljad ? Trots att jag inte fått ett sms med beslut eller när ja kollar på mina meddelande och beslut på mina sidor på csn finns det ännu ingen pdf med beslut.

Så här stod det:

Datumet är preliminärt och kan ändras
Vi börjar betala ut pengarna när vi har fått

studieförsäkran från dig
uppgifter från din skola om att du har börjat studera (om du studerar i Sverige).

Jag har skickat in studieförsäkran.
Senast redigerad av Economicus 2023-09-02 kl. 12:50.
Citera
2023-09-02, 13:21
Medlem
Gick en skummig lärlingsutbildning där allt var skiten jag vantrivdes med handledaren på platsen som vart helg slut i huvudet.

Trots att jag upprepade gånger påtalat detta för skolan och att jag vill byta plats.

Givetvis vill jag inte dra med en massa studieskuld pga av deras misslyckande.

Hur gör jag för att få studieskulden avskriven pga av detta?
Citera
2023-09-02, 18:43
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Gick en skummig lärlingsutbildning där allt var skiten jag vantrivdes med handledaren på platsen som vart helg slut i huvudet.

Trots att jag upprepade gånger påtalat detta för skolan och att jag vill byta plats.

Givetvis vill jag inte dra med en massa studieskuld pga av deras misslyckande.

Hur gör jag för att få studieskulden avskriven pga av detta?
Du kan inte få studieskulden avskriven för att du inte tyckte om handledaren på praktiken, är jag rädd.
Citera
2023-09-05, 13:14
Avslutad
Jag gick förra terminen en distanskurs, 40yhp, halvfart 50% och fick ett mindre studiestöd utan bekymmer.
I höst har jag kommit in på en annan med samma yhp och studietakt men fick avslag pga att "50% innebär att jag behöver ha minst 42,5yhp"

Hur hänger det ihop? Är det ena av besluten från csn felaktigt eller har reglerna ändrats eller kan det vara csn som fått fel info från någon av skolorna?
Citera
2023-09-11, 17:14
Avslutad
Någon som vet om jag missat något och när jag får pengarna?
Jag har idag lämnat studieförsäkran och skolan har redan gjort det. Det står preliminärt ons 13 utbetalning. Borde det inte bara vara klart att jag får pengarna då eller varför preliminärt när allt är försäkrat och klart? Eller har jag missat nått? Eller är det bara så enkelt att det kommer onsdag den 13e som det står?
Citera
2023-09-11, 19:37
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
Jag gick förra terminen en distanskurs, 40yhp, halvfart 50% och fick ett mindre studiestöd utan bekymmer.
I höst har jag kommit in på en annan med samma yhp och studietakt men fick avslag pga att "50% innebär att jag behöver ha minst 42,5yhp"

Hur hänger det ihop? Är det ena av besluten från csn felaktigt eller har reglerna ändrats eller kan det vara csn som fått fel info från någon av skolorna?
När man söker till sommaren så prövar de inte studieresultatet för våren, men de prövar det till hösten.
Citera
2023-09-12, 20:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
När man söker till sommaren så prövar de inte studieresultatet för våren, men de prövar det till hösten.

Det löste sig, det stod fel datum i informationen så det hade blivit 10 dagar extra.
Citera
2023-09-15, 08:45
Medlem
Avbryta studier utomlands - meddelas CSN?

Hej kära FB,

Jag studerar för närvarande utomlands, men har snabbt kommit att inse att denna utbildning ej håller måttet, och jag har valt att jag ej kommer fortsätta, utan sikta på en utbildning i Sverige med start VT24 i stället.

Kommer CSN meddelas om jag väljer att avbryta mina studier i utlandet? Kommer de annars att kräva ett skriftligt intyg på från och med när? Eller kommer de lita på min muntliga redogörelse.

Någon med liknande erfarenheter?
Tack på förhand!
Citera
2023-09-15, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerusaEr
Hej kära FB,

Jag studerar för närvarande utomlands, men har snabbt kommit att inse att denna utbildning ej håller måttet, och jag har valt att jag ej kommer fortsätta, utan sikta på en utbildning i Sverige med start VT24 i stället.

Kommer CSN meddelas om jag väljer att avbryta mina studier i utlandet? Kommer de annars att kräva ett skriftligt intyg på från och med när? Eller kommer de lita på min muntliga redogörelse.

Någon med liknande erfarenheter?
Tack på förhand!
Om du bara avbryter mitt i terminen och fortsätter lyfts studiemedel så kan det väl bli problem framöver. Är väl krav om att rapportera in uppnådda resultat/studiepoäng för att kunna få studiemedel för fortsatta studier.
Citera
2023-09-15, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
Om du bara avbryter mitt i terminen och fortsätter lyfts studiemedel så kan det väl bli problem framöver. Är väl krav om att rapportera in uppnådda resultat/studiepoäng för att kunna få studiemedel för fortsatta studier.

Okej, tack för ditt svar!

Så, för att kunna ansöka om CSN på nytt inför vårterminens studier i Sverige, så behöver jag alltså först rapportera in mina betyg ifrån nuvarande termins kurser från utlandet?
Citera
2023-09-15, 12:31
Medlem
Citat:

Så, för att kunna ansöka om CSN på nytt inför vårterminens studier i Sverige, så behöver jag alltså först rapportera in mina betyg ifrån nuvarande termins kurser från utlandet?
Tror det är se det funkar. Men bäst är nog att ringa CSN eller läsa på deras hemsida.
Citera
2023-09-15, 13:49
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Det stämmer. Eller, du kan ansöka utan att lämna in dem, men då kommer du bara få ett svar där CSN säger att de måste ha in dina betyg för att kunna godkänna nytt studiestöd, så det går på ett ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in